تاریخ انتشار۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب : 254583

جهان اسلام بیش از هر زمانی به اندیشه های سیاسی امام شافعی نیازمند است

نماینده ی ولی فقیه در استان کردستان گفت: افکار و سیره ی امام شافعی در راستای مبارزه با جریان‌های انحرافی در جامعه ی اسلامی بوده است و علمای مذهب شافعی نیز با پیروی از سیره ی امام شافعی در اعصار مختلف پیشگام مقابله با جریان تکفیر بوده‌اند و جهان اسلام بیش از هر زمانی به اندیشه های سیاسی امام شافعی نیازمند است...
جهان اسلام بیش از هر زمانی به اندیشه های سیاسی امام شافعی نیازمند است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در کردستان، آیت الله سیدمحمد حسینی‌شاهرودی پیش از ظهر امروز در دهمین پیش کنگره ی امام شافعی(رض) در دانشکده علوم اسلامی سلیمانیه عراق اظهار داشت: بسیار خرسندیم که ۹ پیش‌کنگره را با مشارکت و همراهی علما و روحانیون و پژوهشگران دینی منطقه در شهرستان‌های مختلف استان کردستان در ایران برگزار کردیم.

وی افزود: باید زمینه‌های آشنایی هرچه بیشتر مردم با افکار بزرگان دینی همچون امام شافعی را فراهم کنیم چون این افکار در طول تاریخ مورد استفاده قرار گرفته و برای امت اسلامی مایه ی خیر و برکت بوده است.

آیت الله حسینی‌شاهرودی افزود: یکی از نکات بارز این پیش کنگره‌ها این بود که همگی در سطح بین‌المللی برگزار شد و علمای شافعی مذهب کشورهای مختلف اسلامی از آفریقا و خاورمیانه در این پیش کنگره ها حضور پیدا کردند.

نماینده ی ولی فقیه در استان کردستان خاطرنشان کرد: تعالیم مکتب شافعی که تا حدود زیادی ناشی از تاثیرپذیری شخص وی از مکتب اهل بیت و ارادت او به خاندان عصمت بود، موجب شده است که این مذهب فقهی در حال حاضر به لحاظ نگرش نزدیکترین مذهب به شیعه امامیه به شمار آید.

نماینده ی ولی فقیه در استان کردستان در ادامه ی سخنان خود از نگاه ویژه مسئولان دینی و علمی استان سلیمانیه و شخص جلال طالبانی رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق برای فراهم کردن زمینه های لازم برای برگزاری دهمین پیش کنگره امام شافعی در این شهر تشکر کرد.

وی افزود: او به صراحت هدایت و رستگاری را در پیروی از پیامبر و خاندان او می‌داند و حتی شفاعت آنها را در روز محشر آرزو می‌نماید، نه فقط شفاعت در روز قیامت، بلکه صحت نماز را نیز مشروط به درود به ایشان می‌داند، به گونه‌ای که معتقد است، اگر کسی در نماز خود بر پیامبر و خاندانش درود و صلوات نفرستد نمازش صحیح نیست.

نماینده ی ولی فقیه در استان کردستان در ادامه سخنان خود به خدمات جمهوری اسلامی ایران برای خدمت به علما و طلاب شافعی مذهب و زیرساخت های انجام شده برای معرفی اندیشه های امام شافعی به ایرانیان و جهان اشاره کرد و گفت: با بهره مندی از امکانات و نیروهای اهل سنت توانسته ایم پایگاه اطلاع رسانی شافعی نیوز را با پنج زبان فارسی، کردی، عربی، انگلیسی و اندونزیایی راه اندازی کنیم که گستره شافعی مذهبان جهان را پوشش داده است و به این پنج زبان به نشر مبانی فقهی امام شافعی و اخبار مرتبط با شافعی مذهبان می پردازد.

آیت الله حسینی شاهرودی همچنین از راه اندازی کتابخانه بزرگ امام خامنه ای با دربرگیری کتاب و منابع امام شافعی، توجه به امور علمی، آموزشی و پژوهشی طلاب و روحانیون شافعی مذهب، راه اندازی مدارس علوم دینی خواهران و تقویت زیرساخت های مدارس علوم دینی اهل سنت در استان کردستان به عنوان دیگر اقدامات انجام شده در راستای ترویج مبانی فقهی امام شافعی نام برد

وی افزود: امام شافعی در دوره‌ای که زندگی می‌کردند جریان تکفیر را شناختند و در مقابل این جریان انحرافی ایستادگی کردند و به روشنگری پرداختند پس از ایشان نیز علمای شافعی مذهب در قرون متمادی در برابر تکفیری ها ایستادگی کرده اند و جهان اسلام بیش از هر زمانی به اندیشه های سیاسی امام شافعی نیازمند است.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: کوشش‌های امام شافعی برای رسیدن به یک موضع‌گیری مبتنی بر اصول و روشمند در مباحث گوناگون فقهی و همچنین در مباحث سیاسی، زمینه‌ساز آن است که نه تنها مواضع او، بلکه اصول و روش‌های رسیدن به این مواضع بتواند حتی در عصر حاضر به عنوان یک نمونه قابل مطالعه مطرح باشد.

وی اظهار داشت: مرکز تخصصی علوم دینی امام شافعی نیز به عنوان نخستین مرکز تخصصی دنیا در این راستا و با پذیرش دانشجویان در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد آغاز به کار کرده و زمینه‌های لازم برای پذیرش دانشجویان خارجی و تحصیل طلاب علوم دینی و جوانان اقلیم کردستان عراق و کشورهای منطقه در این مرکز فراهم شده است.

آیت الله حسینی شاهرودی افزود: یکی از موضوعاتی که در دیدگاه و آثار امام شافعی بسیار دیده می شود و تأکید زیادی بر آن دارد، اثبات برتری اهل بیت پیامبر(ص)؛ لزوم محبّت آنان و دفاع از پیروان آنان است.
https://taghribnews.com/vdceve8wxjh8nni.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی