تاریخ انتشار۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : 269730

موج جدید مخالفتها با دیدگاههای افراطی وهابیت

موج محکومیت ها و مخالفت های مراکز و موسسات بزرگ جهان اسلام از جمله الازهر مصر با عقاید و دیدگاههای افراطی وهابیت در سالهای اخیر گسترش یافته است.
موج جدید مخالفتها با دیدگاههای افراطی وهابیت
شاید بتوان اوج این مخالفتها را در کنفرانس چچن در سال گذشته مشاهده کرد کنفرانسی که در آن اقدامات وهابیت تکفیری به شدت محکوم شد.
 
منحصر کردن اهل سنت و جماعت در سه گروه "صوفیه، ماتریدیه و اشعریه" و به شمار نیاوردن سلفی ها و سایر فرقه های افراطی در کنفرانس "اهل سنت و جماعت"  در چچن، خشم سعودی های وهابی را موجب شد.
 
این کنفرانس که با نظارت رمضان قدیروف رئیس جمهور چچن برگزار شد، اهل سنت و جماعت را از نظر اعتقادی منحصر به اشعری ها و ماتریدی ها کرده و از نظر علم و فقه  به مذاهب اربعه و اهل تصوف منحصر دانست و مخالفان این گروه ها را خارج از دایرۀ اهل سنت و جماعت اعلام کرد.
 
بدین ترتیب، فرقه های ساختگی همچون وهابیت تکفیری که مبنای حاکمیت آل سعود و آل الشیخ بر سرزمین حرمین شریفین بر آن قرار دارد، از نظر حاضران در این همایش از جمله علمای بزرگ اهل سنت، جایی در میان مسلمانان ندارند.
 
شرکت کنندگان در کنفرانس در بیانیۀ پایانی خود خاطرنشان کردند که این کنگره نقطۀ تحول مهم و ضروری برای تصحیح انحراف بزرگ و خطرناکی است که در اثر تلاش افراط گرایان برای سرقت این لقب و منحصر کردن آن به خودشان، وارد مفهوم "اهل سنت و جماعت" کرده اند.
 
 
این کنفرانس در نشست های خود از جهان اسلام خواست تا دست از جدال در امور کوچک و بی اهمیت بردارد تا گروه های تروریستی بیش از این از اختلافات میان مسلمانان در جهت روش های ویرانگر خود سوء استفاده نکنند.
 
برگزاری این کنفرانس، خشم سلفی‌های وهابی را برانگیخت به صورتیکه آنها مدعی شدند این کنفرانس توطئه‌ای روسی علیه آنها است؛ پیروان وهابیت هم برای تخریب کنفرانس مذکور بیش 100 هزار پیام و مطلب در شبکه‌های اجتماعی، علیه شرکت کنندگان در آن منتشر کردند.
 
ادامه رویکرد ضد وهابی
 
رویکرد ضد وهابی و تکفیری مراکز بزرگ جهان اسلام چون الازهر همچنان ادامه دارد و در سخنان بزرگان آن که پیش از این، در سالهای گذشته در میان سخنان شیخ الازهر یافت می شد، ادامه دارد.
 
دکتر عبدالفتاح العواری رئیس دانشکده اصول دین دانشگاه الازهر در این رابطه  گفته بود: کتاب های ابن قیم جوزی و ابن تیمیه در الازهر تدریس نمی شود، زیرا فکر این کتاب ها متناسب با فکر معتدل الازهر نیست.
 
وی افزود: اقرار ما به کوتاهی باعث می شود الازهر تلاش بیشتری برای عمل به واجبات خود انجام دهد اما باید این سؤال را هم پرسید که چرا هر اتفاقی می افتد برخی فقط الازهر را متهم می کنند در حالی که الازهر نهادی است که مسئولان و رؤسای جمهور و میهن دوستان در آن رشد کرده اند.
 
 
شیخ احمد کریمه از شیوخ برجسته الازهر نیز تاکید کرده بود: اندیشه افراطی سلفی چیزی جز تندروی و خشونت نمی شناسد و بر این اساس نهاد دینی کشور باید در مقابل این جریان بایستد و اجازه ندهد در نهادهای حکومتی رخنه کنند.
 
وی افزود: سلفی ها فکری افراطی دارند و چیزی درباره میانه روی و اعتدال نمی دانند و بر این اساس عجیب نیست که می بینیم شیوخ و سران آنها مسلمانان را با هر عقیده مخالفی تهدید می کنند.
 
کریمه تاکید کرد سلفی‌ها علت اصلی نشر بی‌ دینی میان جوانان مسلمان و تفرقه و هرج و مرج و مخدوش شدن چهره دین اسلام هستند.
 
کریمه تصریح کرد پیروان وهابیت پیرو دین محمد بن عبدالوهاب هستند نه دین پیامبر اسلام حضرت محمد بن عبدالله صلی‌الله علیه و آله.
 
باید منتظر ماند و دید که بازخورد گسترش اندیشه وهابیت در جهان اسلام و دیگر نقاط جهان که چیزی جز پیدایش گروههای تکفیری و تروریستی و گسترش موج خشونت، افراطی گری و ترور به همراه نداشته، می تواند دیگر مراکز، موسسات و شخصیتهای بزرگ و برجسته جهان اسلام را بیدار کرده و حقایق این فرقه افراطی را برای مسلمانان بازگو کنند کما این که روند افشا کردن حقایق وهابیت در سالهای اخیر گسترش محسوسی یافته است.
 
به قلم:امین تهرانی
 
https://taghribnews.com/vdcexo8w7jh8pfi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی