تاریخ انتشار۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۸:۳۹
کد مطلب : 190584
اسلام شناس واندیشمند مسیحی؛

پیامبر اسلام الگویي برجسته برای همه بشریت است

تنا-لندن
دکتر کریس هیور: ما باید به جامعه غربی بیاموزیم که محمد یک الگوی برجسته برای بشریت است . کسی که به ما یاد داد چگونه می شود یک زندگی انسانی با نجابت ،صداقت ،عدالت،افتخار و شفقت داشت.
پیامبر اسلام الگویي برجسته برای همه بشریت است

دکتر کریس هیور اندیشمند مسیحی واسلام شناس ایرلندی است که دهها سال از عمر خود را صرف مطالعه در باره اسلام و فهم ارزشهای انسانی و اخلاقی دین اسلام کرده، در تلاش است با آموزش این ارزش های انسانی و اخلاقی ،امکان فهم بهتر اسلام را برای جامعه غربی فراهم کند.

وی در گفتگو با خبرنگار تقریب(تنا) در لندن درباره انگیزه اش از تدریس دین اسلام به مسیحیان گفت: حدود سی سال پیش که یک معلم تعلیمات دینی در یک مدرسه انگلیسی بودم مطالعاتی درباره دین اسلام داشتم .اما در آن زمان احتیاج داشتم بیشتر درباره اسلام بدانم به همین خاطر طی سی سال گذشته تمام وقتم را صرف مطالعه در باره ابعاد مختلف اسلام کردم .
احساس من این است که ما بعنوان انسان های مومن از هر دینی که باشیم احتیاج داریم تا در باره هم بیشتر بدانیم. بنابراین برای یک مسیحی این بسیار مناسب است که در باره اسلام بداند زیرا در نهایت ما دو تشکل دینی مسلمان و مسیحی هستیم که خدای واحدی داریم که او را ستایش می کنیم و در مقابل او پاسخگو هستیم و اگر در روز رستاخیز خداوند از من بپرسد که من دین دیگری به نام اسلام برای گروه دیگری از بندگانم فرستادم تا در کنار شما زندگی کنند و تو چه توجهی به آنان کردی و از آن دین چه آموختی باید بتوانم پاسخ دهم.
برای همین بعنوان مسیحی معتقد فکر می کنم که همه ما مسیحیان وهمه انسان ها باید در باره اسلام بیشتر وبهتر بدانیم .

وي افزود: دومین دلیل مهم این است که ما باید برای عدالت ، صداقت ودانستن حقیقت در جامعه تلاش کنیم و به مردم آموزش دهیم که چگونه فضیلت های خود را افزایش دهند. بنابراین باید به مردم کمک کنیم تا سنت های پسندیده ادیان دیگر را درک کنند و حقایق را بدانند حتی اگر این حقیقت به نفع ما نباشد.
این وظیفه من است که به دیگران آموزش دهم که قرآن وسنت های اسلام اصلاح کننده برخی اشتباهاتی است که در طول قرن ها از زمان مسیح (ع) در سنت های مسیحیت رخنه کرده است.
ممکن است من بعنوان یک مسیحی به اسلام معتقد نباشم اما به عنوان کسی که به دنبال حقیقت وعدالت است باید صادقانه وحقیقتا به مردم بفهمانم که اسلام چه می گوید.
 
وي درباره اينکه این کار در حال حاضر چه اهمیتی دارد گفت: این در زمان ما بسیار مهم است برای آنکه در 50 – 60 سال گذشته در اروپا وغرب ما وارد اجتماعی کاملا جدید شده ایم .جمعیت های مسلمان زیادی به عنوان شهروندان دائم در کنار مردم اروپا وغرب زندگی می کنند . از این رو باید از خودمان بپرسیم که چگونه می توانیم جامعه ای عادل بسازیم که تمام شهروندان از هر دینی که هستند بتوانند در صلح وآرامش کنار یکدیگر زندگی کنند ودر کمال آزادی هر یک دین خود را داشته باشند.
به نظر من اسلام در انحصار مسلمانان نیست . قرآن هیچگاه نگفته است که این کتاب متعلق به یک گروه به نام مسلمانان است . پیامبر اسلام فقط برای مسلمانان نیامده است .پس قرآن راهنمایی برای همه انسان ها است . بنابراین ما باید مسیری را باز کنیم تا از طریق آن همه بتوانند از این منابع دینی ورهنمودهای خداوند وقرآن و زندگی پیامبر استفاده کنند.

دکتر کريس هيور در پاسخ به اين سوال که برای رسیدن به این هدف یعنی آموزش آموزه های اسلام وقرآن به مردم غرب چه باید کرد؟ افزود: ما باید در فکر پیدا کردن راههایی باشیم تا بتوانیم مسائل سخت وپیچیده را بصورت روان وساده برای افرادی با میزان تحصیلات محدود توضیح دهیم.برای این کار به دو روش عمل می کنم .

1- آموزش های رو در رو  و تشکیل کلاس های کوتاه مدت و بلند مدت
2- انتشار مجموعه کتاب ها و مقالات به زبان ساده در باره اصول اولیه شناخت و فهم اسلام و آموزه های اخلاقی و همینطور استفاده از برنامه های صوتی وتصویری که از طریق وب سایت ها و یا شبکه های تلوزیونی می توان پخش کرد.

کریس افزود: به نظر من اسلام دین فطرت است .اکر ما حالات طبیعی و فطری بشر را بشناسیم ،وقتی اسلام را آموزش می دهیم می توانیم با قلب هر انسانی صحبت کنیم چون مردم بطور فطری همه آن چرا که با فطرت بشری سازگاری دارد بهتر قبول می کنند.نکته دیگر اینکه برداشت های غلطی متاسفانه از اسلام در زمانه ما وجود دارد . زیرا فهم غلط از یک سو ودروغ ها ومطالب غیر واقعی که در باره پیامبر اسلام طی سالیان سال گفته شده است ،ذهن مردم غرب را نسبت به اسلام بدبین کرده است . بنابراین مهمترین چیزی که ما نیاز داریم این است که یک فهم درست وجدید از اسلام و واقعیت های زندگی پیامبر اسلام را به مردم غرب آموزش دهیم .زیرا مردم تا فهم درستی از شخصیت وسنت های نیک زندگی پیامبر اسلام نداشته باشند نمی توانند فهم درستی از اسلام داشته باشند.
این بخش مهمی از کار وهدف من است تا حقایق ،واقعیت ها ،ارزشها وسنت های ارزشمند زندگی پیامبر اسلام را به مردم بیاموزم وبه آنها بگویم محمد آن شخصیتی نیست که به غلط به شما گفته اند.
به عقیده من بخش بزرگی از فضیلت های استثنایی بشری ،فضیلت هایی است پیامبر اسلام در زندگی خود به نمایش گذاشت.فضیلت هایی که نه تنها مسلمانان بلکه همه انسان ها را می تواند به سعادت برساند.ما باید به جامعه غربی بیاموزیم که محمد یک الگوی برجسته برای بشریت است . کسی که به ما یاد داد چگونه می شود یک زندگی انسانی با نجابت ،صداقت ،عدالت،افتخار وشفقت داشت.

 
https://taghribnews.com/vdcev78zejh8oni.b9bj.html
مرجع : خبرنگار تنا- لندن
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی