>> مراسم افتتاحیه دبیرخانه کنگره «فقیه فقه نظام» در قم برگزار می‌شود | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : 268560
همزمان با سوم خردادماه:

مراسم افتتاحیه دبیرخانه کنگره «فقیه فقه نظام» در قم برگزار می‌شود

مراسم افتتاحیه دبیرخانه کنگره فقیه فقه نظام با سخنرانی یکی از مراجع تقلید، آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همزمان با سوم خردادماه در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارلشفا قم برگزار می‌شود.
مراسم افتتاحیه دبیرخانه کنگره «فقیه فقه نظام» در قم برگزار می‌شود
به گزارش خبرنگار تقریب در قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی عصر روز چهارشنبه طی نشست خبری نخستین کنگره بین‌المللی «فقیه فقه نظام» که در پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد،‌ با بیان اینکه بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی باید به دنبال پاسخ‌گویی نیازهای جامعه با استفاده از آموزه‌های فقه باشیم، اظهار کرد: پژوهشگاه فقه نظام و کنگره بین‌المللی «فقیه فقه نظام» به دنبال تحقق خواسته‌های رهبر انقلاب اسلامی در این حوزه است.
 
وی با تاکید بر اینکه مسائل مربوط به مکلفین توسط فقها در طول دوران‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، اضافه کرد: حوزه علمیه در این عرصه از غنای مطلوبی برخودار است؛ فقه برای مجموعه مکلفان و جامعه اسلامی نیز برنامه‌های مشخصی را ارائه کرده که پژوهشگاه به دنبال این برنامه‌هاست.
 
قائم مقام دبیرکل کنگره بین‌المللی «فقیه فقه نظام» خاطرنشان کرد:‌ برای پژوهش در عرصه‌های مختلف فقه و نظریه‌پردازی در عرصه نظام‌های اجتماعی باید یک مرکز حوزوی را ایجاد می‌کردیم به همین علت پژوهشگاه فقه نظام تاسیس شده و با حضور شخصیت‌های برجسته حوزه به عنوان هیأت امنا از جمله آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی کار خود را دنبال می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه این پژوهشگاه به دنبال ایجاد بسترهای مناسب برای حوزه در عرصه فقه نظام‌های اجتماعی است، عنوان کرد: یکی از شخصیت‌هایی که در فقه نظام دستاوردهای بسیاری داشته است مرحوم شهید صدر بوده به همین علت پژوهشگاه فقه نظام به برگزاری کنگره ویژه‌ای به منظور تجلیل از این شخصیت اقدام کرده است.
 
حاج ابوالقاسم دولابی با بیان اینکه نکوداشت و زنده‌نگه داشتن اندیشه آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر در عرصه مربوط به فقه نظام‌های اجتماعی مورد توجه پژوهشگاه فقه نظام است، تصریح کرد: زمینه‌سازی برای پاسخ‌گویی به نیازهای اجتماعی، تثبیت مرجعیت علمی حوزه‌های علمیه در عرصه فقه نظام‌های اجتماعی، کارآمدسازی دانش‌های اسلامی در مواجه فعال با نیازها، چالش‌ها و پرسش‌های نوپدید، تبیین، تولید و گسترش فقه نظام‌های اجتماعی با استفاده از گفتمان‌سازی و ایجاد درک عمومی از نظام، ایجاد نهضت تولید علم در نظام و مشارکت در تولید فقه نظام و اعتای نشان بین‌المللی فقیه فقه نظام با هدف تقدیر از شخصیت‌های ارزشمند این حوزه از اهداف برگزاری این کنگره است.
 
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام محمدرضا پهلوانی مسؤؤل روابط عمومی دبیرخانه کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام طی سخنانی تدوین و دسته‌بندی آثار فقه نظام اجتماعی از جمله کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها را از دیگر اهداف برگزاری کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام برشمرد و افزود: مراسم افتتاحیه دبیرخانه این کنگره با سخنرانی یکی از مراجع تقلید، آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و همزمان با سوم خردادماه در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارلشفا برگزار می‌شود.
 
وی از برگزاری نمایشگاهی در حاشیه کنگره فقیه فقه نظام به منظور نمایش دستاوردهای این کنگره یاد کرد و گفت:‌ کنگره فقیه فقه نظام در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود به همین علت می‌طلبد که نهادها و مجموعه‌های مختلف در میدان مشارکت حضور یابند؛ تا کنون تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، مرکز علوم اسلامی نور، اساتید عالی حوزه، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجمع عمومی جامعه مدرسین مشارکت‌هایی در این کنگره داشته‌اند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن کلی‌شیردار معاون علمی کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام نیز طی سخنانی مطرح کرد: یکی از محورهای کنگره این است که اصول فقه به معنای علمی که در حوزه‌های علمیه به عنوان ابزار استخراج احکام قرار گرفته است بتواند در تدوین نظام اجتماعی حاضر شود.
 
وی با تاکید بر اینکه اصول فقه می‌تواند اصول نظام را نیز ترقیب کند، اضافه کرد: ساحت‌ها و ابعاد فقه نظام به خوبی قابل بررسی است؛ فقه نظام اقتصاد یکی از اولویت‌های مهم بوده چرا که اگر در شرایط کنونی بخواهیم به الگوهای مشخصی برای رفع نیازهای مردم برسیم نیازمند الگوهای به هم پیوسته در این عرصه هستیم.
 
معاون علمی کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام با اشاره به اینکه مرحوم شهید صدر موج جدیدی را در عرصه آموزه‌های اقتصادی ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: فقدان الگوها و برنامه‌های مدون در حوزه سیاست سبب آشفتگی سیاسی می‌شود؛ پدیده‌های نامرغوب در این حوزه نشان از ناتوانی‌ها و فقدان برنامه سیاسی لازم است به همین علت پژوهشگاه مدعی است که می‌تواند از میان آموزه‌های دینی پروند فقه سیاسی را استخراج و مأموریت فقه سیاسی را به جامعه عرضه کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: نظام اسلامی بسیاری از نظام‌های مختلف را مورد توجه قرار داده به همین علت در عرصه جهانی مورد توجه قرار گرفته است؛ در حوزه تربیت به دنبال نخبگانی هستیم که بتوانند در این عرصه تضیمن کننده آموزه‌های وحی و برنامه‌های دینی باشند.
 
کلی‌شیردار با بیان اینکه دین می‌تواند تولید برنامه داشته باشد، تصریح کرد: هستی‌شناسی تاریخی فقه نظام در آثار اندیشمندان دینی به عنوان یکی دیگر از محورهای کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام مطرح است.
 
وی جریان‌شناسی فقهی فقه نظام را از دیگر محورهای کنگره مذکور برشمرد و ادامه داد: نباید دین را فقط در عرصه ایجاد نظام فردی مطالعه کنیم چرا که دین مجموعه آموزه‌های تنظیم کننده استعدادهای فرد بوده و می‌تواند در نظام‌های اجتماعی برنامه‌های مطلوبی را تولید داشته باشد.
 
کلی‌شیردار با بیان اینکه فقه نظام، حوزه انقلابی و تمدن‌ساز به عنوان یکی دیگر از محورهای کنگره دنبال می‌شود، تصریح کرد: فقه نظام در درون حوزه‌های علمیه به عنوان اساسی‌ترین دغدغه باید مورد توجه قرار گیرد؛ گفتمان‌سازی و راهکارها و موانع به عنوان دو محور دیگر در این کنگره مورد بررسی قرار داده می‌شود.
 
در پایان این نشست خبری حجت‌الاسلام حسین احمدی قمی معاون اجرایی کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام با بیان اینکه مراسم اصلی این کنگره نوزدهم فرودین‌ماه سال 97 برگزار می‌شود، گفت: برگزاری 10 پیش همایش در کشورهای مختلف طی سال جاری دنبال می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه سال 98 این کنگره در کشور عراق برگزار می‌شود، تصریح کرد: نماد اصلی کنگره فقیه فقه نظام مرحوم شهید صدر بوده اما در هر دوره در سه عرصه آموزش، پژوهش و تبلیغ فقه نظام به برگزیدگان نشان مورد نظر اهدا می‌شود؛ هر چند عمده محققان این عرصه از حوزه‌های شیعی هستند اما محدودیتی برای ورود علمای حوزه‌های غیر شیعی نداریم.
 
 
https://taghribnews.com/vdcepv8w7jh8pni.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی