تاریخ انتشار۳۰ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۹:۵۵
کد مطلب : 242299

نبرد حلب؛ نقطه سرنوشت ساز بحران سوریه

فعالیت گروه های تکفیری رو به افول است، چه در عراق و چه در سوریه و فریب هایی که در مراحل اول نسبت به ایجاد ساختار جدید و دولت اجتماعی می دانند برای مردم روشن شده است
نبرد حلب؛ نقطه سرنوشت ساز بحران سوریه
 

بسمه تعالی

 
خبرنگار تقریب(تنا) با مصیب نعیمی، کارشناس مسائل غرب آسیا، در باره نبردهای جاری در حلب سوریه  گفتگویی انجام داده است که مشروح آن در ادامه می آید:
 
****
 
    خبرنگار تقریب(تنا): آیا پیشرفت های ارتش سوریه در شهر حلب و مناطق پیرامونی آن همچنان ادامه خواهد یافت؟
 
مصیب نعیمی: بدون شک تحولاتی که در صحنه حلب رقم می خورد یکی از مراحل بسیار مهم و سرنوشت ساز در بازگشت سوریه به نظام قانونی است و از این رو، هم ارتش سوریه و هم همپیمانان این کشور  بنا بر این دارند تا با گروه های مسلح و تروریستی که نشان داده اند هیچ راهکار درست و مسالمت آمیزی را نمی توانند بپذیرند و خودشان از مجموعه های متفرق از بیرون هدایت می شوند، راهکار نظامی را در پیش گیرند.

     بنابراین حلب را می توان نقطه سرنوشت ساز بحران سوریه تلقی کرد. این مسئله بدون شک ادامه خواهد یافت همان طور که در سال های گذشته در شرایط دشوارتر، ارتش سوریه و همپیمانان آن توانستند این جنگ بین المللی که از کلیه سران غرب و برخی از کشورهای نفت خیز و حامیان منطقه ای برخوردار بود را، در هم بشکند و مرحله اول سقوط سوریه را پشت سر بگذارد؛

     از این رو، دولت سوریه استراتژی اصلی اش برای آزادسازی سراسر  سوریه است که حلب می تواند با نظر به حساسیت، موقعیت، فراوانی جمعیت و جایگاه استراتژی اش نقطه عطف این منطقه باشد.
 
 

    خبرنگار تقریب(تنا): دستاوردهای این پیروزی در صحنه سیاسی چه تاثیراتی برجا خواهد گذاشت و تا چه اندازه معادلات سیاسی موجود در سوریه را تغییر خواهد داد؟

 
مصیب نعیمی: روند سیاسی نشان داده است آنهایی که در صحنه میدانی ناکام می مانند با ترفند مذاکره سعی دارند، سهم از دست رفته را به دست بیاورند لذا با توجه به اینکه دولت سوریه این قضیه را کاملا حس کرده است، قطعا آن چیزی که در میدان اتفاق می افتد، می تواند در صحنه سیاسی هم روی دهد. صحنه میدانی است که روند سیاسی را تعریف می کند، نه روند سیاسی، میدان را.

      این اتفاق الان دارد می افتد به رغم ترفندها و وعده های دروغینی که در رابطه با احتمال حل بحران از طریق مذاکرات عنوان می کردند امروز می بینیم آنهایی که در صحنه ناکام ماندند به دنبال مذاکرات هستند تا شاید صحنه را مجددا یا متوقف کنند و یا در آنجا سهم خواهی کنند.

       با توجه به این شناخت، این صحنه میدانی سوریه است که قطعا سرنوشت و روند سیاسی را هم رقم خواهد زد.
 


   خبرنگار تقریب(تنا):  گروه های تکفیری تروریستی، در حلب چه چشم اندازی را در پیش رو دارند؟ آیا می توان شکست های دوهفته گذشته آنان را به معنای پایان فعالیت اشان تصور کرد؟

 
مصیب نعیمی: فعالیت گروه های  تکفیری رو به افول است، چه در عراق و چه در سوریه و فریب هایی که در مراحل اول نسبت به ایجاد ساختار جدید و دولت اجتماعی می دانند برای مردم روشن شده است که یک فریب بیشتر نیست بنابراین ممکن است در برخی مراحل کمی طولانی شود ولی هم در سوریه و هم در عراق می بینیم که همزمان این گروه ها آن توان و ادعایی که داشتند را ندارند و گام به گام در حال عقب نشینی هستند.

       با این عقب نشینی ها قطعا عناصری که طمع جاه و مال و امکانات و موقعیت آینده داشتند، آنها را رها می کنند. ما درباره گروه های تکفیری از مرحله یارگیری به فرار نیروها رسیده ایم.

       امروز دیگر هیچ کدام از نیروهای تکفیری امکان فریب بیشتر مردم و کشاندن آنها به کشتارگاه را ندارند، بلکه برعکس هر نقطه از عراق یا سوریه که آزاد می شود جمع کثیری می پیوندند یا تسلیم می شوند یا از صحنه فرار می کنند که این نشان می دهد مرحله سقوط و تضعیف گروه های تکفیری شروع شده است.



 
https://taghribnews.com/vdcf10d01w6dj0a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی