تاریخ انتشار۱۹ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۹:۵۷
کد مطلب : 30832

عربستان بین طالبان و دولت افغانستان میانجی‌گری نمیکند

تا زمانی‌که گروه طالبان روابط خود را با القاعده به‌طور کامل قطع نکند هیچ کمکی از سوی عربستان‌سعودی در مذاکرات صلح با دولت افغانستان نمی‌شود
سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی
سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی
وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که میانجی‌گری خود را با افغانستان و طالبان متوقف می‌کند.

«سعود الفیصل»، درباره ادامه گفت‌وگوهای کابل با سران طالبان گفت که خودداری گروه طالبان از قطع روابط با گروه تروریستی القاعده سبب شده است تا عربستان میانجی‌گری خود را بین گروه طالبان و افغانستان متوقف کند.

دولت ریاض اعلام کرده است که نیروهای طالبان نمی‌توانند از یک طرف در مذاکرات صلح با افغانستان شرکت کنند و از طرف دیگر، از گروه تروریستی القاعده تحت رهبری «اسامه بن لادن»،  حمایت کنند. وزیر خارجه عربستان اعلام کرد که تا زمانی‌که گروه طالبان روابط خود را با القاعده به‌طور کامل قطع نکند هیچ کمکی از سوی عربستان‌سعودی در مذاکرات صلح با دولت افغانستان نمی‌شود.

این در حالی است که «حامد کرزی»، رئیس‌جمهوری افغانستان شنبه گفت که در زمینه «همراه شدن مخالفان با دولت پیشرفت حاصل شده و روند آشتی که از سوی شورای عالی صلح آغاز شده همچنان تداوم دارد».

کرزی در ماه اکتبر با تشکیل شورایی به نام «شورای عالی صلح» به رهبری «برهان‌الدین ربانی»، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان و متشکل از ۷۰ عضو کوشید تا به گفت‌وگوهای خود با گروه طالبان شکل و ساختار منظم‌تری ببخشد. طالبان رسماً اعلام کرده که تا زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان با دولت کرزی مذاکره نخواهد کرد اما با این حال بسیاری از رهبران طالبان از راه‌های مستقیم یا غیرمستقیم خواهان تماس با مقام‌های ارشد دولتی شده‌اند. در همین زمینه حامد کرزی، روز ۱۱ اکتبر تائید کرد که دولت او «از مدت‌ها پیش» در حال انجام گفت‌وگوهای غیر رسمی با طالبان در مورد برقراری صلح در افغانستان است.

کوشش‌های دولت افغانستان برای ایجاد صلح با مخالفان خود در دو زمینه ایجاد آشتی ملی و ادغام مخالفان در بدنه اجتماع و دولت دنبال می‌شود. هم‌پیمان‌های غربی دولت افغانستان صندوقی ۲۰۰ میلیون دلاری برای امر کمک به تشویق جنگجویان به خلع سلاح و بازگشت به روستاهای خود اختصاص داده‌اند.

منبع: وزنامه وال‌استریت ژورنال
https://taghribnews.com/vdcf0cdm.w6dxmagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی