تاریخ انتشار۳۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : 257481

تأکید مجدد سازمان ملل بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای

شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید کرد که ایران به اجرای تعهدات خود بر اساس مفاد توافق هسته‎ای صورت گرفته میان تهران و کشورهای عضو گروه 1+5 پایبند بوده است.
تأکید مجدد سازمان ملل بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "جفری فلتمن" معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل، در نشست شورای امنیت گزارشی دربارۀ قطعنامۀ 2231 این شورا که تأییدکنندۀ برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) است، ارائه داد.

فلتمن از توافق هسته‎ای با ایران به‌عنوان یک مثال خوب نام برد که نشان می‎دهد چگونه دیپلماسی چندجانبه، ارادۀ سیاسی و پشتکار می‏‎تواند مسائل بسیار پیچیده را حل‌وفصل‌‎ کند.

وی افزود:ضروری است که شرکت‎‏کنندگان در این توافق، سازمان ملل متحد و جامعۀ بین‌المللی همچنان به حمایت از اجرای کامل این توافق تاریخی چندجانبه در مدت‌زمان تعیین‌شدۀ آن مبادرت ورزند؛ فلتمن تأکید کرد: اجرای جامع و پایدار آن [برجام] موجب آن خواهد شد که برنامۀ هسته‎ای ایران منحصراً صلح‌آمیز باقی بماند.

معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل با اشاره به این‎‏که ایران از زمان کسب توافق هیچ‌یک از اقلام غیرمجاز هسته‎ای را دریافت نکرده است، افزود هیچ اطلاعاتی مبنی بر نقض شدن این قطعنامه به‌واسطۀ فعالیت‏‎های موشکی ایران دریافت نشده است.

"فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، در بیانیه‎ای که سفیر اتحادیۀ اروپا روز چهارشنبه به سازمان ملل ارائه شد، از توافق هسته‌ای با ایران به‌عنوان یک دستاورد بزرگ یاد کرد و افزود:همۀ طرف‎‌های این توافق به تعهدات خود عمل کرده‎اند.

موگرینی همچنین اعلام کرد در سه‌ماهۀ نخست سال 2016 میلادی و با توجه به رفع تحریم‎های بین‌المللی علیه ایران تجارت اتحادیۀ اروپا و ایران رشد 63 درصدی داشته است.

موگرینی روز چهارشنبه در یک مصاحبۀ خبری اعلام کرد که برجام توافقی یک‌جانبه یا دوجانبه نیست و یک‌ طرف نمی‎تواند به‌تنهایی بر سر آن مذاکرۀ مجدد به راه بیندازد.

وی افزود: بنابراین این توافق یک چارچوب چندجانبه است و ما برای محافظت و حفظ آن آماده هستیم؛ حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، نیز روز سه‎شنبه تأکید کرد هر نوع مذاکرۀ مجدد بر سر برجام، بی‌معنی خواهد بود.

 
https://taghribnews.com/vdcevf8wzjh8nei.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی