تاریخ انتشار۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب : 207685

تأکید ظریف بر حمایت از اقدام جدی کشورها علیه داعش

وزیرامورخارجه کشورمان در گفتگو با مجله آمریکایی نیویورکر گفت: تهران از اقدام جدی هر کشوری علیه گروه تروریستی داعش، حمایت می‌کند.
تأکید ظریف بر حمایت از اقدام جدی کشورها علیه داعش
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، محمد جواد ظریف هنگام حضور در نیویورک درمصاحبه با مجله آمریکایی "نیویورکر" گفت: ما از دخالت هرکسی علیه داعش به شرط جدی بودن آن، حمایت می کنیم؛ مشکل ائتلاف بین المللی این بود که هرگز جدی نبودند، زیرا با موانع سیاسی در هدف قراردادن داعش مواجه بودند.

وی گفت: ما خواستار تلاش بین‌المللی برای مقابله با داعش و دیگر سازمان‌های تروریستی نظیر جبهه النصره و احرار الشام و گروههای مشابه که هر ساعت در سوریه به وجود می‌آیند، هستیم.

وزیرامورخارجه ایران در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو  با تاکید بر تسریع روند وحدت و آشتی ملی میان سوری‌ها افزود: باید به سوری‌ها اجازه داد تا خودشان دربارۀ این که چه کسی بر آن‌ها حکومت کند و نحوه حکومت تصمیم بگیرند.

ظریف در پاسخ به این سئوال که ایران 18 ماه است از طرح 4 ماده‌ای درباره سوریه حرف می‌زند و این طرح اکنون به کجا رسیده است؟ گفت: این طرح وجود دارد اما چهار جزء دارد. اصل آن تشکیل دولت وحدت ملی، آتش بس، مقابله با تروریسم، اصلاحات اساسی و ایجاد ساختار دولت پایدار براساس نهادهای جدید قانون اساسی است که ایجاد شده‌اند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که اینها باید اساس هر طرح کارساز برای سوریه باشد؛ البته هر طرحی باید اصولی داشته باشد و هر کسی باید احترام به حق حاکمیت، تمامیت ارضی، مقابله با تروریسم، فرقه گرایی و دخالت نکردن در امور داخلی سوریه، راه حل سیاسی، احترام به حقوق اقلیت و حقوق بشر را بپذیرد؛ ما در مرحله رایزنی با بازیگران مختلف منطقه‌ای و خارجی برای این موضوع هستیم.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سئوال که آیا توافق هسته‌ای راه جدیدی را برای گفتگوهای بیشتر درباره سوریه، یمن، عراق و دیگر کشورهای منطقه باز می‌کند؟ گفت: هنوز نمی‌توانم چنین بگویم،اما امیدواریم اجرای برنامه جامع اقدام مشترک، منجر به کاهش برخی از بی اعتمادی‌ها در ایران، درباره اهداف و جهت‌های سیاست کلی آمریکا در منطقه بشود.
 
https://taghribnews.com/vdcfced0tw6dxva.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی