تاریخ انتشار۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 218098

نشست "صلح افغانستان و نقش همسایگان" و تاکید بر اهمیت جایگاه ایران

روز گذشته و همزمان با نشست چهارجانبه برای فراهم کردن زمینه از سرگیری مذاکرات صلح افغانستان به میزبانی اسلام آباد، سمیناری نیز با عنوان صلح افغانستان و نقش کشورهای همسایه" در پایتخت پاکستان برگزار شد و اهمیت نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران به ویژه در شرایط پس از برجام مورد تاکید قرار گرفت.
نشست "صلح افغانستان و نقش همسایگان" و تاکید بر اهمیت جایگاه ایران
 به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، این سمینار با سخنرانی "سرتاج عزیز" مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی آغاز به کار کرد و سپس "مشاهد حسین" رئیس کمیته دفاعی مجلس سنای پاکستان ریاست جلسه را برعهده گرفت.
به گزارش ایرنا،یک محقق جوان آمریکایی به نام اندرو اسمال نویسنده کتاب "محور چین – پاکستان، ژئوپلتیک جدید آسیا'، رافائلو پانتوچی مدیر یک مؤسسه مطالعات امنیت بین الملل در انگلیس، "انتظار خادم" مشاور ارشد سابق شورای عالی صلح افغانستان، سید حامد گیلانی نایب رئیس حزب جبهه اسلامی ملی افغانستان، لی شیگوانگ استاد روابط بین الملل یکی از دانشگاه های چین، سفرای برخی کشورها و تعداد زیادی از کارشناسان سیاسی، اساتید دانشگاه تحلیل گران سیاسی و منطقه ای حضور داشتند.

اگرچه این نشست با محوریت افغانستان، پاکستان و چین برگزار شد و نام این سه کشور در بالای عنوان اصلی این سمینار نوشته شده بود، اما بحث های زیادی در خصوص اهمیت نقش و جایگاه ایران در موضوع امنیت و صلح منطقه ای از جمله صلح افغانستان مطرح شد و شخصیت های افغان حاضر در این سمینار تاکید داشتند که ایران می تواند نقش قابل توجهی در روند صلح افغانستان ایفا کند.

شخصیت های افغان حاضر در این نشست تاکید داشتند که دولت افغانستان باید از ایران نیز به عنوان یک بازیگر مهم منطقه ای بخواهد تا نقشی موثر در کمک به صلح افغانستان ایفا کند.

محقق آمریکایی شرکت کننده در این سمینار در سخنرانی خود، توجه حاضرین را به اهمیت فوق العاده توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 و اثرگذاری آن در آینده تحولات سیاسی و اقتصادی منطقه جلب کرد و گفت: وقتی بحث از امنیت افغانستان و امنیت منطقه می شود، نمی توان نقش ایران به ویژه پس از توافق هسته ای را نادیده گرفت.

در این نشست موضوع تنش میان ایران و عربستان نیز مطرح شد و برخی سخنرانان با تاکید بر اینکه این تنش نباید بیش از این ادامه یابد، خواستار ایفای نقش پاکستان برای کمک به رفع این مسئله شدند.
 
در این نشست همچنین تاکید شد که امنیت و ثبات افغانستان و پاکستان، از یکدیگر قابل تفکیک نیست و امنیت و ثبات در هر یک از این دو کشور، به  امنیت و ثبات دیگری گره خورده است.

موضوع کریدور اقتصادی چین – پاکستان هم در این نشست تا حدودی مورد بحث قرار گرفت و مطرح کنندگان این بحث معتقد بودند که احداث این کریدور می تواند برای امنیت منطقه پاکستان و همچنین افغانستان مفید باشد.
https://taghribnews.com/vdcf1cd0cw6dyxa.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی