تاریخ انتشار۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲:۲۲
کد مطلب : 199585

تحرکات نظامی ترکیه و چند نکته تحلیلی

مقامات آنکارا در حال حاضر هم در صدد نیستند تا با خطر داعش به طور جدی برخورد کنند زیرا آنچه در عرصه نظامی انجام داده اند تنها یک سلسله حملات محدودی است که توان داعش را در عرصه عمل کاهش نمی دهد.
تحرکات نظامی ترکیه و چند نکته تحلیلی
   احزاب مخالف در ترکیه حملات هوایی وزمینی ارتش این کشور به نقاطی در شمال سوریه را اقدامی همسو با تدابیر انتخاباتی حزب حاکم (حزب عدالت وتوسعه ) دانسته و اظهارات رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه مبنی بر ضرورت مقابله با گروهک تروریستی داعش را،  نوعی صحنه سازی جهت تاثیر گذاری بر افکار عمومی تلقی کرده اند. به عقیده سران این احزاب، مقامات آنکارا در صدد برگزاری انتخابات مجدد در این ترکیه هستند و بدین لحاظ می کوشند تا با حملات صوری به مواضع داعش، برنقاط ضعفی که موجب کاهش محبوبیت حزب «عدالت و توسعه» شده است، سرپوش گذارند.  این درحالی است که برخی از تحلیگران، تفسیرها و برداشت های دیگری را در باره حملات ارتش ترکیه به مواضع داعش در سوریه ارائه می کنند؛ چنانکه براین اعتقادند که: ترکیه در مقطع زمانی حاضر می کوشد تا با کمک آمریکا، زمینه های اجرای طرح «پرواز ممنوع» را در مناطق شمالی سوریه فراهم کند.
     براین اساس، اینک درفضاهای رسانه ای، فرضیات متعددی در خصوص اهداف ترکیه از مداخله نظامی اش در سوریه، شکل گرفته است ؛ فرضیاتی که البته هیچ یک از آن ها، بر توانمندی های سیاسی دولت آنکارا دلالت ندارد، بلکه نشانگر ضعف های بی سابقه دولت اردوغان از یک سو و افول موقعیت حزب عدالت وتوسعه از سوی دیگر است. بنا به این فرضیات، حتی کوشش برای اجرای طرح پرواز ممنوع بر فراز سوریه نیز نمی تواند نشانگر اتخاذ مواضع تهاجمی از جانب آنکارا باشد، زیرا درواقع  کوششی برای نشان دادن چراغ سبزی به واشنگتن است که بتواند با استفاده از فرودگاه اینجرلیک ترکیه، برنامه های از پیش تعیین شده اش را درسوریه به اجرا گذارد و به ازای آن، از سیاست های داخلی وخارجی دولت آنکارا حمایت کند.  
   نکات تحلیلی زیر برخی دیگر از ابعاد تحرکات سیاسی ونظامی دولت ترکیه را آشکار می کند:
1- ارتش ترکیه همزمان با حملات هوایی وزمینی به برخی پایگاه های داعش،  مراکزی متعلق به گروه پ پ ک را که گروهی مسلح و مخالف دولت آنکارا  است، مورد حمله قرار داده اند. اقدامی که  با پوشش حمله به داعش صورت گرفته، ولیکن نگرانی مقامات آنکارا  از رشد وتقویت گرایش های قومی وتاثیر زیانبخش آن بر انتخابات احتمالی آینده، آشکار ساخته است.
2- دولت آنکارا اینک علاوه بر زیان های انتخاباتی، با پیامدهای منفی اشتباهاتش در حمایت های همه جانبه از گروهک تروریستی داعش،  روبرو شده و بدین علت می کوشد تا رویکرد خود را  دراین باره قدری تغییر دهد وبه ویژه در عرصه های تبلیغاتی برای ترمیم چهره خود، از آن بهره برداری کند. بخصوص که تازه ترین اقدام تروریستی در وقوع انفجار مهیب هفته گذشته در شهرک مرزی سوروچ، سبب شد تا اهالی استان های جنوبی ترکیه، نسبت به سیاست های آنکارا به شدت ابراز انزجار کنند.
3- مقامات آنکارا در حال حاضر هم  در صدد نیستند تا با خطر  داعش به طور جدی برخورد کنند زیرا آنچه در عرصه نظامی انجام داده اند تنها  یک سلسله حملات محدودی است که توان داعش را در عرصه عمل کاهش نمی دهد.
4- مقامات آنکارا در صورتی می توانند خود را مخالف راستین این گروهک تروریستی وانمود کنند که، از یک طرف، مسیر قاچاق نفت را  که تامین کننده درآمد های نفتی داعش در خاک این کشور است محدود کنند و از سوی دیگر، از رفت وآمد اعضای این گروهک به خاک ترکیه  و پیوستن  تروریست های تازه نفس و آموزش دیده به جمع تروریست های مستقر در عراق و سوریه جلوگیری کنند .
 
https://taghribnews.com/vdcevo8znjh8oni.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی