تاریخ انتشار۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۸:۳۰
کد مطلب : 177912
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

مسلمانان باید با رویدادهای جهان اسلام و اهداف جریان‌های افراطی شیعه و سنی آشنا شوند

آیت الله اراکی در ادامه با اشاره به لزوم آگاهی همه اقشار جامعه از اخبار و اتفاقات ‌در دنیا، تأکید می‌کند: کسی که به اخبار رسانه‌ها در حوزه‌های مختلف بی‌توجه است، به طور حتم سرش کلاه خواهد رفت. مسلمانان باید با اتفاقات و رویدادهای مختلف جهان اسلام و اهداف جریان‌های افراطی شیعه و سنی آشنا شوند.
مسلمانان باید با رویدادهای جهان اسلام و اهداف جریان‌های افراطی شیعه و سنی آشنا شوند
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان مرکزی است که از سال‌ها قبل و بر اساس دوراندیشی و تدبیر مقام معظم رهبری فعالیت خود را آغاز کرد. رفع اختلاف بین مذاهب، افزایش تعامل و رابطه دوستانه بین‌ مسلمانان از هر فرقه، موضوعات کلی است که این مجمع در دوره بیست و سه ساله فعالیت خود، آن را دنبال کرده و به نتایج خوبی هم دست یافته است. در همین رابطه روزنامه اطلاعات ا آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب گفتگویی را انجام داده است . آیت‌الله "محسن اراکی" که از کارکرد رسانه در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه فعالیت خودش، به خوبی آشناست، در این گفت و گو بر تقویت این جبهه برای مقابله با اخبار نادرست و غلط گروه‌های افراطی تأکید می‌کند.

وی در ابتدای این گفت و گو با اشاره به تاریخچه تشکیل مجمع، می‌گوید: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از سال ۱۳۶۹ به دستور مقام معظم رهبری تاسیس و با انتصاب آیت‌الله واعظ زاده خراسانی در سمت دبیرکلی مجمع از سوی رهبر معظم انقلاب، فعالیت‌های تقریبی مجمع آغاز شد که پس از حدود ۱۰ سال، آیت‌الله تسخیری با حکم مقام معظم رهبری فعالیت خود را در مجمع آغاز کرد و از سال ۹۱ هم بنده با حکم معظم‌له، این مسئولیت را عهده‌دار هستم.اراکی با بیان این که دبیرکلی مجمع بر اساس پیشنهاد شورای عالی آن به مقام معظم رهبری و صدور حکم از سوی ایشان، منصوب می‌شود، می‌افزاید: در حکم معظم‌له به بنده، بر دو اولویت زمینه‌سازی برای تشکیل امت واحده اسلامی و فعال‌سازی دیپلماسی وحدت تأکید شده است که بر اساس رهنمودهای ایشان، تلاش خود را در تحقق هر چه بیشتر این دو اولویت در دستور کار داریم.

۳ مأموریت مجمع تقریب
وی در ادامه از تبیین تئوری تقریب، گسترش گفتمان تقریب وحدت در جهان اسلام و عملیاتی کردن فعالیت‌های تقریبی به عنوان سه مأموریت عمده و اساسی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یاد می‌کند و در تشریح این موارد می‌گوید: در زمینه تبیین تئوری تقریب طی ۲۳ سال فعالیت مجمع، کارهای اساسی انجام شده و ما امروز از گنجینه‌ بسیار غنی و پرباری در این حوزه برخورداریم که محوری ترین کار تاسیس و انجام فعالیت‌های پژوهشکده تقریب بین‌مذاهب در قم بوده و خروجی آن، تهیه و انتشار کتاب و جزوه در تبیین تئوری تقریب بوده است. در حقیقت مجمع تنها نهادی است که توانسته است تئوری تقریب را به طور جامع و با نگاه همه‌جانبه تبیین کند.اراکی درباره مأموریت دوم، می‌گوید:آشنایی اعضای جامعه اسلامی با یکدیگر در تمامی مناطق اعم از این که اکثریت با اهل تسنن یا تشیع باشد، ضروری است و باید لزوم نزدیک شدن مذاهب اسلامی برای مردم تبیین شود که در این چارچوب کارهای گسترده‌ای انجام شده است از آن جمله می‌توان به نشر کتاب و برگزاری اجلاس‌های مختلف در داخل و خارج کشور اشاره کرد که مجموعه این اقدامات سبب شده است حتی برخی نهادهای بین‌المللی برای تقریب، برنامه ویژه‌ای را تصویب کنند و به اجرا بگذارند.وی می‌افزاید: پادشاه عربستان که کشورش اصولاً منبع رفتارهای افراطی ضد تقریبی است، اعلام کرده است باید مرکزی برای تقریب بین مذاهب ایجاد کنیم که این موضوع نشاندهنده موفقیت گفتمان تقریبی است که در این سطح گسترش یافته است. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به موضوع عملیاتی کردن کارها، از آن به عنوان مأموریت سوم مجمع یاد می‌کند و می‌گوید: باید در قالب پروژه‌های متنوع و متعدد برای هر قشری از جامعه برنامه داشته باشیم تا همه در عمل وارد میدان تقریب شوند و مجمع برای انجام این مهم فعالیت‌هایی را داشته است که از آن جمله می‌توان به تاسیس مراکزی چون دانشگاه مذاهب اسلامی اشاره کرد. در این دانشگاه دانشجویان اعم از شیعه و سنی، در کنار یکدیگر به تحصیل مشغولند و با مذاهب اسلامی آشنا می‌شوند. همچنین تاسیس پژوهشگاه تقریب در قم و مرکز گفتگوی بین‌مذاهب از دیگر اقدامات در این راستاست که علمای شیعه و سنی به طور فصلی، در یک اجلاس و نشست علمی شرکت می‌کنند و در زمینه‌های مختلف مورد نیاز جهان تشیع و تسنن به گفتگو می‌پردازند. اراکی در ادامه با اشاره به تاسیس کمیته مساعی حمیده (تلاش برای آشتی) به منظور حل اختلافات بین مذاهب در نقاط مختلف جهان اسلام مانند مصر، عراق و سوریه، می‌گوید: این کمیته از ۴۰ نفر از شخصیت‌های بزرگ جهان تشکیل شده است که فعالیت آن در حوزه‌های مذکور، به پیشنهاد سه نفر یا بیشتر اعضای کمیته آغاز می‌شود. در حقیقت این کمیته سعی می‌کند با پیگیری مشکل و اختلاف مذهبی بین اقوام و گروه‌های اسلامی، زمینه آشتی طرفین را فراهم کند. دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین به تشکیل اتحادیه علمای مقاومت، بانوان تقریبی، بازرگانان تقریبی و دانشگاهیان اشاره می‌کند و می‌گوید: مجموعه این اقدامات با این هدف انجام می‌گیرد که تقریب بیش از پیش از حالت تئوری وارد میدان عملی شود.

فهم درست اسلام، نخستین شرط تقریب
وی در ادامه از فهم درست اسلام به عنوان نخستین شرط تقریب یاد می‌کند و می‌گوید: بسیاری از اختلافات ناشی از این است که ادبیات همدیگر را نمی‌شناسیم و اگر بدانیم آن شخص که با زبان خود با خدا سخن می‌گوید، شرک نمی‌گوید، تهمت‌های تکفیری و شرک زدوده می‌شود باید بدانیم همه ما مسلمان هستیم ولی زبان ما در بیان مفاهیم دینی با یکدیگر متفاوت است، نباید اگر شخصی سخن گفت، بلافاصله او را به خارج شدن از دین متهم کنیم. اراکی با طرح این سئوال که چرا باید مساجد اهل تسنن و تشیع جدا باشد و مسلمانان سنی و شیعه به طور جداگانه در مساجد نماز بخوانند، می‌افزاید: این گونه رفتارها باید اصلاح شود، چرا بازارهایمان و معاملاتمان به طور جداگانه فعالیت می‌کنند؟ این موضوع در شأن یک جامعه اسلامی نیست. وی با تأکید بر این که خدا و رسول‌الله(ص) از مسلمانان خواسته‌اند در کنار یکدیگر باشند، می‌افزاید: باید به مساجداهل تسنن برویم و با‌ آنها نماز بخوانیم و اگر نیازی در هر دو طرف وجود داشت، توسط طرف مقابل رفع شود که در صورت تحقق این موارد، به هدف تقریب نزدیک خواهیم شد.اراکی همچنین می‌‌گوید: مجمع هم در داخل و هم در خارج از کشور فعالیت دارد که در حوزه داخلی معاونت داخل فعالیت‌های تقریبی در داخل کشور را دنبال می‌کند که می‌توان از دیدار با علمای اهل تسنن و شیعه و برگزاری سمینارهای مشترک به عنوان برخی برنامه‌ها یاد کرد و به طور حتم به دنبال انجام این کار، زمینه کاشت بذر نفاق برداشته می‌شود.

اهداف تشکیل گروه‌های افراطی
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین با اشاره به تشکیل گروه‌های افراطی و تروریستی با حمایت دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس، می‌افزاید: نوع کاری که دشمن در این حوزه در بین شیعیان یا سنی‌ها انجام می‌دهند، از یک جنس است و آن، تشویق به انجام رفتارها و تفکرات افراطی است، آنها تنها هدفشان، به راه انداختن جنگ بین شیعه و سنی است که تفکرات افراطی در اهل تسنن به شکل داعش یا طالبان پدیدار و در اهل تشیع به شکل فرقه شیرازی مطرح می‌شود، ولی نباید فراموش کنیم که دستگاه‌های جاسوسی آمریکا، انگلیس و موساد اسرائیل از هر دو جریان حمایت سیاسی، تبلیغاتی و اقتصادی گسترده‌ای می‌کنند.

آیت الله اراکی در ادامه با اشاره به لزوم آگاهی همه اقشار جامعه از اخبار و اتفاقات ‌در دنیا، تأکید می‌کند: کسی که به اخبار رسانه‌ها در حوزه‌های مختلف بی‌توجه است، به طور حتم سرش کلاه خواهد رفت. مسلمانان باید با اتفاقات و رویدادهای مختلف جهان اسلام و اهداف جریان‌های افراطی شیعه و سنی آشنا شوند.

رونمایی از فیلم محمدرسول‌الله(ص)
اعلام برنامه‌های کلی کنفرانس وحدت که قرار است ۱۷، ۱۸ و ۱۹ دی در تهران برگزار شود، موضوع پایانی این مصاحبه است.

اراکی در این باره می‌گوید: در این کنفرانس که برنامه‌های جانبی بسیاری هم برای آن در نظر گرفته‌ایم، جشنواره بزرگ شعر پیامبراکرم(ص) تحت عنوان «شعر رسول مهربانی» در بخش فارسی و عربی را خواهیم داشت، همچنین از کتاب «احادیث مشترک شیعه و سنی» رونمایی می‌شود. وی با اشاره به رونمایی از فیلم «حضرت محمد(ص)» که توسط هنرمندان داخلی کشورمان ساخته شده است، می‌افزاید: رونمایی از این فیلم در هفته وحدت و همزمان با برگزاری کنفرانس وحدت انجام می‌شود.اراکی در ادامه می‌گوید: در کنفرانس وحدت از ۴۵۰ نفر از شخصیت‌های جهان اسلام از ۶۲ کشور دعوت به عمل آمده است که تکریم از دو شخصیت بزرگ تقریبی جهان اسلام شامل «امام موسی صدر» از شخصیت‌های شیعی و دکتر «فتحی یکن» از علمای اهل سنت در دستور کار است.دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به انجام یک کار جدید در این کنفرانس، می‌افزاید: «متأسفانه امروز شاهد هجمه گسترده به وحدت جهان اسلام هستیم که بسیاری از این هجمه‌ها، از لحاظ حقوقی قابل پیگیری است. لذا پیگرد حقوقی افرادی که دعوت به تکفیر می‌کنند و مسأله اسلام‌هراسی را به راه می‌اندازند، امری ضروری است که در این راستا کمیته ویژه حقوقی تشکیل شده است و در کنفرانس وحدت امسال، عملیاتی شدن آن در دستور کار قرار می‌گیرد.

آیت الله اراکی همچنین از برپایی جشن عمومی میلاد حضرت زهرا(س) در آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: همان طور که وجود نبی‌اکرم(ص) محور وحدت است، وجود حضرت زهرا(س) هم همین‌گونه است؛ لذا به این مناسبت، برنامه‌هایی را در دستور کار داریم تا بتوانیم در کنار همکاری نهادها و دستگاه‌های دیگر کشورمان، تعالیم و سبک زندگی زهرایی را بیش از پیش ارائه کنیم.
https://taghribnews.com/vdcezf8zwjh8foi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی