تاریخ انتشار۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : 206630

انتقاد دبیرکل مجمع تقریب از نقش عربستان درحادثه منا/ آیت الله اراکی: مجامع حقوقی کشورهای اسلامی به این مسئله رسیدگی کنند

تنا – اختصاصی
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با انتقاد شدید از سهل انگاری حکومت عربستان در تامین امنیت حجاج بیت الله الحرام، خواستار رسیدگی مجامع حقوقی دنیا و خصوصا کشورهای اسلامی به این حادثه دردناک شد.
انتقاد دبیرکل مجمع تقریب از نقش عربستان درحادثه منا/ آیت الله اراکی: مجامع حقوقی کشورهای اسلامی به این مسئله رسیدگی کنند

آیت الله محسن اراکی درحاشیه مراسم بزرگداشت و ترحیم شهدای حادثه منا که بعدازظهر امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، درگفتگو با خبرنگار تقریب(تنا) با اشاره به نقش عربستان در این حادثه، خاطرنشان کرد: شکی نیست که  عربستان و مسئولان این کشور در این حادثه مسئولیت دارند و نمی توان گفت این حادثه با این وسعت و این حجم، بدون تقصیر و کوتاهی اتفاق افتاده باشد.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه افزود: مسئله حج و مناسک آن اتفاقی نیست که به صورت دفعی و یا ناخواسته رخ دهد؛ بلکه رخدادی است که هرسال اتفاق می افتد و همه ساله شمار زیادی از مسلمانان برای انجام فریضه حج به آنجا عزیمت می کنند لذا باید تدارک مناسب مهیا و تمام آنچه ممکن بود اتفاق بیفتد پیش بینی می شد.
 
وی افزود: آنچه این حادثه را رقم زد بستن راه حاجیان بوده و مگر می شود گفت که آنها پیش بینی وقوع چنین حادثه ای را به رغم بستن این راه، نمی کردند؛ در هر حال واضح بود که با بستن راه اتفاق بدی خواهد افتاد لذا بطور قطع حکومت سعودی مسئول است.
 
آیت الله اراکی در ادامه با تاکید بر لزوم پیگیری این مسئله در مجامع حقوقی دنیا، گفت: معتقدیم که باید هیئتهای رسیدگی جدی به این حادثه تشکیل شود؛ و مجامع حقوقی دنیا و خصوصا کشورهای اسلامی به این مسئله رسیدگی  و مقدمات محاکمه کسانی را که به شکلی در این حادثه دست داشتند، فراهم کنند.
 
وی در ادامه با تاکید بر لزوم ایجاد یک مدیریت توانمند برای اداره مناسک حج، تصریح کرد:ما نمی توانیم هر ساله شاهد حادثه ای از این قبیل باشیم؛ یک روز در منا، روزی دیگر درعرفات و مسجدالحرام و...؛ این نشان دهنده بی کفایتی و بی مسئولیتی مقامات سعودی است و شکی نیست دولتهای اسلامی موظفند دست به دست هم دهند و برای برقراری سیستم مناسب مدیریت حج اقدام کنند.
 
 
 
https://taghribnews.com/vdcexp8w7jh87pi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی