تاریخ انتشار۱۷ تير ۱۳۹۳ ساعت ۸:۰۰
کد مطلب : 163016

آیا انتفاضه سوم در راه است

موج تازه خشونت های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان می تواند نخستین جرقه های انتفاضه سوم مردم فلسطین را روشن کند.
آیا انتفاضه سوم در راه است
 ناپدید شدن سه نوجوان یهودی، بهانه ای شد تا موج تازه خشونت ها و دستگیری های گسترده نظامیان رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان کلید بخورد. این سه نوجوان یهودی بیست و دوم خردادماه ناپدید شدند و نهم تیرماه جنازه آنان نزدیک شهر الخلیل پیدا شد. رژیم صهیونیستی از همان آغاز، گروه های فلسطینی به ویژه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را مسوول ناپدید شدن این سه نوجوان معرفی کرد؛ امری که با تکذیب حماس همراه بود.
به دنبال ناپدید شدن و سپس پیدا شدن جسد این سه یهودی، موجی از خشونت ها توسط رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین شکل گرفته که در چند سال گذشته بی سابقه بوده است.
در پاسخ به ناپدید شدن این سه یهودی، رژیم صهیونیستی تاکنون چندین فلسطینی را شهید و بیش از یک هزار نفر را دستگیر و زندانی کرده و به وسیله جنگنده های خود نوار غزه را آماج بمباران قرار داده است.
اما آنچه خشم مردم فلسطین را بیش از پیش تشدید کرد و به تظاهرات گسترده مردم در سرزمین اشغالی فلسطین منجر شد، شهادت «محمد ابوخضیر» نوجوان ۱۶ ساله فلسطینی، به دست صهیونیست های تندرو بود.
این نوجوان فلسطینی به دست صهیونیست ها ربوده و چند ساعت بعد جسد وی در حالی پیدا شد که آثار باقی مانده روی بدن او نشان می داد که به طرز فجیعی شکنجه شده و سرانجام به طور زنده سوزانده شده است.
به دنبال این رخداد و اقدام های مشابه صهیونیست ها در ربودن نوجوانان و شکنجه آنان، موجی از اعتراض ها سرزمین اشغالی را فراگرفت و نشانه هایی از وقوع انتفاضه سوم مردم فلسطین را به نمایش گذاشت.

** فلسطین؛ قلب فراموش شده جهان عرب

تازه ترین ناآرامی های جهان عرب افزون بر اینکه مردم بی گناه بسیاری را در سوریه، عراق و لبنان قربانی کرده است، یک قربانی همیشگی نیز دارد؛ مردم بی دفاع فلسطین.
خشونت هایی که دامن نقاط گوناگون خاورمیانه را گرفته و از پشتیبانی برخی کشورهای عرب منطقه نیز برخوردار است، فقط به کام رژیم صهیونیستی به پیش می رود و نقشه های شوم این رژیم را برای تشدید اختلاف افکنی ها و دامن زدن به فشارهای قومی-مذهبی عملی می سازد.
رژیم صهیونیستی که به خوبی می داند در خاورمیانه برای حضور همیشگی جایی ندارد، تلاش دارد با دامن زدن به تنش های فرقه ای، فضایی از تعارض را میان قومیت ها و کشورهای منطقه به وجود آورد و در سایه این اختلاف ها و تعارض ها حضور خود را در منطقه تداوم بخشد.
یورش تروریست های تکفیری- بعثی (داعش) به عراق و به دنبال آن ادعای استقلال منطقه خودمختار کردستان، موج تازه ای از بی ثباتی ها در خاورمیانه را نشان می دهد که رژیم صهیونیستی تلاش دارد با دامن زدن به آن، اذهان عمومی مسلمانان را درگیر تنش های طایفه ای کند و خود به اعمال سیاست های نژادپرستانه علیه مردم فلسطین ادامه دهد.
به همین دلیل، رژیم صهیونیستی تلاش دارد از سردرگمی جهان عرب بیشترین بهره را ببرد و یورش خود علیه مردم فلسطین را گسترش دهد.
در چنین فضایی شاهدیم در چند روز گذشته جنگنده های رژیم صهیونیستی حملات هوایی به نوار غزه را تشدید و ارتش این رژیم تهدید کرده است دوباره نیروی نظامی را به نوار غزه باز می گرداند و این منطقه را اشغال می کند.

** انتفاضه سوم؛ پیامد سال ها سرکوب

خشونت های رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع فلسطین در حالی رو به افزایش است که جهان عرب درگیر مسائلی است که ثبات و آرامش آن را گرفته و موجب شده است تنش های داخلی به دغدغه کلیدی بسیاری از کشورهای عربی تبدیل شود.
این امر باعث شده است رژیم صهیونیستی فضای مناسبی را در بی خبری و سردرگمی جهان عرب به دست آورد و خشونت ها علیه مردم فلسطین را افزایش دهد.
با این شرایط، روند خشونت های رژیم صهیونیستی به سویی است که وقوع نشانه های انتفاضه سوم در سرزمین اشغالی فلسطین را هر چه بیشتر به واقعیت نزدیک می سازد.
طی ۱۰ سال گذشته برخی نمایندگان جنبش آزادی بخش میهنی فلسطین (فتح) در تشکیلات خودگردان فلسطین تلاش کردند کنترل تحولات سرزمین اشغالی را در دست بگیرند و از راه های رسمی برخی خواسته های فلسطینیان را پیگیری کنند.
اما موج تازه خشونت های رژیم صهیونیستی -که ریشه در نارضایتی این رژیم از توافق فتح و حماس در تشکیل دولت وفاق ملی دارد- فضایی را به وجود آورده است که حتی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز راهی جز کنار گذاشتن هر گونه سازش احتمالی و دنباله روی از خواسته های مردم را پیش روی خود نخواهد داشت.
در چنین شرایطی می توان هر لحظه انتظار انتفاضه سوم را کشید.
تاکنون تمام تلاش ها برای به نتیجه رسیدن گفت و گوهای سازش با کارشکنی رژیم صهیونیستی به شکست انجامیده و به دنبال آن هر بار این رژیم حلقه محاصره مردم فلسطین را تنگ تر کرده است.
اما این بار به نظر می رسد اقدام های مقام های تل اویو نتیجه دلخواه را به دنبال نداشته باشد و اقدام های سرکوب گرایانه برای هراساندن و به خاموشی کشاندن مردم فلسطین خود را در قالب اعتراض های همگانی علیه سیاست های نژادپرستانه ی رژیم اشغالگر قدس نشان دهد.
هر چند  «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلاش دارد در یک اقدام ظاهری و به عنوان یکی از اهرم های راهبرد دوگانه خود، بحران پیش آمده را از راه گفت و گو با مقام های فلسطینی مدیریت کند، اما خشم مردم فلسطین و تلاش آنان برای در دست گرفتن ابتکار عمل تاکنون از این که این رژیم سیاست های خود را بار دیگر در پناه گفت و گوهای ناتمام و بی نتیجه پیش ببرد، جلوگیری کرده است.
بنابراین می توان گفت با توجه به رخدادها و شواهد موجود، اگر روند کنونی خشونت گرایی رژیم صهیونیستی ادامه یابد باید هر لحظه انتظار انتفاضه سوم مردم فلسطین را داشت؛ انتفاضه ای که هزینه های آن برای رژیم صهیونیستی به مراتب سنگین تر از ۲ انتفاضه پیشین خواهد بود.

 مهدی جوکار

https://taghribnews.com/vdcezx8zpjh8p7i.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی