تاریخ انتشار۲۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب : 241730
نخست وزیر ترکیه:

شمار کارمندان اخراجی و تعلیق خدمت شده 81 هزار و 494 نفر

نخست وزیر ترکیه شمار کارمندان تعلیق خدمت شده بعداز کودتای نافرجام 25 تیرماه گذشته در این کشور را 76 هزار و 597 نفر و شمار کارمندان اخراجی را چهار هزار و 897 نفر اعلام کرد و گفت: بیش از سه هزار نفر از اخراجی ها را نظامیان تشکیل می دهند.
شمار کارمندان اخراجی و تعلیق خدمت شده  81 هزار و 494 نفر
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، " بینالی یلدریم"  در کاخ چانکایا با مدیران خبر و مسوولان اصحاب رسانه های شاخص ترکیه به مدت بیش از سه ساعت گفت و گو کرد؛ گفت و گوی یلدریم بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه های امروز یکشنبه ترکیه داشت.

خانم "نرمین یورتری"مدیر خبر ان.تی.وی در تشریح نشست خبری نخست وزیر ترکیه گفت: آنچه را که کودتاگران پیش بینی نکرده بودند، مقابله و مقاومت شجاعانه و جمعی مردم ترکیه و ضد حمله یکپارچه رسانه های ترکیه علیه کودتاگران بود و این مهمترین عامل شکست آنها شد؛ لذا قدردانی از رسانه ها، دین بزرگی بر گردن دولت است.

وی در خصوص عملیات پاکسازی گسترده در دستگاههای دولتی به دنبال کودتای نافرجام گفت: ما تلاش می کنیم حساب کسانی را که با عزم و اراده خود در کودتای نافرجام "فتو" مشارکت کرده اند را با حساب کسانی که به نوعی مجبور و یا در ارتباط ضعیفی با این سازمان تروریستی بوده اند جدا کنیم.

دولت آنکارا می گوید گروه گولن با تشکیل سازمان تروریستی فتح الله گولن که به اختصار به آن فتو گفته می شود و در طول سالها با تشکیل دولت موازی در درون دستگاههای دولتی، شبکه عظیمی را برای حاکمیت کامل بر کشور تشکیل داده است.

مقامات تأکید دارند که کودتای نافرجام را نیز عوامل این گروه انجام داده اند؛ اما رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه می گوید، عقل این ها به این همه ساماندهی و طراحی نمی رسد، عقل مافوق و برتری در خارج این ها را مدیریت می کند؛ اردوغان تلویحا غرب را اشاره می کند.

به گفته خانم یورتری، نخست وزیر ترکیه گفته است، دولت تلاش دارد کسانی را که به طور فعال در کودتا نقش آفرینی نکرده ولی در پشت پرده، سالیان سال در شکل گیری ساختار موازی در دولت، فعال بوده اند را با یک سنجش و تحقیقات حساس شناسایی و تسلیم دستگاه قضایی کند.

یلدریم با اذعان به دشواریهایی که در روند شناسایی این عناصر با آن مواجه می باشند، گفته است: معیارهایی را برای جداسازی عوامل اصلی و تعیین کننده در درون فتو با کسانی که ناخواسته وارد این حلقه شده اند، تعیین شده است تا در مورد انسانهای بی گناه حق کشی نشود.

یلدریم با اشاره به حمایت های صریح احزاب سیاسی ترکیه و در رأس آن حزب جمهوریخواه خلق و حزب حرکت ملی از دمکراسی در مقابل کودتاگران تأکید کرد به مردم ترکیه قول داده اند، انسجام و همبستگی ایجاد شده بعد از کودتای نافرجام در احزاب سیاسی مخالف و موافق را حفظ کنند؛  ترکیه برای مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی به وحدت احتیاج دارد.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو در مورد ساختار جدید ارتش ترکیه گفت: دوره جدید را با چهار جمله می توان خلاصه کرد؛ ارتش زنده و پویا، دارای قدرت حرکت زیاد و ظرفیت مقابله با تحولات؛ می خواهیم ارتش را از یوغ بروکراسی آزاد کنیم. در برخی از کشورهای اروپایی می بینیم که فرماندهی ارتش به وزیر دفاع و حتی قائم مقام وزارت دفاع وابسته است. در واقع ترکیه ساختار آزمون نشده ای را نمی سازد. تنظیمات جدید در ارتش در راستای نمونه های موفق آن در اروپا و سایر نقاط جهان است؛ شمار ژنرال های ارتش از 358 به 200 تعدیل شده است.

یلدریم در پاسخ به اینکه واکنش نظامیان ترکیه به اقدامات تجدید ساختاری در ارتش چیست؟ گفت: دولت در انجام اصلاحات عزم راسخ دارد مقاومتی هم باشد، به راه خود ادامه خواهیم داد.

نخست وزیر ترکیه در پاسخ به اینکه حالت فوق العاده اعلام شده بعد از کودتای نافرجام تا کی ادامه خواهد یافت، گفت: حالت فوق العاده را نه برای ملت، بلکه برای دولت و پاکسازی در دولت برای یک دوره سه ماهه اعلام کرده اند. بنابراین حالت فوق العاده، زندگی عادی مردم و حیات اقتصادی را محدود نمی کند.
 
https://taghribnews.com/vdcexz8w7jh8efi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی