تاریخ انتشار۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : 223028
مشاور رئيس جمهور سوريه:

آمريکا نيت صادقانه اي براي مبارزه با تروريسم ندارد

مشاور سياسي و رسانه اي رئيس جمهور سوريه با اشاره به اين که روسيه و سوريه در مبارزه با تروريسم جدي هستند، تاکيد کرد: آمريکا و ديگر کشورهاي غربي نيت صادقانه اي براي مبارزه با تروريسم ندارند.
آمريکا نيت صادقانه اي براي مبارزه با تروريسم ندارد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، بثينه شعبان در گفتگو با شبکه تلويزيوني الميادين  درباره دستور کار نشست والداي در روسيه گفت: من بر اساس دعوت وزارت خارجه روسيه از دولت سوريه براي شرکت در کنفرانس مهم والداي در اينجا حاضر هستم. امروز شاهد سيزدهمين سال  برگزاري اين کنفرانس هستيم و براي پنجمين سال متوالي است که در اين کنفرانس اوضاع خاورميانه(غرب آسيا) بحث و بررسي مي شود.
 
وی افزود: در دو روز گذشته موضوعات مختلف مبارزه با تروريسم، اوضاع سوريه و روابط روسيه و آمريکا مورد بحث و بررسي قرار گرفت. شرکت کنندگان در اين کنفرانس تاکيد داشتند مسائل داخلي، منطقه اي و بين المللي درهم تنيده شده است و نمي توان گفت فعاليت هاي تروريستي که در کشوري وجود دارد مختص اين کشور است.
 
مشاور سياسي و رسانه اي رئيس جمهور سوريه در ا دامه گفت: سوريه از اواسط دهه هشتاد ميلادي قرن گذشته از کشورهاي جهان خواست تا تروريسم را تعريف کنند. تعريف تروريسم مسئله اي اساسي است و دليل اين که آمريکا و ديگر کشورهاي غربي حاضر به تعريف تروريسم نمي شوند اين است که تعريف اين تروريسم در نهايت به اين مسئله منجر خواهد شد که اشغالگري شديدترين شکل تروريسم شود و اين وضع براي اشغالگري اسرائيل در اراضي فلسطين صادق است. همچنين درباره اين مسئله اجماع نظر وجود داشت که تنها زماني از تروريسم سخن گفته مي شود که مرتبط به مسلمانان و منطقه خاورميانه است ولي جنايات اسرائيل و زندان گوآنتانامو و  ديگر زندان هاي سري آمريکا مرتبط به تروريسم نمي شود.
وی در ادامه با اشاره به انتخابات ایران اظهار داشت: شاهد برگزاري انتخابات پارلماني در ايران بوديم و اين انتخابات بيانگر فرهنگ و تمدن ايران است و ملت هاي زيادي در جهان خواهان آن هستند که دموکراسي هاي خود را بر اساس هويت خود بدون ذوب شدن در هويت هاي غربي بسازند، هويت هايي که خود را برتر از ملت هاي ديگر مي دانند.
 
بثينه شعبان در پاسخ به اين پرسش که برخي از رسانه هاي عرب مي گويند اختلافات ميان بشار اسد رئيس جمهور سوريه و مسکو ايجاد شده است، گفت: اين رسانه ها با اين اخبار دروغ آرزوهاي خود را بيان مي کنند و اين ادعاها بي پايه و اساس است. من براي شرکت در اين کنفرانس به مسکو سفر کردم و گفتگوهايي که ميان روسيه و سوريه وجود دارد در سطوح مختلف عميق است و  تفاهماتي که ميان دو کشور براي مقابله با تروريسم و حق تعيين سرنوشت ملت ها وجود دارد، جدي و صادقانه است.
 
بثينه شعبان درباره اظهارات جان کري وزير خارجه آمريکا مبني بر طرح دوم پس از اجراي توافق اقدامات خصمانه در سوريه بيان داشت: ديشب زماني که کنفرانس والداي آغاز شد و ميخائيل بوگدانوف معاون وزير خارجه روسيه در سخنان خود از طرح دوم آمريکا ابراز تعجب کرد و گفت روس ها و آمريکايي ها درباره ترک مخاصمه در سوريه توافق کردند و موضوعي به عنوان طرح دوم مطرح نشد. همچنين سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه نيز تاکيد کرد چنين طرحي وجود ندارد و تنها توافق همان توافق ترک مخاصمه در سوريه است. اين تحولات نشان مي دهد روس ها از نقش تاثيرگذاري برخوردارند و آمريکا قادر نيست به تلاش هاي خود براي سيطره و سلطه شروط خود بر کشورهاي ديگر ادامه بدهد.
 
بثينه شعبان در پاسخ به اين پرسش که آيا امکان همکاري سوريه با آمريکا براي مقابله با تروريسم در سوريه وجود دارد،گفت: رئيس جمهور بشار اسد در نخستين سخنراني خود در سال 2011 تاکيد کرد فعاليت هاي تروريستي در سوريه خطرناک است و در صورتي که با تروريسم مقابله نشود فعاليت هاي تروريستي به منطقه و جهان سرايت خواهد کرد. دولت هاي غرض ورز در آن زمان اين سخنان رئيس جمهور را تهديد توصيف کردند ولي اين اظهارات رئيس جمهور سوريه توصيف اوضاع بوده است و وي هرگز هيچ سخنان تهديدآميزي مطرح نکرد. همچنين رئيس جمهور پوتين طرح آشکاري را براي تشکيل ائتلاف مبارزه با تروريسم مطرح کرد. اگر همه طرف ها نيت صادقانه اي براي مقابله با تروريسم داشته باشند چه مانعي وجود دارد، سوريه  روسيه و آمريکا براي مبارزه با تروريسم با يکديگر همکاري کنند. بايد آمريکا و ديگر کشورهاي غربي نيت صادقانه اي براي مبارزه با تروريسم داشته باشند. همان طور که وزير خارجه روسيه تاکيد کرد نبايد از تروريسم به عنوان ابزاري برای رسيدن به اهداف استفاده کرد.
 
مشاور رئيس جمهور سوريه درباره ادعاي رئيس جمهور آمريکا مبني بر اين که بشار اسد ديگر مشروعيتي ندارد، گفت: به نظر مي رسد فشارهاي زيادي ضد مقامات آمريکايي وجود دارد و واشنگتن تحت فشار لابي رژيم صهيونيستي و متحدان واشنگتن در منطقه و مصارف داخلي خود مجبور به بيان اين اظهارات نادرست مي شود.
 
وي در پاسخ به اين پرسش که ارزيابي شما از سياست هاي متشنج عربستان سعودي در سوريه، يمن و لبنان چيست،آيا فکر مي کنيد از نقش قطر در تحولات سوريه کاسته شده است،گفت: عربستان سعودي با اين گونه اقدامات مي خواهد اين مسئله را القاء کند که از قدرت تاثيرگذاري برخوردار است و مي تواند اوضاع را در عراق، سوريه و لبنان برهم بريزد و من فکر مي کنم اين گونه اقدامات بيشتر داراي بعد رسانه اي است و عربستان سعودي از توان تاثيرگذاري واقعي برخوردار نيست. قطر نيز توان تاثيرگذاري ندارد چرا که مي داند که اوضاع مشخصي در سوريه در جريان است. نقش قطر در ابتداي بحران در سوريه بسيار بد بود و امروز قطر درک کرده است که از قدرت تاثيرگذاري در سوريه برخوردار نيست.
 
 
https://taghribnews.com/vdcewx8wvjh8w7i.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی