تاریخ انتشار۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب : 279694
درخواست ولیعهد عربستان از عراق

میانجیگری بغداد بین تهران و ریاض

وزیرکشور عراق در سفر به ایران اعلام کرد: محمدبن‌سلمان رسما خواسته که عراق واسطه‌ای بین تهران و ریاض برای کاهش تنش‌ها شود
میانجیگری بغداد بین تهران و ریاض
تضاد منافع ميان ايران و عربستان و البته اقدامات دشمنانه سعودي‌ها و سوءرفتار عده‌اي خودسر در ماجراي سفارت عربستان، طي چند سال اخير رابطه دو کشور را در مرزهاي خطرناکي از تنازع سياسي بالا برد.
حالا چند هفته‌اي است عربستاني‌ها در تکاپوي ورود به رويه مذاکره و گفت‌وگو با ايران هستند تا از اين طريق شکست‌هاي خود در منطقه و در مواجهه‌هاي ديپلماتیک و سياسي با ايران را پوشش دهند. اين نظر برخي از کارشناسان سياسي است که معتقدند؛ عربستان چاره‌اي ندارد جز اينکه بتواند افکار عمومي جهان را به سمت تلاش‌هاي ديپلماتيک براي کاهش تخاصم با ايران سوق دهد اما ايران نيز از نرمش هرچند سياسي و منفعت‌طلبانه عربستان استقبال و سياست‌هاي خود را بر‌اساس تأمين منافع ملي و منطقه‌اي جلو خواهد برد و از ارتباط استقبال مي‌کند. حالا روز گذشته وزير کشور عراق به ايران آمده و به نظر مي‌رسد حامل پيام وليعهد عربستان براي ميانجيگري بين ايران و عربستان است.

قاسم الارجي با اشاره به سفر اخير خود به عربستان و ديدار با وليعهد اين کشور گفت: محمدبن سلمان رسما از من درخواست کرد تا عراق واسطه‌اي بين ايران و عربستان براي کاهش تنش‌ها باشد. 



قاسم الارجي، وزير کشور عراق البته به رابطه ايران و عراق نيز اشاره کرد و با بیان اينکه روابط دو کشور ايران و عراق استراتژيک است، گفت: ملت ايران هميشه در کنار ملت عراق بوده و مواضع جمهوري‌اسلامي ايران نسبت به گروهک‌هاي تروريستي و داعش را ما هيچگاه فراموش نمي‌کنيم.
يادمان نمي‌رود هنگامي که موصل سقوط کرد، اوباما گفت که اين مسئله بين شيعه و سني است اما ايران تأکيد کرد که سقوط موصل هجمه عليه کل ملت عراق است. تأثير ايران در مبارزه با داعش کاملا روشن است. حضور داوطلبانه مستشاران ايراني در عراق نشان‌دهنده روابط برادرانه ميان دو کشور است. وي با بيان اينکه مرزهاي مشترک و طولاني آبي و زميني ميان دو کشور وجود دارد، اظهار کرد: براي حل مشکلات مرزي نيازمند برگزاري جلسات سه‌ماهه و 6‌ماهه هستيم. به‌علاوه با تشکيل کارگروه ايران و عراق مي‌توانيم مشکلات مختلف دو کشور را بررسي و حل کنيم. يکي از مشکلات عراق بحث موادمخدر است که ايران در ‌اين ‌زمينه تجارب، توانايي و امکانات زيادي دارد که عراق مي‌تواند از اين تجارب و امکانات بهره برد. همچنين بايد گفت که ديده نشده که از مرزهاي ايران، تروريست‌ها وارد عراق شوند. اين به آن معناست که دو کشور که قرباني تروريسم هستند، بر مبارزه با آن اتفاق‌نظر دارند. به‌دليل درگير‌بودن نيروهاي امنيتي عراق با تروريست‌ها ما نيروي کافي براي مقابله با قاچاق موادمخدر نداريم؛ بنابراين از ايران تقاضا مي‌کنيم به کمک عراق بشتابد. 



قاسم الارجي همچنين ادامه داد: در تلاشيم تا جلساتي براي هماهنگي جهت مقابله با تروريست‌ها با حضور ايران، عراق و سوريه برگزار شود. اين جلسات براي تأمين امنيت اين کشورها مهم است. 

وزير کشور عراق همچنين خاطرنشان کرد: لغو رواديد موضوعي است که همه کشورها دنبال مي‌کنند ولي الان به‌دليل حضور تروريست‌هاي داعش در عراق وقت مناسبي براي لغو رواديد نيست. در مورد ويزاي فعالان اقتصادي و تجاري سفارت عراق اين صلاحيت را دارد که ويزاي چند بار ورود به عراق صادر کند. 

قاسم الارجي با بيان اينکه امسال تلاش مي‌کنيم تا اقدامات مربوط به تردد زائران به نحو احسن انجام شود، تصريح کرد: با امضاي يادداشت‌تفاهم زمينه براي ارائه تسهيلات بيشتر به زائران فراهم مي‌شود. بايد به اين نکته هم اشاره کرد که دشمنان دو کشور در ايام اربعين به بهانه ورود غيرقانوني زوار به عراق تبليغات منفي زيادي انجام مي‌دهند، پس لازم است ايران مانع ورود غيرقانوني زائران به عراق شود تا فرصت براي دشمنان فراهم نشود. همچنين برخي شهروندان عراقي ساکن ايران که تعداد آنها بين 36 تا 42 هزار نفر است فاقد اسناد هويتي هستند که از دولت ايران تقاضاي همکاري براي حل اين مشکل را داريم.

وي تأکيد کرد: ما اقدامات امنيتي را پس از مراسم اربعين ادامه مي‌دهيم تا زائران ايراني در امنيت کامل به کشور خود بازگردند.
وزير کشور عراق در ادامه با اشاره به سفر اخير خود به عربستان و ديدار با وليعهد اين کشور گفت: محمدبن سلمان رسما از من درخواست کرد تا عراق واسطه‌اي بين ايران و عربستان براي کاهش تنش‌ها باشد. پيش‌ از اين نيز ملک سلمان اين درخواست را داده بود. من هم به آنها گفتم که شما بايد با احترام و بهترين وجه با حجاج ايراني رفتار کنيد و اجازه دهيد آنها وارد قبرستان بقيع شوند که طرف عربستاني هم وعده‌هايي در‌اين‌زمينه داد و الان هم بقيع به روي حجاج ايراني باز است. ما معتقديم روابط دوستانه ايران و عربستان به تأمين امنيت منطقه کمک مي‌کند.

محمدرضا رحماني‌فضلي، وزير کشور ايران نيز که ميزبان وزير عراق بود در پاسخ به وزير کشور عراق گفت: احترام و عزت حجاج ايراني براي ما بسيار مهم است. ما هميشه دنبال روابط با عربستان بوده‌ايم. سياست ايران همکاري مؤثر با کشورهاي منطقه است و ما در قطع روابط هيچگاه پيشقدم نبوده‌ايم. اميدواريم کشورهاي منطقه با حمايت مردم خود و دوري از دشمنان واقعي اسلام و دست در دست هم به دنبال حل مسائل مسلمانان باشند. وزير کشور عراق در ادامه با بيان اينکه ايران با رنج‌هاي زيادي بابت تحريم‌هاي اقتصادي مواجه شد، اظهار کرد: اما ايران رهبر فرزانه و حکيم دارد که توانست از همه مشکلات عبور کند. شيطان بزرگ سعي دارد بين کشورهاي اسلامي اختلاف و شکاف ايجاد کند. از خداوند تأمين امنيت و سلامت و افزايش همکاري‌هاي دو کشور دوست و برادر ايران و عراق را مسئلت دارم. 

وي خواهان کمک دولت ايران براي بهبود برخورد برخي کارکنان مرزي و فرودگاهي با زائران عراقي و حل پرونده قتل شهروندان عراقي در مشهد و کاهش مبلغ ويزاي زائران عراقي شد که وزير کشور ايران هم کاهش تعرفه ويزا را با همکاري وزارت امور ‌خارجه و کشور ايران و عراق ممکن دانست. 

رحماني‌فضلي درباره پرونده قتل شهروندان عراقي هم گفت: بررسي‌هاي اوليه پليس نشان مي‌دهد مظنونان عراقي بوده‌اند. اطلاعات نهايي را در اختيار سفارت عراق قرار مي‌دهيم.

خبرگزاری تقریب تنها  اقدام به انتشار مطلب بالا نموده و نسبت به صحت و سقم آن هیچگونه مسئولیتی را نمی پذیرد
 
https://taghribnews.com/vdceoo8wejh8fpi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی