تاریخ انتشار۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : 212184

درخواست خوشرو برای لغو همه قطعنامه های شورای حکام آژانس علیه ایران

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با بیان این که ایران همه اقدامات داوطلبانه مورد توافق در نقشه راه آژانس هسته ای را اجرا کرده خواستار لغو دائمی همه قطعنامه های هیئت حکام آژانس هسته ای و بسته شدن همیشگی پرونده هسته ای ایران در پی ارائه گزارش نهایی مدیرکل آژانس شد.
درخواست خوشرو برای لغو همه قطعنامه های شورای حکام آژانس علیه ایران
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نشست سه شنبه مجمع عمومی این سازمان در رابطه با گزارش سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی، دیدگاه های اصولی کشورمان را درخصوص فعالیت های صلح آمیز هسته ای تشریح کرد.

خوشرو در این نشست گفت: در جهان امروز نیاز ملتها به انرژی بویژه به نیروی برق رو به فزونی گذاشته و لازم است برای تامین این نیاز بدون تاثیر سوء بر شرایط آب و هوا، از منابع انرژی پاک حد اکثر استفاده به عمل بیاید.
وی با بیان این که انرژی هسته ای نقش بسیار مهمی در پیشرفت کشورهای در حال توسعه ایفا خواهد کرد مسئولیت اصلی آژانس هسته ای را طبق اساسنامه این آژانس کمک به کشورهای عضو در امر تحقیق، توسعه و کاربرد انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز دانست و تاکید کرد که درارتباط با اجرا و ارتقاء پادمانها احترام به حقوق کشورهای عضو عدم گسترش سلاح هسته ای را بدون هیچگونه محدودیت امری ضروری توصیف کرد.

نماینده کشورمان افزود: استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و فنآوری های وابسته به آن برای توسعه اقتصادی، علمی و فنی جمهوری اسلامی ایران بسیار با اهمیت است و حق لاینفک دولتهای عضو NPT در تولید و استفاده از انرژی هسته ای از جمله غنی سازی باید محترم شمرده شود.

خوشرو در ادامه گفت: متاسفانه تاکنون تلاش های مستمری به بهانه عدم اشاعه و به منظور محدود نمودن استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز به کار بسته شده است وتصریح کرد که ایران بر مبنای اصول دینی، راهبردی و بین المللی همواره سلاح های کشتار جمعی به ویژه سلاح های هسته ای را مردود دانسته است.
نماینده دائم ایران درسازمان ملل ضمن اشاره به برجام که منجر به حل یک بحران غیر ضروری شده است، عنوان کرد: تغییر بنیادین در رویکرد شورای امنیت در قبال برنامه هسته ای ایران باید همزمان با تغییرات مشابهی در شورای حکام اژانس همراه شود و تمامی قطعنامه های شورای حکام در این زمینه لغو شوند.

خوشرو در پایان در رابطه با همکاری های ایران و آژانس انرژی هسته ای برای حل همه مسائل باقی مانده مربوط به گذشته و حال گفت: ایران تمامی اقدامات داوطلبانه توافق شده طبق نقشه راه ارائه شده این آژانس را انجام داده و انتظار دارد بعد از ارائه گزارش نهایی مدیرکل پرونده همه موضوعات مربوط به گذشته و حال یکبار برای همیشه در اجلاس شورای حکام آژانس در دسامبر 2015 بسته شود.
https://taghribnews.com/vdcfc0d0jw6dyya.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی