تاریخ انتشار۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب : 229329

شبکه های اجتماعی و ابعاد جدید مبارزات فلسطینیان (ابعاد مجازی انتفاضه سوم)

بعد از آغاز انتفاضه سوم فعالان فلسطینی در فضای مجازی به تمجید از شیوه های جدید مبارزه علیه صهیونیست ها می پردازند و تصاویر و ویدئوهای مربوط به مجریان هرعملیات را در صفحات شخصی خود در فیسبوک منتشر می کنند.
شبکه های اجتماعی و ابعاد جدید مبارزات فلسطینیان (ابعاد مجازی انتفاضه سوم)
 
شبکه های اجتماعی و ابعاد جدید مبارزات فلسطینیان (ابعاد مجازی انتفاضه سوم)
 
  
     از زمان آغاز انتفاضه مسجد الاقصی ( انتفاضه سوم)  در 11 مهرماه1394 (اول اکتبر سال 2015)،  شروع دور تازه درگیری های میدانی در کرانه باختری ( آغاز عملیات مبارزاتی جوانان ونوجوانان فلسطینیان علیه اشغالگران)، رژیم صهیونیستی تدابیر سرکوب گرانه گسترده ای را علیه فلسطینیان به اجرا گذاشت که این امر به نوبه خود باعث بروز یک انتفاضه دیگر در دنیای مجازی و سایت ها و شبکه های اجتماعی گردید.

    پیش از وقوع انتفاضه کنونی، فلسطینیان کوشش گسترده ای را برای استفاده از رسانه های جدید بکار برده بودند و در این مسیر به سمت اشتراک گذاردن توئیت ها و ایجاد وبلاگ های ویژه انتفاضه حرکت می کردند.

     اما بعد از آغاز انتفاضه سوم  فعالان فلسطینی در فعالیت های خویش در فضای مجازی به تمجید از شیوه های جدید مبارزه علیه صهیونیست ها و تیراندازی به سمت آنان می پردازند و تصاویر و ویدئوهای مربوط به مجریان هرعملیات را در صفحات شخصی خود در فیسبوک منتشر می کنند.

    اکثر فلسطینیان دارای صفحه شخصی در فیسبوک و توئیتر هستند و تعداد فلسطینیان عضو این دو سایت اجتماعی به رقمی بالغ بر 2.5 میلیون نفر می رسد به این ترتیب، شبکه های اجتماعی مذبور به ابزاری برای انتشار اخبار ویژه انتفاضه مبدل شده و انگیزه بیشتری به فلسطینیان برای اجرای حملات علیه صهیونیست ها داده است.

 در واقع از زمان آغاز انتفاضه قدس، یک جنگ الکترونیک میان فلسطینی ها و صهیونیست ها جاری است و شبکه های اجتماعی آکنده از اخبار میدانی و لحظه به لحظه انتفاضه است. توئیت های مختلف ـ به شکلی روزانه و البته گسترده ـ برای اعمال فشار به رژیم صهیونیستی و حامیانش در جهان منتشر می شود.

      به عنوان نمونه، می توان به ویدئوی مربوط به بازجویی ماموران سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی از «احمد مناصره»، نوجوان فلسطینی اشاره کرد که به اتهام حمله به یک صهیونیست هدف بازداشت قرار گرفته بود. این تصاویر ویدئویی توجه گسترده کاربران رسانه های اجتماعی را به خود جلب کرد و در لحظاتی کوتاه، به شکلی گسترده میان فلسطینیان رد و بدل گردید و یک "هشتک" ویژه برای آن طراحی شد تا به این ترتیب، بیشترین میزان را در میان "هشتک"  های موجود در توئیتر به خود اختصاص دهد. 
      
    رژیم صهیونیستی نیز به ناگزیر در برابر اقدامات فلسطینیان در شبکه های اجتماعی به تحرکاتی مذبوحانه دست زده است؛ چنانکه بعد از تماس مقامات این رژیم با مدیران سایت فیسبوک، صفحات برخی از کاربران حذف گردید و دستور العمل هایی در خصوص بستن صفحات ویژه مجریان عملیات های مقاومتی صادر شد؛ زیرا به باور صهیونیست ها، این صفحات باعث تحریک افراد به انجام عملیات علیه اشغالگران می شود.

      در واقع، در جریان انتفاضه کنونی، رژیم صهیونیستی یک سیاست سراسری را در قبال تمامی کاربران اینترنتی فیسبوک بکار گرفت  و به مدیران سایت فیسبوک اطلاع داد تا این صفحات را ببندند آن هم با این بهانه که مطالب منتشر شده در این صفحات، معیارهای این شبکه را زیر پا گذارده و افراد را ترغیب به انجام خشونت کرده اند.
     توافقی نیز میان وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با شرکت های گوگل، یوتیوب و شبکه های اجتماعی در خصوص مقابله با هر گونه اقدام تحریک آمیز علیه رژیم صهیونیستی در صفحات پایگاه های اینترنتی متعلق به این شرکت ها منعقد گردیده است.

     دلیل اتخاذ این تصمیم از سوی این نهاد صهیونیستی، آن است که فلسطینیان در جریان انتفاضه کنونی به رسانه های جدید متوسل شده اند ؛ چرا که این رسانه ها نقش مهمی را در انتشار اخبار و حوادث این خیزش مردمی ایفا می کنند و توان آن را دارند تا همه فلسطینیان را در سنگر حمایت از انتفاضه بسیج کنند ؛ البته برخی از تلاش های رژیم صهیونیستی برای مانع تراشی در مسیر تاثیرگذاری فعالان رسانه ای فلسطین و صدور دستور به مدیران فیسبوک برای حذف یا بستن برخی صفحات بی نتیجه مانده است.

       پیگیری های میدانی و مستقیم از نبرد شش ماه گذشته فلسطینیان و صهیونیست ها در فضای مجازی حکایت از حجم تلاش هایی دارد که اشغالگران قدس برای تعقیب صاحبان اصلی سرزمین اشغال شده در فضای مذکور صورت می دهند.

     این تلاش ها شامل بستن برخی صفحات، صدور دستور العمل به مدیریت سایت فیسبوک برای بستن شماری دیگر از صفحات و همچنین رصد مطالب منتشر شده در صفحات فلسطینیان به ویژه کلیپ های ویدئویی مربوط به خشونت سربازان صهیونیستی علیه فلسطینیان است. این رصد و پیگیری، صفحاتی را در بر می گیرد که مطالبی را درباره تجاوزات اشغالگران علیه فلسطینیان ـ به زبان های عربی و انگلیسی ـ منتشر می نمایند..

      اخیرا ، فلسطینیان و صهیونیست ها به موازات نبردهای خیابانی در سایت های اجتماعی ـ با انتشار مطالب، توئیت ها و ابراز نظرها علیه همدیگر ـ نبرد دیگری را آغاز کرده اند که این امر به معنای استمرار جنگی شدید میان دو طرف است، آن هم در فضای مجازی است.

      نویسنده: دکتر عدنان ابوعامر
 
https://taghribnews.com/vdcewo8wojh8wxi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی