تاریخ انتشار۲۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۴۲
کد مطلب : 215298
در نشست نيويورک؛

توافق اعضای شورای امنیت با قطعنامه حل بحران سوریه

​شوراي امنيت سازمان ملل شامگاه جمعه قطعنامه 2254 را با اجماع پانزده عضو و با خواسته اصلي آغاز مذاکرات دولت سوريه و گروه هاي مخالف در ماه ژانويه ميلادي و همچنين آتش بس در سراسر اين کشور تصويب کرد.
توافق اعضای شورای امنیت با قطعنامه حل بحران سوریه

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) اين قطعنامه چهار صفحه اي که آمريکا آن را ارائه کرده بود، اگرچه اشاره اي به نقش آينده بشار اسد در سوريه نکرده است اما بر ضرورت انتقال مديريت در سوريه با انتخاباتي که با نظارت سازمان ملل برگزار مي شود، تاکيد دارد.

اين قطعنامه مي افزايد: از روند سياسي به رهبريت مردم سوريه در مهلت زماني شش ماه حمايت مي شود، هدف از اين اقدام تشکيل رهبريتي موثق و فراگير است.

اعلام حمايت از تدوين قانون اساسي جديد سوريه طبق استانداردهاي بين المللي در مدت هجده ماه و آن هم تحت نظارت سازمان ملل، از ديگر بندهاي اين قطعنامه است.

به اعتقاد کارشناسان بندهاي اصلي اين قطعنامه در واقع طبق نقشه راه نشست وين تنظيم شده و تکرار آن مواضع است. با اين تفاوت که نقشه راه وين در قالب بيانيه بود و اکنون آن موضوعات شکل قطعنامه به خود گرفته است. البته همان موانع که در واقع مقدمات اجراي بيانيه وين بود، بر سر راه اين قطعنامه نيز وجود دارد. 
اين قطعنامه که فصل هفتمي نيست، از همه طرف هاي درگيري خواسته است به حملات ضد غيرنظاميان پايان دهند اما به روسيه، فرانسه و آمريکا اجازه مي دهد به حملات هوايي خود ضد داعش ادامه دهند.

وزير خارجه آمريکا که کشور متبوعش رياست دوره اي شوراي امنيت در ماه جاري ميلادي را عهده دار است، بعد از راي گيري اين قطعنامه تصريح کرد: قطعنامه پيام واضحي را به همه طرف هاي درگيري رساند که زمان توقف کشتار در سوريه هم اکنون فرارسيده است .

جان کري با تاکيد بر اينکه شوراي امنيت پس از گذشت چهار سال و نيم از درگيري ها در سوريه توانسته که به توافقي دست يابد، افزود: قطعنامه اي که تصويب شد مرحله مهمي محسوب مي شود زيرا اهداف و چارچوب زماني مهمي را مشخص کرده است.

وزير امور خارجه آمريکا قطعنامه جديد شوراي امنيت درباره سوريه را بسيار نزديک و شبيه به پيشنهادهاي ايران براي حل بحران سوريه خواند و گفت: اکنون زمان آن فرا رسيده است که سخنان گفته شده در چهار سال گذشته را با اقدامات همسان کنيم.

وزير خارجه آمريکا گفت: همچنان به حمايت از دوستانمان و اطمينان از اينکه جنگ سوريه فراتر از مرزهايش و به کشورهاي همسايه سرايت نخواهد کرد، ادامه خواهيم داد.

بان کي مون، دبيرکل سازمان ملل نخستين سخنران قبل از راي گيري اين قطعنامه بود و بعد از جان کري، وزيران خارجه روسيه، اردن، فرانسه، چين، انگليس، آنگولا، اسپانيا، ليتواني، مالزي، نيجريه، ونزوئلا، نيوزلند، شيلي و چاد به عنوان ديگر اعضاي شوراي امنيت، مواضع پايتخت هاي خود درباره سوريه و اين قطعنامه را تشريح کردند.
بشار جعفري، نماينده سوريه در سازمان ملل نيز تنها غير عضو دعوت شده به اين نشست بود که آخرين نفر سخنراني و نگاه دمشق را درباره اين قطعنامه تشريح کرد.

وزيران خارجه آمريکا و روسيه بعد از اين نشست علني شوراي امنيت، در نشستي خبري، به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
https://taghribnews.com/vdceon8wvjh8zwi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی