تاریخ انتشار۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب : 257824
وزیر امور خارجه عراق:

عراق تا چند ماه دیگر از لوث داعش پاک می شود

وزیر امور خارجه عراق با تاکید بر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، گفت: نبرد موصل در چند ماه آینده پایان می یابد و سرزمین عراق از لوث وجود داعشی ها پاک می شود.
عراق تا چند ماه دیگر از لوث داعش پاک می شود
به گزارش خبرگزاری خبرگزاری تقریب(تنا)، «ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق که روز شنبه از طریق صربستان وارد بیروت شد، با ژنرال« میشل عون» رییس جمهوری، «نبیه بری» رییس مجلس و «سعد حریری» نخست وزیر لبنان به طور جداگانه دیدار و گفت وگو کرد.
 
وی در پایان این دیدارها در نشستی خبری با اشاره به روابط تاریخی، دیرین، مستمر و ریشه ای لبنان و عراق، خاطرنشان کرد: امیدوارم ژنرال« میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در پاسخ به دعوت رسمی«فواد معصوم» همتای عراقی خود به زودی به عراق سفر کند.
 
وزیر خارجه عراق تصریح کرد: با مقامات لبنانی درباره بیشتر پرونده های مهم منطقه از جمله سوریه، روابط عربی – عربی، اجلاس آتی سران عرب در اردن و راه های توسعه و گسترش مناسبات و همکاری های بغداد و بیروت برای تامین منافع مشترک گفت وگو کردم.
 
وی درباره گفتگو با ژنرال عون درباره اوضاع مسیحیان در عراق گفت: درباره مساله مسیحیان گفت وگو نکردیم زیرا معتقدم که لبنانی ها موضع واقعی عراق در قبال جامعه این کشور از جمله برادران مسیحی را می دانند.
 
جعفری افزود: آنچه ضد مسیحیان رخ داد از جانب مسلمانان عراق نبود، بلکه مسلمانان و مسیحیان عراق هردو در معرض حمله قرار دارند و ما هر روز شاهد انفجار مساجد، حسینیه ها، کلیساها، بازارها و مناطق پرجمعیت مسلمانان هستیم.
 
وزیر خارجه عراق تاکید کرد: ما نمی خواهیم جنگ در عراق بر مبنای یک ایدئولوژی معین تعریف شود بلکه برعکس همه عراق شاهد تعامل متنوع بین مسیحیان، مسلمانان، ایزدیان و دیگر ادیان است و همه آنها محترم و بخش اساسی و اصیل جامعه عراق هستند و همه از بیمارستان، مدارس و دیگر امکانات برخوردار می باشند.
 
وی خاطرنشان کرد: ما درعراق، جنگ و منازعه بین مسیحی و مسلمان نداریم زیرا ملت عراق، ملتی متمدن و دارای تمدنی قدیمی است.
 
الجعفری تاکید کرد که هماهنگی در این زمینه بین عراق و لبنان از مدت ها قبل برقرار است و نتایج مثبتی داشته است.
 
وزیر خارجه عراق در پاسخ به سوالی تصریح کرد: ما شاهد اراده قوی و جدی برادران عرب برای تقویت اتحادیه عرب هستیم زیرا نمی توان از وحدت و توان اتحادیه عرب بدون اعتماد به کشورهای دارای فرهنگ والا، نظام های پیشرفته و جوامع متنوع محافظت کرد.
 
وی گفت: اتحادیه عرب باید برای همه کشورهای عربی باقی بماند و مفاهیم، ارزش ها و خطرهای مشترک آن برای همه اعضای آن باشد.
 
وزیر خارجه عراق در کنفرانس خبری پس از دیدار با رییس مجلس لبنان هم خاطرنشان کرد: بغداد افزایش سطح نمایندگی دیپلماتیک لبنان درعراق در سطح سفیر و گسترش و تقویت روابط دو کشور در همه زمینه ها را خواستار است.
 
وی در پاسخ به این سوال که "اکنون که دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا شروع شده، آیا ممکن است در برخورد با پرونده تروریسم در منطقه تغییری صورت گیرد"، تصریح کرد: در خصوص تعامل با پرونده تروریسم، بین آمریکا و عراق توافقی از زمان « جرج بوش» رئیس جمهوری اسبق آمریکا وجود دارد و « باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق هم به آن پایبند بود و انتظار می رود که ترامپ هم به آن ملتزم باشد.
 
جعفری تاکید کرد: البته طبیعی است که در عرصه سیاست همه چیز محتمل باشد و امکان تغییر وجود دارد اما عراق امروز الحمدلله زمام امور خود را در دست دارد و بر اوضاع امنیتی حاکم است و پیروزی های درخشانی را به دلیل وحدت نیروهای مسلح خود اعم از ارتش، الحشد الشعبی و پیشمرگه ها رقم زده است و می زند.
 
وزیر خارجه عراق اظهارداشت: در حالی که بیشتر کشورهای جهان نتوانسته اند به معضل تروریسم پایان دهند، عراق توانسته است دست های تروریست ها را قطع کند و درسی را که هرگز آن را فراموش نمی کنند به آنها بدهد.
 
جعفری افزود: همواره خبر پیروزی های مستمر عراق در جنگ علیه تروریسم را می شنوید و ان شاء الله بزودی سرزمین عراق از لوث وجود داعشی ها پاک می شود.
 
وزیر خارجه عراق درباره مداخله ترکیه در امور عراق تصریح کرد: موضع ترکیه نادیده گرفتن اراده عراقی ها با وجود روابط خوب بین دو کشور است. با وجود اینکه ترکیه از لحاظ جغرافیایی همسایه عراق است اما با کمال تاسف با زور و تهدید به 110 کیلومتر در بعشیقه عراق وارد شده است.
 
وی گفت: اتحادیه عرب برای نخستین بار در تاریخش موضعی یکپارچه علیه نفوذ نیروهای ترکیه در عراق اتخاذ کرد و ترکیه امروز نه فقط در مقابل عراق بلکه در مقابل همه عرب ها قرار گرفته است، بنابر این به دولت ترکیه نصحیت می کنیم اشتباه خود را متوقف نماید و خطاهایش را تکرار نکند.
 
جعفری درباره رویکرد عراق نسبت به سوریه نیز گفت: رویکرد ما و رییس مجلس لبنان در خصوص پرونده سوریه بسیار نزدیک است و تمایل داریم که همه اعضای اتحادیه عرب با ما همراه شوند. سوریه، مواضع راهبردی، تجربیات و روابط بین المللی دارد بنابراین جایز نیست که اتحادیه عرب با این کشور و یا کشور مشابه اینگونه برخورد کند.
 
https://taghribnews.com/vdcf0ed0jw6dtca.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی