تاریخ انتشار۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : 231228

دوگانگی «اردوغان» درقبال اعدام دو روحانی؛ از شیخ نمر تا مطیع‌ الرحمان

رئیس‌جمهور ترکیه که اعدام روحانی سرشناس عربستان «شیخ نمر» را امر داخلی عربستان دانسته بود، اعدام روحانی سرشناس بنگلادش را محکوم کرد و این‌ بار از «امور داخلی بنگلادش» سخنی به‌میان نیاورد.
دوگانگی «اردوغان» درقبال اعدام دو روحانی؛ از شیخ نمر تا مطیع‌ الرحمان
رئیس‌جمهور ترکیه که اعدام روحانی سرشناس عربستان «شیخ نمر» را امر داخلی عربستان دانسته بود، اعدام روحانی سرشناس بنگلادش را محکوم کرد و این‌بار از «امور داخلی بنگلادش» سخنی به‌میان نیاورد.

به گزارش فارس، مقامات بنگلادش روز سه‌شنبه «مطیع الرحمان نظامی» رهبر «جماعت اسلامی»* این کشور را به اتهام دخالت در امور تروریستی اعدام کردند.

مطیع الرحمان 72 ساله، که از سال 2000 رهبر «جماعت اسلامی» بود، از سال 2001 تا 2006 وزیر کشاورزی و صنعت دولت ائتلافی در بنگلادش بود که شامل اسلامگراها هم شده بود.

مطیع الرحمان از سال 2011 به اتهام قاچاق سلاح به هند، بازداشت و در ژانویه 2014 به اعدام محکوم شد.

او پیش از این نیز به دخالت در کشتارهایی متهم شده بود که در اثنای اتفاقات مخالفت با جدایی بنگلادش از پاکستان رخ داده بود. بنابراین در اکتبر 2014 با حکم اعدام دیگری روبه‌رو شد که مبنای آن ارتکاب «نسل کشی» در اتفاقات «جدایی» بنگلادش بود.

سران حزب جماعت اسلامی این اتهامات را سیاسی می‌دانند و به حکم اعدام او معترض شده بودند.

از جمله کسانی که در عرصه بین‌الملل با این اعدام مخالفت کرد، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه است که پیش از این، اعدام یکی از سران دینی عربستان را امر داخلی این کشور دانسته بود.

خبرگزاری رسمی ترکیه «آناتولی»، نوشت که رجب طیب اردوغان روز جمعه، حکم اعدام رهبر جماعت اسلامی بنگلادش را محکوم کرد.

اردوغان اما حاضر نشده بود حتی اعدام «شیخ نمر باقر النمر» از سران سرشناس شیعیان عربستان را که دولت این کشور به اتهام دخالت در امور تروریستی اعدام کرد، محکوم کند.

اردوغان روز چهارشنبه 6 ژانویه 2015 درباره اعدام شیخ نمر گفته بود: این اعدام‌ها از امور داخلی عربستان است. ما به اعدام‌ها در عربستان با دیده طائفی نگاه نمی‌کنیم.

بنابراین اردوغان به دلیل نزدیکی مواضع خود با عربستان در خصوص مهمترین بحران منطقه یعنی سوریه، حاضر نشده بود اعدام روحانی عربستانی را که جرم او صرفا اعتراض به سران عربستان و انتقاد از آنان بود، محکوم کند.

اردوغان این بار این اعدام را از امور داخلی بنگلادش ندانست و گفت: من شدیدا این ذهنیتی را که تصمیم می‌گیرد چنین مجاهدی را اعدام کند، محکوم می‌کنم. معتقدیم که او حتی خطای دنیوی هم مرتکب نشده بود و اجرای اعدام او با وجود همه اقداماتی که انجام می‌دهیم، رفتار غیردموکراتیک و شیوه‌ای ناعادلانه است.

پس از اردوغان، وزارت امور خارجه ترکیه سفیرش در داکا پایتخت بنگلادش را در اعتراض به این امر فراخواند و اعلام کرد: «این اعدام را به‌شدت محکوم می‌کنیم زیرا معتقدیم که مطیع الرحمان نظامی مستحق چنین حکمی نبود و از خدا می‌خواهیم که او را رحمت کند».

در همین ارتباط، خبرگزاری آناتولی گزارش داد که «نقیب الرحمان» پسر مطیع الرحمان از موضع رئیس‌جمهور ترکیه تشکر کرده است.

نقیب گفته است که «ما خیلی از موضعی که رئیس جمهور اردوغان گرفته‌اند، تشکر می‌کنیم. او همیشه در کنار مردمی که در هر جای دنیا تحت ظلم قرار گرفته‌اند، ایستاده است... و شاید او تنها رهبری در دنیا باشد که مظلومان را یاری می‌کند. او همیشه مشکلات مردم در سوریه، فلسطین، ارکان و بنگلادش را مطرح کرده است».

نکته دیگر این است که «عبدالغفار عزیز» یکی از مسئولان روابط خارجی «جماعت اسلامی» گفته که جز رئیس جمهور ترکیه که به حکم اعدام به‌شدت معترض شد، هیچ رهبر اسلامی دیگری به این احکام اعتراض نکرد.

با این حال، رجب طیب اردوغان چشم خود را بر روی اعدام شیخ نمر باقر النمر که مراجع دینی مختلف در دنیای اسلام در ایران، عراق، لبنان، عربستان و بحرین آن را محکوم کردند، بست و حتی حاضر نشد آن را محکوم کند.
https://taghribnews.com/vdcf0yd0cw6dm0a.igiw.html
مرجع : تابناک
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی