تاریخ انتشار۲۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۹:۰۰
کد مطلب : 156384
عضو شورای افتاء در وزارت اوقاف عمان در گفتگو با تقریب:

مشكلات امت اسلامی را می توان در داخل حل و فصل کرد / اسلام دین صلح و محبت است

عضو شورای افتاء در وزارت اوقاف عمان تعصبات مذهبی و افراط گرایی را از چالشهای فراروی جهان اسلام دانست و تاكید كرد: مشكلات مسلمانان ریشه در معضلات دینی دارد.
مشكلات امت اسلامی را می توان در داخل حل و فصل کرد / اسلام دین صلح و محبت است
"دكتر عبد العزیز العوضی"، در حاشیه كنفرانس توسعه علوم فقهی كه هفته گذشته در كشور عمان برگزار شد، در گفتگو با خبرنگار تقریب(تنا) پیرامون دستاوردهای این كنفرانس اظهار داشت: برگزاری این كنفرانس در این دوره زمانی خاص نه تنها برای جهان اسلام بلكه برای همه بشریت سودمند بوده و این نیاز بوده است كه در مورد موضوع فقه مشترك انسانی تحقیقاتی صورت گیرد و از سوی دیگر، ملتها بدون در نظر گرفتن دین و آیین آنها در همه چیز از جمله حیات ، منافع، معاملات و...مشتركند وحتی در عقاید دارای اصل و ریشه های یكشان هستند.

وی افزود: هدف از برگزاری این كنفرانس تبیین ۲ اصل كلی به جهانیان بود؛ اول این كه با توجه به آموزه های دینی و بر اساس آیه قرآنی [ یا ایها الذین امنوا ادخلوا فی السلم كافة ولاتتبعوا خطوات الشیطان انه لكم عدو مبین] اسلام دین صلح و محبت است و دوم اینكه مسلمانان با سلطه و استكبار جهانی به شدت مخالفند چون معتقدند همه خونریزی ها و كشتارهایی كه در جهان رخ می دهد عامل اصلی آن غرب است.

این عالم عمانی بی عدالتی و قدرت پرستی را از مشكلات مهم جهان اسلام برشمرد و خاطرنشان كرد: شریعت اسلامی از ارزشهای اخلاقی مثل عدل، مساوات، انصاف و... شكل گرفته است اما آنچه اكنون در جهان اسلام رخ می دهد چشم پوشی از این ارزشها و قدرت پرستی است و اين كه هر كس می خواهد بر دیگری سلطه داشته باشد.

وی با اشاره به درگیریهای مذهبی در كشورهای اسلامی، بیان داشت: كم كاری علما، نخبگان فرهنگی، فكری و سیاسی در به وجود آمدن چنین وضعیتی تاثیرگذار بوده است؛ آنچه كه چهان اسلام را از این وضعیت رهایی می بخشد همگرایی بین آحاد امت اسلامی است؛ همچنین باید از فتواهای افراطی پرهیز كرد چون فكر اسلامی معتدل و با افراط مخالف است.

وی افزود: ما امروز به این نیاز داریم كه فتواهای درست را از كتاب و سنت استخراج كنیم خصوصا در مسائل جدید فقهی. و نباید جمود داشته باشیم و یا سهل انگاری كنیم بلكه بر اساس اصول اسلامی رفتار كرده و به آن پایبند باشیم؛ مشكلات امت اسلامی را می توان در داخل حل و فصل كرد و نیازی به دخالت خارجی نیست؛‌لازم است علاوه بر علما، سیاستمداران نیز در كشورهای اسلامی با یكدیگر اتحاد داشته باشند.

عضو شورای افتاء وزارت اوقاف عمان در ادامه با تقدیر از تطبیق قوانین و احكام اسلامی از سوی جمهوری اسلامی ایران، تصریح كرد: اسلام راه حل مشكلات را بیان داشته است و بدون شك جمهوری اسلامی ایران الگوی معاصر اجرای شریعت اسلامی است؛ من این اظهارنظر را كه ایران تمدن اسلامی را در نسخه ای جدید در جهانی كه با رژیم های فاسد، لیبرال، لائیك و... دست به گریبان است ارائه كرده ، در كنفرانسی در قاهره بیان داشتم؛ در واقع ایران حاكمیت اسلامی را اجرا كرده و به واقعیت رساند.

وی با رد اتهام زنی به ایران مبنی بر تلاش برای گسترش مذهب تشیع، گفت: این تنها یك اتهام است كه در مصر از سوی برخی عربستانی ها شنیدم و من به آنها گفتم كه این سخنی گزاف و بیهوده است؛ در ایران شاهد نسبت زیادی از اهل سنت هستیم كه كسی آنها را وادار به ترك مذهبشان نكرده است و از آنها نمی خواهند به مذهب تشیع روی آورند.

وی در ادامه با اشاره به نظریه"ولایت فقیه" در اسلام، گفت: هر آن كس كه می گوید این نظریه در اسلام وجود ندارد كلامش باطل است آن چنانكه رسول گرامی اسلام(ص) فقیه ترین مردم و با تقواترین ایشان بوده است و وی صاحب اولین ولایت است؛‌ به چالش كشاندن مسئله ولایت فقیه ابتدا از سوی امویان و برای حكمرانی آنان بر مسلمانان مطرح گردید.

دكتر عبد العزیز العوضی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به تجربیات كشور عمان در زمینه همزیستی مسالمت آمیز بین مسلمانان، اظهار داشت: سابقه مذهبی در عمان نشاندهنده تقریب بین مذاهب اسلامی در این كشور است و این ناشی از ویژگیهای اخلاقی عمانی هاست؛‌سنی، شیعی و اباظی ها در كنار یكدیگر به خوبی زندگی می كنند و با یكدیگر در ارتباط هستند و این فرهنگی باستانی است كه جامعه اسلامی عمان با همه طوایفش به آن خو گرفته اند.

وی همچنین تاكید كرد: آنچه مسلمانان امروز از آن رنج می برند ریشه در معضلات دینی دارد و به مسائل سیاسی و اقتصادی ارتباطی ندارد؛ بهار یا خزان عربی كه اینك در كشورهای اسلامی شاهدیم ناشی از اختلافات دینی می باشد؛ برای مقابله با این وضعیت باید هیئتهای علمایی مطلوب شكل بگیرند و با فتواهای فتنه انگیز و افراطی مقابله كنند.


https://taghribnews.com/vdcevp8zejh8nxi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی