تاریخ انتشار۲۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : 235197

فلوجه کجاست

تنا
فلوجه در مقایسه با موصل و غرب الانبار اهمیت و حساسیت بیشتری دارد، زیرا نقطه فرماندهی و تسلط بر مرکز استقرار نیروهای این گروه تروریستی در عراق به شمار می‌رود.
فلوجه کجاست
فلّوجه شهری است در استان الانبار عراق؛ در 60 کیلومتری غرب بغداد و در کرانه رود فرات. شهر فلوجه با جمعیت حدود 4000 نفری در جاده بغداد به اردن قرار گرفته‌است و غالب ساکنان این شهر را مسلمانان اهل تسنن تشکیل می دهند. به گزارش العالم، الانبار که بزرگ‌ترین استان عراق است، در غرب این کشور قرار گرفته است. این استان مرز مشترک عراق با سه کشور سوریه، اردن و عربستان را تشکیل می دهد و از دیرباز از لحاظ ژئوپلتیک از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. 

 
اما چرا شهر فلوچه از اهمیت استراتژیک برخوردار است که برای آزادسازی در اولویت برنامه های ارتش عراق قرار گرفت؟
اهمیت راهبردی شهر فلوجه در چیست؟
فلوجه در واقع دروازه تردد تروریست‌های تکفیری داعش به بغداد و استان‌های شیعه نشین جنوبی عراق بود. این شهر در نزدیکی بغداد از غرب این شهر و مشرف به ورودی شمالی کربلا است. این منطقه یکی از اساسی‌ترین مناطق داعش در عراق به شمار می‌رفت. داعش با استفاده از بستر مناسب این منطقه به صورت گسترده در آن توزیع شده و آن را پایگاه اساسی بیشتر عملیات خود در عراق قرار داده بود.
عملیات‌های تروریستی انجام شده اخیر در بغداد از اقداماتی است که نقش مهمی در کاهش فشار از یگان‌های داعش در مناطق مختلف داشت و باعث شد ارتش و نیروهای امنیتی مجبور شوند بخشی از نیروها و یگان‌های خود را برای مقابله با چنین عملیات‌هایی اختصاص دهند تا امنیت مناطقی نظیر فرودگاه بغداد و اماکن مقدس در کربلا را که این گروه تروریستی همواره از آن به‌ عنوان هدف اصلی عملیات تروریستی خود یاد می‌کند، تأمین کنند.
بنابراین، شهر فلوجه به دلیل موقعیت جغرافیایی راهبردی که دارد و به دلیل نزدیکی به پایتخت عراق، برای نیروهای امنیتی این کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است. از همین روی، آزادسازی و پاکسازی کامل شهر فلوجه عملیات نظامی برای آزادسازی دیگر شهرهای عراق را تسهیل می کند.
آزاد سازی فلوجه از آنجا مهم است که این شهر به عنوان مهم ترین پایگاه گروه های تکفیری و داعش محسوب می شد. ضمن اینکه فلوجه تنها شهر عراق است که به کمک همین گروه های تکفیری، بدون جنگ و عوامل خارجی به تصرف داعش درآمد. همچنین به واسطه نزدیکی به بغداد، عمده عملیات تروریستی در بغداد نیز از همین شهر برنامه ریزی و انجام می شد. بنابراین آزاد سازی این شهر نقش عمده ای در تامین امنیت در بغداد و استان های مرکزی و جنوبی عراق دارد.


داعش چگونه وارد شهر شد؟
داعش که از حمایت جمع زیادی از درون این شهر برخوردار بود، در سال 2014، بدون هیچگونه حمله و تنها با کمک حامیان خود در شهر به مرکز پلیس حمله و سپس شهر را تصرف کرد. پس از آن فلوجه به عنوان اصلی ترین پایگاه داعش مطرح بود. فلوجه هر چند از مدتها پیش در محاصره ارتش عراق قرار داشت اما وجود ناآرامی در دیگر شهرهای عراق و مخالفت آمریکایی برای آزاد سازی این شهر موجب شد تا عملیات آزاد سازی فلوجه به تاخیر بیفتد.

چرا آزاد سازی فلوجه اهمیت دارد؟
فلوجه را دروازه ورود داعشی ها به بغداد و دیگر استان‌های شیعه نشین جنوبی عراق می خوانند. فلوجه ضمن نزدیکی به بغداد مشرف به ورودی شمالی کربلا نیز هست و پایگاه‌های داعش به صورت گسترده در نقاط مختلف این شهر مستقر بودند. ضمن اینکه تمامی عملیات های انتحاری در بغداد و شهرهای نزدیک آن نیز از این شهر فرماندهی می شدند. بنابراین تسلط بر فلوجه موجب ثبات در بغداد و تثبیت امنیت در استان های دیگر مانند الانبار و صلاح الدین خواهد بود.
شهر فلوجه دومین شهر بزرگ استان الانبار است و آزادسازی آن به نیروهای عراقی کمک می‌کند تا برای آغاز عملیات شهر موصل، مقر اصلی داعش در عراق خود را آماده‌تر کنند. حفظ فلوجه برای تروریست‌های داعشی مهم تلقی می‌شد و از دست دادن این شهر برای آن‌ها به مثابه شکست قطعی در عراق است و تروریست‌ها را مجبور می‌کند در تنها پایگاه خود یعنی موصل، در مقابل محاصره نیروهای عراقی در حالت کاملا دفاعی قرار گیرند.
https://taghribnews.com/vdceon8wfjh8xzi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی