تاریخ انتشار۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۹:۳۴
کد مطلب : 257634

فرستاده ویژه سازمان ملل اعمال خشونت علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار را تأیید کرد

"یانگ هی لی" فرستاده ویژه سازمان ملل در میانمار با تأیید اعمال خشونت علیه اقلیت مسلمان روهینگیا توسط دولت این کشور، گفت که انکار خشونت علیه مسلمانان در استان راخین توسط دولت میانمار سازنده نبوده و اعتبار مقامات این کشور را کاهش داده است.
فرستاده ویژه سازمان ملل اعمال خشونت علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار را تأیید کرد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، فرستاده ویژه سازمان ملل در میانمار پس از بازدید 12  روزه اش از این کشور برای بررسی بحران اقلیت مسلمان روهینگیا، تأیید کرد که بیش از 450 نفر در ارتباط با حملات نهم اکتبر (18 مهر) در راخین بازداشت شدند.

بحران اخیر اقلیت مسلمان روهینگیا پس از حملات 18 مهر ماه به چند ایستگاه پلیس میانمار در اطراف شهر "مائونگداو" در ایالت راخین و سرکوب این حملات توسط پلیس آغاز و ضمن کشته شدن بیش از 86 مسلمان، باعث شد بیش از 60 هزار روهینگیایی با عبور از رودخانه "ناف" به بنگلادش فرار کنند.

این پنجمین سفر خانم "یانگ هی لی"به میانمار است، اما برای نخستین بار است که وی از زمان حملات نهم اکتبر در "مائونگداو"، به راخین رفته است.

به نوشته روز شنبه تارنمای شبکه خبر آسیا، وی با اشاره به دستگیری 450 نفر در ارتباط با این حملات، تأکید کرد: بسیاری از آنها نمی دانستند چه محکومیتی در انتظار آنها است و وکیل قانونی نداشته و هیچ ارتباطی با خانواده های خود نیز نداشتند؛همه این ها نقض آشکار حقوق بشر است.

فرستاده ویژه سازمان ملل در میانمار با این حال اذعان کرد که برخی از اتهامات علیه مسلمانان روهینگیا ممکن است مهیج باشد، اما پاسخ دولت میانمار تاکنون به همه این اتهام ها به یقین مفید نبوده است.

وی گفت که مقامات دولتی میانمار ادعا می کردند که روستاییان خانه های خود را در یک کارزار تبلیغاتی برای اینکه سرویس های امنیتی را بد جلوه دهند به آتش کشیده اند، این کاملا باور نکردنی است.

"یانگ هی لی" گفت: پاسخ دولت به تمام این مشکلات به نظر می رسد برای دفاع از خود است و همه چیز را در حال حاضر انکار می کند.

شبکه خبر آسیا نوشت: وی در طول سفرش مشاهده کرد که فضای ترس و وحشت در میان شهروندان هنگام صحبت کردن وجود دارد که هنوز هم بسیار واقعی است.

وی همچنین از مشکلات در 'راخین'، 'کاچین' و 'شان' میانمار یاد کرد و در پاسخ به این سئوال که آیا این نشانه ای از سیر قهقرایی در روند اصلاحات و دموکراسی میانمار نیست، گفت: بخش غیرنظامی دولت میانمار در تلاش است این پسرفت را اصلاح کند، اما سه وزیر (نظامی) هنوز هم وجود دارند که یک مبارزه سخت است.

اعزام فرستاده سازمان ملل به میانمار پس از آن صورت گرفت که 22 برنده جایزه صلح نوبل و اسقف اعظم 'توتو' با ارسال نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل ضمن اظهار ناامیدی از عملکرد 'آنگ سان سوچی' برنده جایزه صلح نوبل از میانمار و از رهبران این کشور جنوب شرق آسیا، خواستار پایان دادن به پاکسازی نژادی و جنایت علیه بشریت در استان راخین میانمار شدند.

خانم لی قرار است گزارش نهایی سفرش را دو ماه دیگر (ماه مارس 2017 ) به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ارائه کند.



 
https://taghribnews.com/vdcexf8wejh8npi.b9bj.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی