تاریخ انتشار۱۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : 38446

سامانه اطلاعات مکانی مبلغان در حال اجرایی شدن است

سامانه اطلاعات مکانی مبلغان به زودی از سوی پژوهشکده باقرالعلوم اجرایی می‌شود.
سامانه اطلاعات مکانی مبلغان در حال اجرایی شدن است
به گزارش خبرگزارى تقريب (تنا):
حجت‌الاسلام "علی اصغر رادحسینی"، مدیر پژوهشی و اجرایی پایگاه تحقیقاتی آموزشی مبلغین از اجرایی شدن سامانه اطلاعات مکانی مبلغان در عنوان‌های کلی اطلاعات دینی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی از سوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) قم خبر داد.

وی درباره بخش اطلاعات دینی، ابراز داشت:‌ این بخش شامل مواردی چون: دین و مذهب رایج، اعتقادات و مناسک دینی، کیفیت و چگونگی عزاداری، شیوه‌های تبلیغی رایج میان عموم مردم در مناسبت‌ها، مساجد و تکایا و روحانیون فعال حاضر در محل است.

حجت‌الاسلام رادحسینی با بیان این‌که اطلاعات فرهنگی شامل آداب و رسوم، اماکن مقدس، خرافه‌ها، شیوه‌های تبلیغی، مذاهب و فرقه‌ها، زبان‌ها و قومیت‌ها طوایف موجود در منطقه، ازدواج و مانند آن می‌شود؛ معیشت مردم، اشتغال و بیکاری، صنایع دستی، در آمدها، محصولات کشاورزی و موقوفات را از جمله موارد اطلاعات اقتصادی برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات سیاسی، گرایش‌های سیاسی مردم، نمایندگان مجلس، احزاب و گروهک‌ها، انتخابات و آرای مردم محل را در برمی‌گیرد و اطلاعات جغرافیایی شامل وسعت، آب و هوا، جغرافیای طبیعی محل، دهیاری‌ها و سوانح طبیعی که تاکنون در منطقه رخ داده است،‌ می‌شود.

مدیر پژوهشی و اجرایی پایگاه تحقیقاتی آموزشی مبلغین در ادامه به ابعاد و اهداف تدوین اطلس فرهنگی در ابعاد مختلف سیاسی،‌ اقتصادی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: بررسی نوع مذهب و میزان دینداری مردم، بررسی مراکز فرهنگی، بررسی روش‌های عزاداری و سنت‌های عرفی رایج محل و بررسی میزان وجود امکانات رفاه اجتماعی محل برای مبلغ از جمله اهداف اطلس در بخش دینی است.

وی، بررسی میزان آشنایی مردم از مسائل دینی، بررسی شناخت مردم محل از اهل بیت‌(ع)، شناخت روحانیان بومی محل و متولیان امور مذهبی، بررسی تعاملات هیأت‌های مذهبی و رابطه هیأت‌ها با روحانی، بررسی میزان حضور عقل و احساس در اعتقادات و اعمال دینی مردم، نگرش مردم نسبت به روحانیت و نیازسنجی از مردم درباره حضور مبلغ دینی را از دیگر اهداف این بخش برشمرد.

حجت‌الاسلام رادحسینی گفت: در بخش فرهنگی، جایگاه فرهنگ، میزان پایبندی به فرهنگ وخرده فرهنگ‌ها، میزان رواج فرهنگ سنتی و مدرن، انواع مذاهب و فرق، نوع و جایگاه اماکن مقدسه در فرهنگ مردم، میزان تحصیلات مردم، جایگاه قرآن‌آموزی در بین مردم، نحوه گذران اوقات فراغت مردم، گروه‌های مرجع جوانان منطقه، جایگاه روحانیت در بین جوانان و مردم منطقه و نوع و امکانات تفریحی مردم منطقه بررسی می‌شود.

وی اضافه کرد: سرمایه اجتماعی موجود در منطقه، وجود تصورات قالبی و باورهای از پیش تعیین شده نسبت به هم، میزان رسوخ خرده‌فرهنگ‌های منحرف، میزان رواج خرافات، میزان استفاده از صنایع فرهنگی، جایگاه متولیان فرهنگ، وضعیت بهداشتی منطقه، آسیب‌های اجتماعی منطقه و نوع، جایگاه و اماکن ورزشی موجود در منطقه از دیگر مواردی است که در این بخش بررسی خواهد شد.

مدیر پژوهشی و اجرایی پایگاه تحقیقاتی آموزشی مبلغین، بررسی میزان پتانسیل اقتصادی مردم، بررسی نوع مشاغل و معیشت مردم، بررسی میزان توجه اقتصادی دولت به منطقه، بررسی میزان درآمد مردم منطقه، بررسی نوع و وضعیت مسکن مردم منطقه، بررسی جایگاه شاخص‌های اقتصادی فروع دین در منطقه، بررسی نوع انتظارات اقتصادی مردم از دولت، شناسایی افراد فقیر منطقه، بررسی میزان نابرابری اقتصادی و اجتماعی و بررسی میزان بیکاری منطقه را از جمله اهداف تدوین این اطلس در بخش اقتصادی عنوان کرد.

حجت‌الاسلام رادحسینی ادامه داد: در بخش جغرافیایی این اطلس، نوع راه‌های مواصلاتی محل، نوع آب و هوای منطقه، فاصله منطقه از مرکز شهر،‌ فواصل مراکز باستانی، گردشگری و طبیعی محل، سیستم حمل و نقل منطقه، نوع و شکل مساکن روستا از نظر متفرق و مجتمع بودن، میزان آلودگی و آلاینده‌های منطقه و همسایگان منطقه اعم از داخلی و خارجی بررسی شده است.

وی بیان داشت:‌ اطلاع مبلغ از میزان توجه مردم به مسائل سیاسی روز کشور، اعتماد سیاسی مردم منطقه نسبت به دولت، میزان آگاهی سیاسی مردم، بررسی میزان بحث و گفت‌وگوی سیاسی در بین مردم، میزان فرهنگ سیاسی مردم، مسؤولیت‌پذیری مردم نسبت به مسائل جامعه و میزان مشارکت سیاسی مردم از جمله مواردی است که در بخش سیاسی این اطلس بررسی می‌شود.
https://taghribnews.com/vdcepe8x.jh8vei9bbj.html
مرجع : رسانيوز
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی