تاریخ انتشار۱۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب : 165212

نظارت شرعی بر بانک‌ها و مؤسسات مالی اسلامی

کتاب "نظارت شرعی بر بانک‌ها و مؤسسات مالی اسلامی" تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین "سید‌عباس موسویان" و "حسین میسمی" توسط انتشارات پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی وارد بازار نشر شد.
نظارت شرعی بر بانک‌ها و مؤسسات مالی اسلامی
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، کتاب "نظارت شرعی بر بانک‌ها و مؤسسات مالی اسلامی" که تلاش دارد تا ابعاد مختلف موضوع نظارت شرعی بر بانک‌ها و مؤسسات مالی اسلامی را مورد کاوش قرار دهد، دارای هفت فصل است.

فصل اول، کلیات و مبانی پژوهش را ارائه نموده و فصل دوم به بررسی ویژگی‌های بانکداری اسلامی و ضرورت نظارت شرعی بر فعالیت‌های مؤسسات مالی اسلامی می‌پردازد، ارزیابی تجربه نظارت شرعی بر بانک‌‌ها و مؤسسات مالی اسلامی در کشورهای مختلف و مقایسه الگو‌های نظارت شرعی، به ترتیب در فصول سوم و چهارم انجام شده و در نهایت در فصل پنجم، الگوی مطلوب نظارت شرعی برای نظام بانکی کشور از نظر خبرگان بانکداری اسلامی در ایران استخراج می‌گردد. در فصل ششم نیز پیش‌نیازها و الزامات اجرایی‌شدن مدل نظارت شرعی در نظام بانکی کشور بررسی شده و نمونه‌ای از مقررات مورد نیاز جهت عملیاتی‌نمودن نظارت شرعی ارائه می‌گردد. فصل آخر تحقیق از مباحث نتیجه‌گیری و توصیه‌های سیاستی و کاربردی به منظور اجرایی‌سازی نظارت شرعی در نظام بانکی کشور ارائه می‌کند، در این فصل همچنین برای تحقیقات آینده در این حوزه سؤالاتی ارائه می‌شود.

در مقدمه این کتاب آمده است: بر اساس بند اول ماده یک قانون عملیات بانکی بدون ربای کشور (مصوب ۱۳۶۲)، اولین هدف نظام بانکی "استقرار نظام پولی و اعتباری بر مبنای حق و عدل (با ضوابط اسلامی) به منظور تنظیم گردش صحیح پول و اعتبار در جهت سلامت و رشد اقتصاد کشور" می‌باشد، مسلماً فراهم‌نمودن زمینه‌های تحقق چنین هدفی در وهله اول بر عهده بانک مرکزی بوده و لازم است این بانک زمینه‌های نظارت بر اجرای صحیح این قانون را فراهم نماید. اما بررسی تجربه نظام بانکی کشور در سه دهه اخیر به خوبی نشان می‌دهد که نظارت بر اجرای بانکداری بدون ربا از وضع مطلوبی برخوردار نبوده است و علی‌رغم تمام پیشرفت‌های به‌دست‌آمده، همچنان چالش‌های زیادی وجود دارد که این خود ضرورت اصلاح وضع موجود را مطرح می‌نماید.
https://taghribnews.com/vdcezn8zwjh8pwi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی