تاریخ انتشار۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۳۳
کد مطلب : 167085

دیدار ظریف با رئیس جمهور و وزیر خارجه عراق/ ظریف: برادران اهل سنت بزرگترین قربانیان تروریسم در عراق/ایران در کنار مردم عراق خواهد بود

وزیر امور خارجه ایران گفت: ما همانگونه که در کنار برادران کرد و شیعه ایستاده ایم ، در کنار برادران اهل سنت نیز خواهیم بود چرا که فکر می کنیم یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم در عراق، برادران اهل سنت هستند.
دیدار ظریف با رئیس جمهور و وزیر خارجه عراق/ ظریف: برادران اهل سنت بزرگترین قربانیان تروریسم در عراق/ایران در کنار مردم عراق خواهد بود
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)، "محمدجواد ظریف" روز یکشنبه در دیدار با "فواد معصوم" رئیس جمهوری عراق افزود: ما معتقدیم اکنون نیازمند همکاری منطقه ای برای مبارزه با تروریسم هستیم و برای این منظور گفت و گوهایی را نیز آغاز کرده ایم.

ظریف همچنین گفت: ما از انتخاب نخست وزیر جدید عراق استقبال کردیم و معتقدیم یک تصمیم عراقی بوده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی بطور حتم در کنار دولت جدید عراق نیز خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: روند سیاسی عراق یکی از اقدام های ضروری است که در دولت جدید نیز باید با دقت مد نظر قرار گیرد.

ظریف تصریح کرد: ما در این مسیر گروه های عراقی را تشویق می کنیم و به آنها توصیه می شود که بدون قصد گرفتن امتیازهای غیرمنطقی، در این روند مشارکت کنند.

وی اضافه کرد: ما به همان اندازه که از "نوری مالکی" که نقش بزرگی در مبارزه با تروریسم داشت حمایت کردیم ، از دولت آینده عراق نیز حمایت خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه گفت: ایران از نخستین روز حمله گروه تروریستی داعش، در کنار ملت عراق حضور داشته است.

وی افزود: روزی هم که شهر اربیل مورد هجوم قرار گرفت ما در کنار مردم قرار گرفتیم و کمک کردیم.

ظریف تاکید کرد: داعش نه تنها برای یک کشور بلکه برای تمام منطقه خطرناک است.

وی گفت: ما همانگونه که در کنار برادران کرد و شیعه ایستاده ایم ، در کنار برادران اهل سنت نیز خواهیم بود چرا که فکر می کنیم یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم در عراق، برادران اهل سنت هستند.

دیدار ظریف با وزیر امور خارجه عراق
"محمد جواد ظریف" در دیدار با هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق افراطی گری را تهدیدی بالقوه علیه همه کشورها حتی آمریکا دانست و گفت: تقویت ثبات سیاسی در عراق امری لازم برای مقابله با تروریست هاست.

وی افزود: امروز وضع تاسف باری را در عراق شاهد هستیم، جنایاتی که بدست گروه های تروریستی متوجه مردم عراق است شرایط بسیار ناراحت کننده ای را ایجاد کرده است .

وزیرامورخارجه گفت: البته همانطور که اشاره کردیم فرصتی را فراهم آورده است تا گروه های سیاسی مختلف با همگرایی به مقابله با این تهدید بپردازند.

ظریف افزود: ما در تماس با مسوولان سیاسی مختلف عراقی به دنبال این هستیم که این همگرایی را در برخورد با تروریسم تقویت کنیم.

وزیر امورخارجه با بیان اینکه خطر تروریسم و افراط گرایی نه تنها کشورهای منطقه بلکه تهدیدی بالقوه علیه گروه ها و حتی کشور آمریکا به شمار می رود، گفت: اقدام شجاعانه نوری المالکی آخرین بهانه را از دست دیگران گرفت و نقش وی و همفکرانش در برخورد با تروریسم به ویژه در دو ماه اخیر مساله ای فراموش نشدنی و قابل تقدیر است.

ظریف افزود: دامنه جنایت داعش همه گروه ها اعم از سنی، شیعه، کردی، ایزدی و صائبی ها را در برگرفته است؛ بنابراین در برخورد با آنها همه قومیت ها و مذاهب و گرایش های سیاسی اتفاق نظر و اتفاق رویه دارند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بر اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به تقویت روند سیاسی در عراق و همکاری در حوزه های مختلف در چارچوب روابط دوجانبه تاکید کرد.

ظریف همچنین در این دیدار درباره تسهیل در رفت و آمد زائران ایرانی به اماکن مقدس عراق و همچنین سهولت در صدور روادید سخن گفت.

ظریف با سید عمار حکیم دیدار کرد
وزیرامورخارجه کشورمان همچنین عصر روز یکشنبه با سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در بغداد دیدار کرد.

محمد جواد ظریف در این دیدار ضمن تبریک انتخاب نمایندگان عراق از طریق دموکراتیک گفت: مردم ایران همواره خود را در کنار دولت و مردم عراق احساس کرده اند؛ آن هم در شرایطی که مردم این کشور در مواجهه و مبارزه با خطر تروریسم افراطی هستند که از جمله سنی ها، کردها، ایزدی ها و مسیحی ها را تهدید می کند.

وی افزود: البته ما مطمئنیم که مردم این کشور از سنی، کرد، ایزدی و مسیحی می توانند با این خطر مقابله کنند.

ظریف با بیان اینکه خطر تروریسم تنها محدود به یک گروه خاص نمی شود گفت: قربانیان این بلای ساخته شده از سوی افراد کوته بین هم شیعیان، هم اهل سنت و هم گروه های کرد هستند؛ بنابر این همه باید کمک کنیم تا عراق در مواجهه با این پدیده شوم موفق شود.
https://taghribnews.com/vdcevf8znjh8p7i.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی