تاریخ انتشار۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : 286192
محقق و نویسنده اهل سنت گلستانی:

مراتب اخلاص و علاقه ترکمن ها به امام حسین (ع) بسیار بالا است

تنا - استان گلستان
نویسنده و پژوهشگر فرهنگ و ادب ترکمن، گفت: ترکمن ها در روز عاشورا با برگزاری آئين های مخصوص، مراتب اخلاص و علاقه بالای خود را به امام حسين (ع) و اهل بيت نشان می دهند.
مراتب اخلاص و علاقه ترکمن ها به امام حسین (ع) بسیار بالا است
«دکتر موسی جرجانی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تقریب در گلستان با اشاره به ارادت و اخلاص اهل سنت گلستان به امام حسین (ع)، اظهار کرد: ترکمن ها در روزهای تاسوعا و عاشورا روزه می گيرند و اعتقاد دارند كه روزه گرفتن در اين روزها ثواب و اجر معنوی بسياری دارد و با این عمل خویش محبت و ارادت خود را به اهل بیت نشان می دهند.

به گفته وی؛ تركمن ها گرچه در ماه محرم و به خصوص روز عاشورا، همانند برادران شيعه عادت ندارند كه سينه زنی كنند؛ اما آنان در اين روز بزرگ علاوه بر روزه گرفتن، از رفتار و كردار ناشايست خودداری کرده و از كمک به مستمندان دريغ نمی كنند.

مدیر مسئول نشریه اقتصاد گلستان با یادآوری اینکه تركمن ها عادت دارند در روز عاشورا نماز نافله بخوانند، تصریح کرد: آنها با خواندن آن نماز، ثواب آن را به روح امام حسين (ع) هديه می كنند و اميد دارند كه شفاعت ايشان نصيب حال آنان نيز شود.

وی، افزود: اهل سنت گلستان عادت دارند ظهر عاشورا
صدقه و نذری بدهند، آنها با تدارک ديدن نهار ظهر این روز از بزرگان و ريش سفيدان و اهل محل دعوت می كنند تا در این مراسم و دعای روز عاشورا شركت نمايند و روحانی محل نیز در خصوص واقعه كربلا سخنرانی کرده و سپس مراسم دعا و نيايش به عمل می آيد.

به گفته وی؛ مردم تركمن صحرا در روزهای نهم و دهم محرم از برگزاری مجالس شادی خودداری می كنند و همه مؤمنان از واقعه كربلا ياد می كنند.

جرجانی با اذعان بر جایگاه خاص اسامی اهل بیت در نامگذاری فرزندان اهل سنت، ابراز کرد: تركمن ها در نامگذاری اسامی، اسامی محمد، علی، حسن و حسین و سایر امامان بر روی فرزندان خود با اخلاص عمل می كنند.

وی، ادامه داد: اين مساله اهميت ماه محرم و عاشورای حسينی را در نزد تركمن ها نشان می دهد و تركمن ها به ماه محرم (عاشر آی) يعنی ماه عاشورا می گويند.

به گفته وی؛ عاشورا در فرهنگ نامگذاری كودكان بسیار حائز اهميت است، در سال های نه چندان دور، نام تمام كودكانی كه در ماه محرم و يا عاشورا بدنيا می آمدند با كلمه عاشورا مزين می شدند و بدین گونه که اگر نوزاد پسری در اين ماه متولد می شد با نام های عاشور گلدی، عاشور محمد، عاشوربردی، عاشور بای و عاشور و اگر نوزاد دختر بود با نام های عاشور بی بی، عاشور سلطان، عاشور تاج و يا عاشورا  نامگذاری می شدند.
https://taghribnews.com/vdcf1vd00w6dcya.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی