تاریخ انتشار۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۱۷
کد مطلب : 180397
وزیر امورخارجه؛

مذاکرات باید به نتیجه برسد / امیدوارم دولت جدید عربستان واقع‌بینانه زمینه‌های همکاری‌ دوکشور را دنبال کند

محمدجواد ظریف درنشست خبری مشترک با همتای کروات خود گفت : همیشه گروه‌ها و منافعی درکشورهای غربی و بازیگران خارج از غرب هستند که حیات خودشان را در تنش می‌ بینند و می‌خواهند در این مذاکرات تأثیر بگذارند.
مذاکرات باید به نتیجه برسد /  امیدوارم دولت جدید عربستان واقع‌بینانه زمینه‌های همکاری‌ دوکشور را دنبال کند

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) وزیر امور خارجه پس از دیدار وزیرامورخارجه کرواسی در نشست خبری مشترک با اشاره به مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ درباره موضوع هسته‌ای گفت: معتقدیم مذاکرات باید به نتیجه برسد.

ظریف با تاکید بر اینکه یک نکته را همیشه به سیاستمداران غربی به‌ ویژه امریکایی‌ها گفته‌ایم که تحریم‌ها جز خسارت برای آنها و ایجاد نفرت در میان مردم ما فایده‌ای برای آنها نداشته است، افزود: غرب و امریکا باید در این زمینه تصمیم بگیرند.

وی افزود: فشارها بی‌تأثیر است مردم و دولت پای حرف خودشان می‌ایستند و اگر تعهدی بدهند پای تعهد خودشان هستند.

ظریف در عین حال اضافه کرد: احساس می کنیم این فهم و این درک غرب شکل گرفته است البته همیشه گروه‌ها و منافعی در کشورهای غربی و بازیگرانی خارج از غرب وجود دارند که حیات خودشان را در تنش می‌بینند و می‌خواهند در این مذاکرات تأثیر بگذارند.


وزیرامورخارجه در بخش دیگری از سخنان خود به حضورش در چند روز آینده در کنفرانس امنیتی مونیخ اشاره کرد و گفت: این کنفرانس، فرصتی است که جمهوری اسلامی ایران دیدگاه‌های خود را در مسائل مختلف مطرح کند.
وی افزود: هیچ مذاکره‌ای با گروه ۱+۵ در حاشیه این کنفرانس تدارک دیده نشده است اگرچه تعدادی از وزرای خارجه ۱+۵ در این کنفرانس حضور دارند.

ظریف به حضور هیئت جمهوری اسلامی ایران در زوریخ و گفتگوهای این هیئت با نمایندگان امریکایی اشاره کرد و گفت: در پایان همین هفته هم هیئت ما با نمایندگان سه کشور اروپایی عضو گروه ۱+۵ مذاکراتی انجام خواهد داد، در عین حال من هم در حاشیه نشست اقتصادی داووس با وزرای خارجه چین و روسیه مذاکراتی انجام دادم.

وی درخصوص احتمال واکنش مجلس شورای اسلامی به هرگونه اقدام کنگره امریکا درباره وضع تحریم‌های جدید افزود: در ایران قوا مستقل هستند و مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه ممکن است به اقدامات کنگره امریکا در وضع تحریم‌های جدید واکنش نشان دهد و ما طبق قانون اساسی در این زمینه از حق وتو برخوردار نیستیم.

وزیر امورخارجه درباره سفرش به عربستان سعودی گفت: ‌این سفر صرفا برای عرض تسلیت ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران برای درگذشت پادشاه عربستان صورت گرفت و به دلیل فشردگی دیدارهای مقامات برای عرض تسلیت به پادشاه عربستان، مذاکره‌ای انجام نشد و ما فقط سه، چهار ساعت در عربستان بودیم.

ظریف ابراز امیدواری کرد که دولت جدید عربستان با نگاه واقع‌بینانه زمینه‌های همکاری‌های دو کشور را دنبال کنند .

وی اضافه کرد: دعوت ما از وزیر خارجه عربستان برای سفر به جمهوری اسلامی ایران،و دعوت ایشان هم از ما برای عزیمت به عربستان باز است.

ظریف در عین حال خاطرنشان کرد: ایران و عربستان به عنوان دو کشور تأثیرگذار و مهم در منطقه می توانند با همکاری یکدیگر مسائل و مشکلات منطقه را حل و فصل کنند.



ظریف همچنین در این نشست خبری به مذاکراتش با وزیر خارجه کرواسی اشاره کرد و گفت: این دیدار بعد از ده سال بین وزرای خارجه دو کشور بعد از استقلال کرواسی صورت می‌گیرد.

وی افزود: در این دیدار درباره روابط دوجانبه اقتصادی گفتگو کردیم که البته به دلیل تحریم‌های ظالمانه کاهش پیدا کرده که نه به نفع صنایع کرواسی است و نه به نفع جمهوری اسلامی ایران.

ظریف گفت: همچنین درباره همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های سیاسی، گردشگری، ورزش، موضوع هسته‌ای، افراط‌گرایی و خطر تروریسم در منطقه ما و اروپا و توهین به مقدسات گفتگو کردیم.

خانم وسنا پوسیج معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه کرواسی هم در این نشست خبری مشترک با ابراز خرسندی از توسعه و گسترش روابط دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و کرواسی، به موضوع مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱+۵ اشاره کرد و افزود: معتقدیم این مذاکرات بسیار مهم و حیاتی هستند و شانس موفقیت در آن دیده می‌شود.

وی گفت: معتقدیم جمهوری اسلامی ایران حق استفاده از انرژی هسته‌ای را دارد و باید در این زمینه هم به صورت شفاف مسائل مطرح شود که بعد نظامی ندارد.

وزیر خارجه کرواسی افزود: کرواسی معتقد است توافق ایران با گروه ۱+۵ به نفع همه است و معتقدیم فرایند لغو تحریم‌ها باید شروع شود.

وی اضافه کرد: برخی الزامات میان ایران با گروه ۱+۵ تعریف شده است و معتقد نیستیم این الزامات تغییر کند یا چیزی به آن افزوده شود.

وزیر خارجه کرواسی درباره گفتگوهای خود با همتای ایرانی‌اش گفت: در این دیدار همچنین درباره همکاری‌های اقتصادی، مقابله با خشونت و افراط‌گری و تروریسم بحث و تبادل نظر کردیم .
https://taghribnews.com/vdcf1xdyew6dcma.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی