تاریخ انتشار۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : 174286
آیت الله اراکی در نشست خبری کنگره جریانهای افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام:

جریانهای تکفیری موجودیت جهان اسلام را تهدید می کنند

تنا- اختصاصی
دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اعلام کرد: امروز قلب جهان اسلام نظیر سوریه و عراق و لبنان که می توانستند در رشد فکری، علمی، اقتصادی و سیاسی نقش بسیار مؤثری داشته باشند به خاطر چالشهای تکفیری نتوانستند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.
جریانهای تکفیری موجودیت جهان اسلام را تهدید می کنند
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) ، نشست خبری "کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام" با حضور آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب و نماینده آیت الله مکارم شیرازی در این کنگره و حجت الاسلام دکتر علیزاده رئیس ستاد اجرای این کنگره با استقبال خبرنگاران در تهران برگزار شد.

آیت الله اراکی در این نشست خبری اظهار داشت: کنگره جریانهای افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام یک رویداد علمی و فکری بسیار مهم و بی سابقه است و تاکنون در جهان اسلام کنگره ای که بتواند علمای اسلام را جمع کند و موضع صریحی پیرامون جریانهای افراطی و تکفیری اتخاذ کنند نداشته ایم و این برای نخستین بار است که چنین کنگره ای در سطح جهان اسلام در کشور ما و توسط حوزه علمیه قم برگزار می گردد.

وی افزود: ما امروز در سطح جهان اسلام با جریانی(تکفیر) مواجه هستیم که سه عامل عمده منشأ پیدایش و حامیان این جریان هستند و دغدغه همه مصلحان جهان اسلام نحوه مقابله با این جریان شده است.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه عامل اول، جهان سلطه و استکبارگران هستند، اظهار داشت: جهان سلطه و استکبارگران اولا با انگیزه مقابله با پیدایش امت واحده اسلامی و مقابله با وحدت اسلامی که انقلاب اسلامی پایه گذار نخستین آن است به حمایت و پشتیبانی از جریان های افراطی می پردازند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران حامی اصلی ایده امت واحده اسلامی است، اظهار داشت: مقدمات شکل گیری امت واحده اسلامی با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گسترش انقلاب اسلامی و ظهور پدیده بیداری اسلامی شکل گرفت و الان قدرت های سلطه احساس می کنند که یک قدرت رقیب برای آنها در حال شکل گیری است بنابراین با این گروهها در صدد مقابله با آن هستند.

آیت الله اراکی گفت: دومین نکته ای که جهان سلطه را وادار کرد که به مقابله با شکل گیری امت واحده اسلامی و پشتیبانی از جریان های افراطی بپردازد گسترش اسلام در غرب بود ما اکنون شاهد گرایش هزاران نفر در غرب به اسلام هستیم و این گرایش روز افزون به اسلام طی سال های اخیر موجب شده است که غرب با ایجاد گروههای تکفیری و تقویت و حمایت از آنها به مقابله با گسترش اسلام بپردازد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه عامل دوم، حکومت های مرتجع منطقه بودند اظهار داشت: این حکومت ها وقتی دیدند با گسترش بیداری اسلامی آینده سلطه گری و استبداد آنها به خطر افتاده است برای حفظ قدرت و تداوم استبداد گری خودشان راهی جز تقویت گروههای افراطی و ایجاد گروههای تکفیری نیافتند.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه عامل سوم، رژیم صهیونیستی است، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی با پیروزی انقلاب اسلامی و گسترش این انقلاب و حمایت ایران از خط مقاومت و همچنین پیدایش جریان های انقلابی در اطرافش احساس خطر کرد پس به حمایت و پشتیبانی از گروههای افراطی و تکفیری پرداخت. بنابراین این سه عامل موجب شدند تا گروههای تکفیری ایجاد و گسترش پیدا کنند.

وی با اشاره به سابقه جریان افراطی از صدر اسلام تاکنون، اظهار داشت: امروز جریانهای تکفیری و افراطی همه موجودیت جهان اسلام از قبیل عقاید مسلمین، امنیت جهان اسلام و سیاست آن و همچنین وحدت مسلمانان و اقتصاد آنان را تهدید کرده است؛ امروز
قلب جهان اسلام نظیر سوریه و عراق و لبنان که می توانستند در رشد فکری، علمی، اقتصادی و سیاسی نقش بسیار مؤثری داشته باشند به خاطر چالشهای تکفیری نتوانسته اند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

دبیر کل مجمع تقریب تصریح کرد: امیدواریم این کنگره بتواند در سطح متفکران، اندیشمندان و مفتیان جهان اسلام ابعاد خطرات گسترده تکفیریها را تبیین کند و موضع دین اسلام را در این رابطه مشخصی نماید.

وی با بیان اینکه این کنگره یک کنگره علمی است و رنگ و بوی سیاسی ندارد، اظهار داشت: برگزار کنندگان این کنگره دو تن از مراجع بزرگ جهان اسلام یعنی حضرت آیت الله مکارم شیرازی و حضرت آیت الله سبحانی هستند و برای نخستین بار است که کنگره ای با این ویژگی توسط دو تن از مراجع بزرگ جهان اسلام برگزار می شود.

آیت الله اراکی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران اظهار داشت: پیام این کنگره و پیام همه مصلحین جهان اسلام برای حاکمان برخی کشور های اسلامی نظیر عربستان سعودی، مصر، ترکیه و ... این است که همه بیایید دست در دست هم بدهیم تا کشور های منطقه امن باشند و با قطع دست گروههای تکفیری و ایجاد همبستگی میان امت اسلامی یک قدرت بین المللی توسط امت اسلامی شکل بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون حضور علمای الازهر و علمای عربستان در این کنگره گفت: از علمای الازهر و همچنین از شیخ الازهر برای حضور در این کنگره دعوت به عمل آمده است امیدوار هستیم الازهر با حضور خود در این کنگره به احیای نقش خود در جهان اسلام بپردازد زیرا سال ها بود که در عرصه مسائل جهان اسلام غائب بود.

وی افزود: از چند تن از علمای عربستان سعودی نیز برای حضور در این کنگره دعوت به عمل آمده است .

مهمترین عامل تکفیر در جهان اسلام جهل است
در ادامه این نشست خبری حجت الاسلام دکتر علیزاده رئیس ستاد اجرای کنگره جهانی جریان های تکفیری از دیدگاه علمای اسلام طی سخنانی اظهار داشت: ایده برگزاری این کنگره حدود سه سال پیش شکل گرفت و دلیل این امر نیز مشخص است اگر نگاهی به جهان اسلام بیاندازیم می بینیم که جهان اسلام در حال حاضر در چه شرایط سختی قرار دارد فقط برای نمونه در سال ۲۰۱۳ بیش از ۹ هزار نفر در عراق کشته شدند.

وی افزود: این کنگره در روز های ۲ و ۳ اذر ماه مصادف با ۲۹ محرم و اول صفر با حضور اندیشمندان ، علماء و مفتیان بیش از ۸۳ کشور دنیا در قم برگزار می شود.

دکتر علیزاده گفت: در این کنگره حدود 300 مهمان خارجی و 200 مهمان شیعه داخلی و 100 مهمان اهل سنت داخلی حضور خواهند داشت.

رئیس ستاد اجرای این کنگره افزود: تاکنون بیش از ۱۰۰۰ چکیده مقاله به این کنگره ارائه شده است که در کنار این مقالات برخی فعالیت های تحقیقی از جمله کتاب "تخریب آثار و ابنیه اسلامی توسط تکفیری ها" آماده شده است، در مجموع ۳۵ عنوان کتاب محصول علمی این کنگره خواهد بود.

وی با بیان اینکه مهمترین عامل تکفیر در جهان اسلام جهل است اظهار داشت: در این کنگره ۴ کمیسیون خواهیم داشت: کمیسیون تبار شناسی جریان های تکفیری، کمیسیون عقاید جریان های تکفیری، کمیسیون سیاست های جریان های تکفیری و کمیسیون راههای مقابله و برون رفت از شرایط کنونی.

دکتر علیزاده تأکید کرد: تلاش ما این است تا یک اجماع علیه تکفیری ها توسط علمای اسلام شکل بگیرد زیرا جریان های تکفیری جزء اسلام نیستند بلکه فقط قرائتی افراطی از اسلام ارائه می کنند.

لازم به ذکر است؛ کنگره جهانی "جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام " با اشراف آیت الله مکارم شیرازی و مدیریت علمی آیت الله سبحانی روز های دوم و سوم آذرماه در شهر قم برگزار می گردد.
https://taghribnews.com/vdcfcjdyvw6de0a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی