تاریخ انتشار۲۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۳:۲۱
کد مطلب : 211392

« تازه ترین تحولات سیاسی مصر» از زبان میهمان ویژه غرفه خبرگزاری تقریب

تحرکات گروهک های تروریستی که در صحرای سینا هستند، توانست به این قسمت از جهانگردی مصر که فعال بود، ضربه بزند و هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ امنیتی، زیان هایی را به مصر وارد کند.
« تازه ترین تحولات سیاسی مصر» از زبان  میهمان ویژه غرفه خبرگزاری تقریب
   غرفه خبرگزاری تقریب در چهارمین روز از برگزاری بیست ویکمین نمایشگاه مطبوعات،  میزبان آقای مجتبی امانی رئیس سابق دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره بود . آنچه در ذیل آمده، حاصل گفتگوی کوتاهی با وی، درخصوص « تازه ترین تحولات سیاسی مصر» »  است.

 
خبرگزاری تقریب: انتخابات اخیر پارلمانی در مصر ، مشروعیت مورد نظر حکومت این کشور را  فراهم کرده و زمینه ثبات و آرامش را بوجود آورده است؟
  مجتبی امانی: انتخاباتی که در روز یکشنبه 26 مهرماه، در نیمی از استان های مصر برگزار شد و قرار است روز اول آذرماه، بخش دوم آن در نیمی دیگر از استان های این کشور برگزار  شود، در اصل قرار بود در سال 1392 که «السیسی» روی کار آمد ، حداکثر در یک سال اول برگزار شود. یعنی در واقع، این موعدی بود بر اساس نقشه راهی که نظامیان، اجرای آن را وعده داده بودند. اما مسائل مختلف سبب شد تا برگزاری آن به امسال موکول شود.
 به هر ترتیب برگزاری بخش اول این انتخابات پارلمانی، نظر و توقع هیچ یک از احزاب و گروه های سیاسیِ شرکت کننده را نیز تأمین نکرد؛ آنگونه که حتی برخی از همراهان« السیسی»،  سهمی که از کرسی های مجلس خواهان آن بودند، کسب نکردند و  این درحالی است که حزب سلفی النور ( مورد حمایت عربستان ) نیز همانند گذشته،  السیسی را  همراهی نکرد و درصف منتقدین انتخابات قرار گرفت  
  محمد البرادعی و مسیحیان  هم که در کنار  «السیسی» قرار گرفته و از او حمایت کردند، توقع داشتند تا سهمی در مجلس داشته باشند، ولی در بخش اول انتخابات مجلس، علی رغم همه انتظاراتی که داشتند، چنین چیزی محقق نشد و  تنها فهرست دوستداران السیسی رأی زیادی آورد.
در واقع در حالی که تصوّر می شد که برگزاری چنین انتخاباتی ، زمینه های نوعی وفاق اجتماعی را در مصر ایجاد کند؛ اما این تصوّر  هم محقق نشد.
 راجع به تاثیر انتخابات بر گروه هایی که شیوه عملیات مسلحانه را پذیرفته اند یا  همانند طرفداران اخوان المسلمین که از صحنه سیاسی کنار زده شده اند نیز باید گفت:  این انتخابات درکاهش مخالفت اشان با حکومت مصر ، هیچ تأثیری ندارد، بلکه ممکن است سبب شود تا گروه های دیگری از مردم مخالف نیز، به آنها بپیوندند.  هواداران اخوان المسلمین به طور هر روزه در نقاط مختلف مصر، علی الخصوص در قاهره ( در حواشی شهر که پلیس حضور کمرنگ تری دارد)  علیه دولت تظاهرات می کنند
 برگزاری انتخابات در کاهش عملیات تروریستی که هرچندگاه یک بار  صورت می گیرد و مدعیان مختلفی دارد هم تأثیری ندارد
در یک جمله می توان گفت برگزاری این انتخابات، عملاً  راهی به سمت کسب رضایت داخلی و  برقراری آرامش بیشتر  در مصر نبوده است.
  البته باید بدانیم که در درون مصر هم، هشدارهایی به «السیسی» در این زمینه که  شیوه اقدامات او، ازجمله در انتخابات درست نبوده، داده شد.
  به هر ترتیب هر کدام از گروه ها  ممکن است وارد عرصه مخالفتِ بیشتر با دولت شوند و تظاهرات  علیه السیسی شدت بگیرد.   گروه های مسلحانه نیز با توجه به آشکار شدن ضعف السیسی ممکن است، اقدامات خود را تشدید کنند.

 
خبرگزاری تقریب: خروج اتباع روسیه و دیگر کشورها از شرم الشیخ ، چه زیان هایی ممکن است به مصر وارد سازدو چه تأثیری در عملیات سرکوب علیه گروهکهای تروریستیِ مستقر در صحرای سینا دارد؟
 
  مجتبی امانی: جهانگردی درمصر تقریبا در بسیاری از نقاط متوقف شده است چندین مرکز مهم جهانگردی در مصر وجود دارد همانند:  صحرای سینا،  کوه طور،  کلیسای سنت کاترینو و غیره که الان بازدید از آن ها کاهش یافته است.
یک منطقه جهانگردی هم خود قاهره است که اهرام و بسیاری دیگر  ازاماکن تاریخی وموزه ها در آن قرار دارد و اینک بازدید جهانگردان از آن ها، از رونق افتاده است. مناطق میانه و جنوب مصر به عنوان مرکز دیگر جهانگردی مصر  یعنی منطقه آسوان و.... که در آنها هم، تعداد جهانگردان کاهش داشته است .
 بنابراین می شود گفت : تنها منطقه جهانگردیِ شرم الشیخ که در اختیار جهانگردی ساحلی بود، هرساله تعداد زیادی از جهانگردان اروپایی را به منظور استفاده  از آب و هوای گرم و مناسب ( در مقایسه با آب وهوای روسیه وکشورهای سردسیر و کم آفتاب اروپا ) به خود جلب می کرد و این منطقه جهانگردان زیادی داشت . چنانکه تعداد زیادی از روس ها خصوصا  در فصل های سرد برای استفاده از سواحل گرم به آنجا رفتند و این کمک خوبی به اقتصاد آنجا بود.
در واقع تحرکات گروه هایی که در صحرای سینا هستند، توانست به این قسمت از جهانگردی مصر که فعال بود، ضربه بزند و  هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ امنیتی، زیان هایی را به مصر وارد کند.
 از سوی دیگر این موضوع موجب  تقویت روحیه تروریست های ناحیه سینا شد.  به هر ترتیب سقوط هواپیمای مسافربری روسی در این نقطه از مصر ، چه از  طریق  بمب گذاری چه  از طریق شلیک موشک، نشان می دهد که مصر هنوز تا ساحل  آرامش،  بسیار فاصله دارد.

 
خبرگزاری تقریب: برخی از تحلیگران، حمایت قاهره از نظام سیاسی سوریه  و تیرگی روابط میان ریاض و قاهره را دو نشانه نزدیکی قریب الوقوع روابط مصر و جمهوری اسلامی ایران می دانند. آیا چنین برداشتی می تواند با واقعیت تطابق داشته باشد؟
  مجتبی امانی: اولاً جمهوری اسلامی ایران  از هر دو این مواضعِ قاهره  در قبال سوریه و عربستان استقبال می کند.
 ثانیاً باید بدانیم که موضع مصری ها راجع به سوریه، از زمان آغاز جنگ های داخلی ( از فروردین 90) تا کنون تغییری نداشته .
در رابطه با عربستان و مصر، عربستانی ها به جایی رسیدند که سعی می کنند، بی هیچ منطقی سایر کشورهای منطقه را علیه ایران تحریک کنند.
در رابطه با سوریه، موضع مصری ها با موضع عربستانی ها فرق دارد و این ربطی به ایران ندارد.
مصری ها نمی خواهند در موضعی عربی، به عنوان زیر مجموعه عربستان تلقی شوند.
در موضع یمن نیز چنین چیزی استنباط می شود. مصری ها نمی خواهند فرمانبر عربستان باشند.
کشورهای عربی برای رهبری اعراب، ادعای زیادی دارند. مصری ها خود را یک سر و گردن بالاتر از سایر عرب ها می دانند.
با اینکه مصر الان بسیار ضعیف شده، اما نمی خواهد قبول کند که دیگران تصمیم گیرنده باشند و مصر صرفاً عمل کند.
بین مصر و ایران، کارهایی انجام شده و می شود، یک سری اشتراکاتی ما با هم داریم که در راس آن بحث خالی سازی منطقه است.
ما همواره شاهد بودیم که مصر،  رابطه با ایران را در سبد معامله با دشمنان ایران قرار داده است. مثل آمریکا رژیم صهیونیستی و عربستان
ایران تلاش می کند مصری ها را به این نقطه برساند که تبعیت از این سه کشور علی الخصوص عربستان هیچ فایده ای برای آنها ندارد.
موسسه الازهر مصر هم رابطه با ایران را در سبد معامله با عربستان قرار داده، همین طور موضع گیری علیه شیعه را.
موسسه الازهر یک موسسه مستقل نبوده و در چارچوب سیاست های دولت مصر عمل می کند بنابراین نمی توان توقع داشت که این موسسسه موضعی غیر از موضع دولت داشته باشد.
 
https://taghribnews.com/vdcf1yd00w6dyma.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی