>> آمريکا نمي‌تواند در روابط ايران و عراق دخالت کند | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب : 276633
بهرام قاسمي: تحريم سپاه، اشتباه استراتژيک آمريکا‌ست

آمريکا نمي‌تواند در روابط ايران و عراق دخالت کند

سخنگوي وزارت امور خارجه در نشست خبري اين هفته خود با خبرنگاران به مسائل مختلف منطقه‌اي و بين‌المللي پرداخت و در اين نشست به مشکل رواديد و اختلافات باقي‌مانده در اعزام حجاج به عربستان اشاره کرد. بهرام قاسمي همچنين نسبت به اقدامات جديد آمريکا واکنش نشان داد و تحريم‌هاي جديد را اشتباه استراتژيک آمريکا دانست. همچنين سخنگوي وزارت امورخارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار «وقايع‌اتفاقيه» درباره موضوع رايزني‌هاي اخير مقامات ايراني و عراقي پاسخ روشني نداد اما تأکيد کرد که اين دو کشور همسايه همکاري‌هاي تنگاتنگ خود را ادامه خواهند داد.
آمريکا نمي‌تواند در روابط ايران و عراق دخالت کند

ديگران حق دخالت در روند همکاري ايران با همسايگان را ندارند
بهرام قاسمي در نشست هفتگي خود، در پاسخ به سؤال خبرنگار «وقايع‌اتفاقيه» درباره ديدارهاي اخير مقام‌هاي عراقي با همتايان ايراني خود و اينکه آيا مقامات عراقي تحت فشار آمريکايي‌ها از ايران درخواستي مبني‌بر کاهش نيروها و حضور مستشاري در اين کشور داشته‌اند، اظهار کرد: روابط دو کشور همسايه ديرينه است و تهران و بغداد از ظرفيت‌هاي گسترده‌اي در زمينه مسائل دو‌جانبه و منطقه‌اي برخوردار هستند.
 وي با بيان اينکه همواره تماس‌هايي بين مقامات دو کشور و حتي در سطوح کارشناسي وجود داشته و خواهد داشت، به سفر وزير دفاع عراق به ايران و همچنين سفر جابری‌انصاري معاون عربي- آفريقايي وزير امور خارجه ايران به اين کشور اشاره کرد.
وي با بيان اينکه اين سفرها همواره در دستور کار بوده و باز هم انجام مي‌شود، اظهار کرد: گفت‌وگو درباره مسائل منطقه، مبارزه با تروريسم و ثبات و امنيت منطقه از محورهاي رايزني‌هاي دو طرف در مذاکرات اين دو مقام ايراني و عراقي بود.
او افزود: فعلا نمي‌توان درباره جزئيات و موضوعات اصلي اين مذاکرات سخن گفت اما روابط دو کشور بسيار گرم و همکاري‌ها گسترده است. قاسمي تصريح کرد: روابط ايران با عراق به ساير کشورها ارتباطي ندارد و ديگران نه مي‌توانند و نه حق دخالت در چگونگي همکاري اين کشور با همسايگان خود دارند. ايران هم خود درباره کم و کيف همکاري با اين کشور تصميم مي‌گيرد. 


صداها و تحليل‌هاي مختلفي از آمريکا شنيده مي‌شود
سخنگوي وزارت‌ امور خارجه درباره گزارش اخير نشريه فارين‌پالسي در مورد کنار گذاشتن وزارت امور خارجه آمريکا از ارزيابي اجراي برجام و واگذاري آن به تيم جديد سؤال ديگري اظهار کرد: با برخي گفتارها نمي‌توان رفتارهاي آينده را تحليل کرد.
او گفت: در خبرها آمده بود که تيمي از سوي رئيس‌جمهوري آمريکا براي بررسي برجام تشکيل شده و اين اقدام هم در ادامه مباحث قبلي بوده و صداهايي است که از واشنگتن شنيده مي‌شود که موضوع جديدي نيست.
وي با بيان اينکه صداها و تحليل‌هاي مختلفي از آمريکا شنيده مي‌شود، يادآوری کرد: اينکه در آينده اين گروه جديد به چه تحليلي مي‌رسند، نقش وزارت‌ امور خارجه آمريکا کجاست و گروه جديد چه راهبردي با مجموعه سياست خارجي آمريکا مي‌تواند داشته باشد، مسائلي است که بايد منتظر ماند و مشاهده کرد اين مسائل در چه مسيري طي طريق خواهد کرد.
سخنگوي وزارت امور خارجه درعين‌حال گفت: ما سخنان زيادي شنيده و به برخي اظهاراتي که گفته مي‌شود، عادت کرده‌ايم. آنچه مهم است کردارهاي آمريکا‌ست که ايران با دقت بسيار، رفتار آمريکايي‌ها را رصد و دنبال مي‌کند. 


رفتار تمام اعضاي 1+5 را رصد مي‌کنيم
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به اينکه آيا کشورهاي اروپايي در برابر فشارهاي ترامپ عليه برجام ايستادگي خواهند کرد، تأکيد کرد: رفتارهاي تمامي اعضاي گروه 1+5 را با جديت رصد مي‌کنيم.
وي اضافه کرد: در کميسيون مشترک برجام به‌طور مفصل و دقيق، کم‌کاري‌ها و عهدشکني‌هاي صورت‌گرفته از سوي آمريکا را مطرح کرديم و مواضع اعضا را شنيديم که همه پايبندي خود را به برجام اذعان داشته و تأکيد کردند به توافق پايبند خواهند ماند.
قاسمي ادامه داد: حتي آمريکايي‌ها که در عمل کارشکني‌هايي داشته‌اند، اعلام کردند.
قاسمي گفت: اينکه آمريکايي‌ها در آينده چه رفتاري داشته باشند، بحث ديگري بوده زيرا نقض برجام بحث پيچيده‌اي است که شوراي‌ عالي نظارت بر اجراي برجام بعد از دريافت گزارش وزارت امورخارجه درباره آن تصميم‌گيري می‌کند.
وي ابراز اميدواري کرد: همان‌طور که ايران به اذعان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و اعضاي کميسيون مشترک به تعهدات خود عمل کرده است، ديگران هم باید به آن پايبند باشند. 


آمريکا نگران توان و اقتدار ايران در منطقه است
قاسمي در مورد تحريم‌هاي جديد آمريکا عليه ايران که در کنگره در حال بررسي است، اظهار کرد: ما مواضع خود را بعد از اقدام کنگره اعلام خواهيم کرد اما در کليت موضوع مي‌توان گفت با هرگونه تحريم توسط هر کشوري و نسبت به هر کشوري مخالف هستيم.
وي افزود: تحريم ابزار ناعادلانه و ناکارآمدي است و در گذشته هم شاهد بوديم که با وجود تحريم‌ها، ايران در بسياري از حوزه‌ها توانست با اتکا به نيروي انساني هوشمند خود از ظرفيت‌هاي بيشتر استفاده کند.
سخنگوي وزارت امور خارجه درعين‌حال چنين رفتارهايي را محکوم، مذموم و غير‌قابل قبول ذکر و تأکيد کرد: اين رفتارها جز افزايش تنش و خصومت نتيجه‌اي نخواهد داشت.
وي با بيان اينکه ايران کشوري است که بدون اتکا به ديگران برنامه‌هاي خود را پيش مي‌برد، گفت: اقتدار ايران موجب نگراني آنهاست و آنان نگران هستند در آينده توان و اقتدار ايران بيشتر شود. سخنگوي دستگاه ديپلماسي گفت: آنها ممکن است دست به هر اقدامي بزنند اما موضوع تحريم سپاه اشتباهی استراتژيک است که اگر مرتکب شوند به نفع آنها نخواهد بود. 


احتمال گفت‌وگو با آمريکا منوط به رفتار اين کشور است
قاسمي همچنين در پاسخ به سؤال ديگري درباره احتمال گفت‌وگوي ايران و آمريکا و سخنان وزير امورخارجه ايران در اين خصوص اظهار کرد: اين موضوع بحث جديدي نيست، در دوران مذاکرات برجام هم وجود داشت و از سوي ساير مقامات جمهوري‌اسلامي نیز مطرح شد. وي افزود: ما به دولت آمريکا بي‌اعتماد هستيم و در آينده بايد ببينيم امکان گفت‌وگو پيرامون مسائل ديگر وجود دارد يا نه. قاسمي ادامه داد: متأسفانه يا خوشبختانه آمريکايي‌ها نشان دادند که در عمل قابل اعتماد نيستند و با عهد‌شکني در قبال برجام ديوار بي‌اعتمادي دو کشور را بلند‌تر کردند. 
تهديدات آمريکا تأثيري بر تصميمات سيستم قضايي ايران ندارد
قاسمي درباره موضع‌گيري‌هاي اخير آمريکا درباره بازداشت يک تبعه آمريکايي در ايران گفت: صحبت از يک فرد آمريکايي مي‌شود که در ايران به جرايم مشخص متهم است. او تحت پيگرد بود و پس از آن دستگير شد. قاسمي افزود: اينکه آمريکا تهديد کند، تهديد زبانی درست نيست و قطعا اين کشور نمي‌تواند و نبايد چنين سخني را بگويد، دوره تهديد گذشته و برخي اظهارنظرهايي از اين مقوله مصداق دخالت در مسائل داخلي ايران است.
وي ادامه داد: ايران با يک دموکراسي روبه‌رو است که در آن قواي سه‌گانه وجود دارند و سيستم قضايي از دولت منفک بوده و با اقتدار و استقلال کامل اقدامات لازم را در جهت حفظ قانون و امنيت کشور انجام مي‌دهد و اين سياست را با قاطعيت دنبال خواهد کرد.
وي تصريح کرد: اين نوع سخنان از جانب ايالات‌متحده آمريکا هيچ تأثيري بر تصميمات و سيستم قضايي ايران نخواهد داشت.
وي اضافه کرد: آمريکايي‌ها بايد زبان و کلام خودشان را تغيير دهند و از زبان و گويش ديگري درباره ملت ايران استفاده کنند؛ ما پاسخ اين نوع برخوردها را در دهه‌هاي گذشته داديم. 


روابط ايران با کويت در سطح سفير باقي خواهد ماند
بهرام قاسمي در نشست خبري با خبرنگاران در پاسخ به سؤالي درمورد مناسبات ايران و کويت و مهلت خروج به ديپلمات‌هاي ايراني از اين کشور بيان کرد: مواضع وزارت امور ‌خارجه در اين خصوص اعلام شده و ديپلمات‌ها اخراج نشده‌اند.
وي ادامه داد: در سفارت ايران در کويت شاهد کاهش تعداد کارکنان هستيم که نه عنصر نامطلوب اعلام شده و نه اخراج شده‌اند.
بهرام قاسمي، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفير جمهوري‌اسلامي ايران در کويت همچنان در اين کشور حضور خواهد داشت و سفارتخانه در سطح سفير فعال خواهد بود و مشکلي در‌اين‌زمينه وجود ندارد.
سخنگوي وزارت امورخارجه يادآوری کرد: سفير ايران در ديداري که روز پنجشنبه با مقامات وزارت‌ امور خارجه کويت انجام داد به او اطلاع مي‌دهند که بهتر است کارکنان نمايندگي ايران کاهش يابد و در مدت يک ماه و نيم به اختيار خود نمايندگي اين کاهش را انجام دهد.
قاسمي تأکيد کرد: ما همواره روابط مثبتي در حوزه خليج‌فارس با کويت داشتيم، اقدام خوبي ازسوي اين کشور انجام نشد و اين اقدام قابل سرزنش است اما مي‌توانيم همچنان گفت‌وگوها و تماس‌هاي خود را ادامه دهيم.
وي ادامه داد: چنين انتظاري از کويت وجود نداشت، فکر مي‌کنم گاهي بايد برخي از شرايط و مشکلاتي را که براي بعضی از کشورها به وجود آمده است، درک کرد.
سخنگوي وزارت امورخارجه افزود: ما حق اقدام متقابل را براي خود محفوظ مي‌دانيم و در زمان لازم اگر نياز باشد، اقدام خواهيم کرد اما تعداد ديپلمات‌هاي کويت در تهران بيش از تعداد افراد ما در اين کشور نيست و تعداد محدودي ديپلمات کويتي در تهران به کار خودشان ادامه مي‌دهند. 


رايزني‌هاي ايران و عمان دائمي است
همچنين سخنگوي وزارت امور خارجه درمورد سفر وزير مشاور در امور خارجي عمان به ايران و ميانجيگري اين کشور براي تبادل پيام ميان ايران و آمريکا گفت: روابط ايران و عمان در دهه‌هاي گذشته، يکي از روابط نمونه در منطقه و به‌ويژه حوزه خليج‌فارس بوده ‌است.
قاسمي ادامه داد: ايران و عمان رفت‌وآمدها و تماس‌هاي مستمري در حوزه مسائل دوجانبه، منطقه و بين‌المللي دارند و رايزني ما دائمي است و هر زمان احساس کنيم هر يک از طرفين نياز به گفت‌وگو دارند، اين تماس‌ها برقرار مي‌شود.
وي افزود: سفر وزير مشاور در امور خارجي عمان به تهران نيز در چارچوب مسائل دوجانبه و منطقه‌اي بود. سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اينکه اما اين سفر چه پيامي دارد، گفت: هر سفري يک پيام دارد و مي‌تواند پيام مروت و دوستي و تأکيد مجدد بر دوستي عمان و ايران باشد، همان‌گونه که در گذشته نيز ديدارها و تماس‌هايي داشتيم.
قاسمي تصريح کرد: عمان کشور مستقلي است و سياست‌هاي خود را خودش تعيين مي‌کند و قطعا يکي از وظايف ذاتي و اصلي وزير مشاور در امور خارجي عمان نيز همانند همه وزراي خارجه تماس با ساير کشورها‌ بوده و مي‌تواند با هر يک از وزراي خارجه در سطح منطقه و جهان مذاکره داشته باشد و اين يک بحث داخلي عمان است. 

از برخي کانال‌ها پيام خود را به عربستان مي‌رسانيم
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره توقيف شناورهاي ايراني و عربستاني در آب‌هاي خليج‌فارس و تأثير آن بر مناسبات دو کشور اظهار کرد: سياست جمهوري‌اسلامي ايران کاهش تنش و کمک به ثبات و امنيت بيشتر در منطقه است، ما سعي مي‌کنيم با کشورهاي همسايه با تعامل بيشتري برخورد کنيم.
قاسمي با بيان اينکه اطلاعي از آمار شناورهاي توقيف‌شده‌ ندارم، تصريح کرد: طبيعي است براي کشورهايي در موقعيت‌هاي ما و عربستان و برخي کشورهاي ديگر منطقه اين اتفاقات وجود داشته باشد.
وي ادامه داد: به‌طور طبيعي کشتي‌هاي نظامي يا غير‌نظامي در اثر شرايط خاص جوي، امواج و تغييرات آب و هوايي تغيير مسير داده و به آب‌هاي کشورهاي ديگر تغيير مسير مي‌دهند که اين موضوع قابل گفت‌وگو و حل‌وفصل است.
وي تأکيد کرد: فکر نمي‌کنم بتوانيم اين مسئله را بهانه‌اي قرار داده و از آن نتيجه‌گيري کنيم که وضعيت نابهنگام و غيرنرمالي وجود دارد.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي همچنين گفت: ما روابط سياسي با عربستان نداريم ولي در برخي موارد از طريق کانال‌هاي ديگر مي‌توانيم پيام‌هاي خود را منتقل کنيم. قاسمي افزود: دو کشور ايران و عربستان صرفا درباره مراسم حج و از طريق سازمان حج و زيارت مذاکراتي با طرف‌هاي خود داشته‌اند. 


رواديد 10 ديپلمات براي حج صادر نشده است
قاسمي درباره پيگيري وزارت امور ‌خارجه به منظور عدم صدور رواديد براي 10 تيم ديپلمات ايراني که قرار بود در مراسم حج امسال حضور پيدا کنند، افزود: هنوز رواديدي براي 10 نفري که قرار بود براساس توافق سازمان حج و زيارت با طرف عربستاني صادر شود صادر نشده ‌است.
وي ادامه داد: گروه کنسولي بايد از ابتداي ماه شوال پيش از ورود حجاج در عربستان مستقر مي‌شدند که تأخير در‌اين‌زمينه وجود دارد.
سخنگوي وزارت امور ‌خارجه گفت: اين اقدام يک مقدار بر ابهامات ما اضافه مي‌کند؛ ابهامات ديگري نيز در حوزه وظايف اين گروه وجود دارد که هنوز روشن نيست و بايد روشن شود.
قاسمي يادآوری کرد: صرف دريافت رواديد و ورود 10 نفر به خاک عربستان مسئله نيست و مشکل ما را حل نمي‌کند. بايد روشن شود اين گروه چگونه مي‌توانند وظايف کنسولي خود را انجام دهند.
اين موضوع هنوز روشن نيست ولي مسئله مهمي است که بايد سريع‌تر روشن شود.
وي ادامه داد: اينکه 10 نفر رواديد بگيرند اما نتوانند با ارگان‌هاي سعودي و وزارت‌ امور خارجه ارتباط داشته باشند و در يک اتاق و يک ساختمان مستقر شوند، آن رسالتي را که اين گروه دارد نمي‌توانند انجام دهند؛ هم در مورد رواديد و هم در مورد مکانيسم‌هاي فعاليت اين همکاران منتظر پاسخ آنان هستيم. 


توقيف اموال ايران توسط کانادا صحت ندارد
سخنگوي وزارت امورخارجه درباره توقيف اموال ايران در آمريکا و کانادا نيز گفت: حکم دادگاه کانادا مبني‌بر توقيف 1,8 ميليارد از دارايي ايران صحت ندارد زيرا ايران اموالي در کانادا ندارد که با حکم دادگاهي توقيف شود.


خبرگزاری تقریب تنها  اقدام به انتشار مطلب بالا نموده و نسبت به صحت و سقم آن هیچگونه مسئولیتی را نمی پذیرد
https://taghribnews.com/vdcexp8wxjh8fpi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی