تاریخ انتشار۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : 192970

احتمال حمله زمینی به یمن از دیدگاه کارشناسان مسائل غرب آسیا

باوجود اینکه تکیه اصلی ارتش عربستان به ادوات است، بعید به نظر می رسد که از نظر نیروی رزمنده توانایی جنگ در شرایط سخت را داشته باشند.
احتمال حمله زمینی به یمن از دیدگاه کارشناسان مسائل غرب آسیا

   درپایان دومین ماه تجاوز نظامی عربستان به یمن، کارشناسان مسائل غرب آسیا ضمن تاکید براین موضوع که مقامات ریاض در حملات هوایی دوماه گذشته، به هیچ یک ازاهداف خود دست نیافته اند، خاطر نشان می سازند که آغازعملیات زمینی برای  ارتش عربستان و متحدانش امری بسیار دشوار و همراه با پیامدهایی خواهد بود که، معادلات نظامی را به نفع مردم یمن تغییر می دهد و ضعف ها و آسیب پذیری های رژیم ریاض را در اجرای توطئه های ضداسلامی غرب آشکار تر می سازد.
براساس تازه ترین آمارها، بر اثر حملات دوماه گذشته عربستان،  4021 یمنی از جمله  576 کودک و 261  زن به شهادت رسیده‌اند و همچنین  7017 تن نیز زخمی شده  که 1121 تن از آن ها کودکان زیر 15 و 782 تن نیز زن  بوده اند.
در این حال، شورای امنیت سازمان ملل متحد برخلاف خواست عربستان براین امر اصرار دارد که گفتگوهای مربوط به رویدادهای یمن در «ژنو» یعنی یک کشور بی‌ طرف برگزار شود که این نیز بعنوان شکست دیگری برای عربستان محسوب می شود.
دراین خصوص و همچنین درباره احتمال تجاوز زمینی عربستان، کارشناسان مسائل غرب آسیا در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری تقریب ( تنا) دیدگاه هایی را مطرح کرده اند که می تواند روند تحولات جاری یمن را تشریح کند: 
 
* محمدرضا حاجیان، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار تقریب(تنا) گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی یمن با عربستان سعودی، حمله زمینی عربستان به یمن سخت خواهد بود.
وی دلیل این امر را وجود مرزهای صعب العبور کوهستانی علی الخصوص در مناطقی که عمده ساکنان آن، حوثی ها یا زیدی ها هستند، دانست و افزود: این مرزهای صعب العبور، انجام عملیات زمینی را برای یک ارتش کلاسیک دشوار کرده و دام و تله ای مرگبار برای عربستان خواهد بود.
حاجیان خاطرنشان کرد: برغم اینکه تکیه اصلی ارتش عربستان به ادوات است، بعید به نظر می رسد که از نظر نیروی رزمنده توانایی جنگ در چنین شرایط سختی را داشته باشند. در مقابل نیروهای ارتش یمن یا نیروهای مردمی آن، یک نیروی پارتیزانی و چریکی و بومی منطقه هستند و با منطقه آشنایی دارند؛ چنین شرایطی جنگ را معمولا به نفع نیروی محلی رقم می زند.
وی حمله زمینی عربستان به یمن را مهدوم و نتیجه آن را از پیش تعیین شده دانست و گفت: اگر مجموعه این شرایط را در کنار شرایط منطقه ای و بین المللی در نظر بگیریم، عملیات زمینی بعید به نظر می رسد، اگر چه عربستان سعودی با همین عملیات هوایی هم که نتیجه آن از قبل مشخص بود، نشان داد که رفتارهای غیرمنطقی و غیر عقلایی را معمولا از خودش نشان داده و شاید هم این به نسل جدیدی از افرادی که در عربستان سعودی قدرت را به دست گرفته اند بازمی گردد و فکر می کنند با بعضی از قدرت نمایی ها یا داشتن بعضی از ادوات به نتیجه دلخواه خود خواهند رسید.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: گروههایی که در یمن مطرح هستند، صرف نظر از اسم یا حزب اگر به پایگاه مردمی آنها نگاه کنیم، خواهیم دید که بیشتر  آنهایی که قدرت و پایگاه مردمی در داخل یمن دارند، کسانی هستند که با جریان سعودی موافق نیستند. کسانی که رفته اند در پناه عربستان جای گرفته اند، پایگاهی در بین مردم ندارند، ممکن است با استفاده از قدرت، نفوذ و پول عربستان یک تشکیلاتی را برای خود دست و پا کنند ولی در میدان عمل چیزی ندارند.

حاجیان افزود: آنچه اکثریت نیروهای مردمی خواهان آن هستند و از نظر منطقی نیز قابل قبول است، انجام گفت و گوهای مستقیم در گروههای تحت پوشش سازمان ملل بدون اعمال نفوذ کشورهای منطقه ای ازجمله عربستان است. چیزی که عربستان سعودی صراحتا با آن مخالفت کرده و به طور صریح خواهان انجام این گفتگوها در سایه این کشور است.
وی در پایان در رابطه با مذاکرات ژنو تاکید کرد: این گفتگوها همان طور که سازمان ملل مطرح کرده و هم ایران و هم بسیاری از گروههای یمنی از آن حمایت کرده اند، در جای بی طرفی مثل ژنو و تحت حمایت سازمان ملل انجام می گیرد. بعید به نظر می رسد که مشکلی داشته باشند، اما کارشکنی هایی که انجام می شود و خواهد شد شاید موانعی را بر سر راه این گفت و گوها به وجود بیاورد اما در تجربه ای که خلال چند دهه گذشته در یمن شاهد آن بودیم، بعید است این درگیری به این زودی ها پایان بگیرد، چرا که ریشه اصلی این درگیری ها عربستان است و عربستان به نظر نمی رسد که به این زودی ها بخواهد تن به یک راه حل مسالمت آمیز بدهد و از همه ابزارهای خود از جمله القاعده و داعش در یمن برای بر هم زدن امنیت استفاده خواهد کرد.
 
* رضا میرآبیان دیگر کارشناس مسائل خاورمیانه نیز در خصوص احتمال حمله زمینی عربستان به یمن گفت: عربستان این کار را مستقیم انجام نخواهد داد اما عوامل و مزدورانش در حال حاضر این کار را انجام می دهند. در استان شبوه این کار دارد صورت می گیرد. عربستان به دلیل آسیب پذیری خودش به صورت مستقیم توان انجام حمله زمینی را ندارد.

وی تاکید کرد: توان نظامی عربستان در حدی نیست که بتواند بر روی زمین کاری انجام دهد به خاطر اینکه مدتی است درگیری های زمینی عربستان و یمن به گونه ای بوده که سعودی ها تلفات سنگینی داده اند.
وی آینده مذاکرات ژنو را وابسته به روند انجام این مذاکرات دانست و خاطرنشان کرد: آینده مذاکرات بستگی به این دارد که شرایط مذاکره به کدام سمت و سو برود اما شرط اولیه حضور انصارالله در این مذاکره این هست که بمباران عربستان باید قطع و آتش بس برقرار شود. در غیر این صورت امکان حضور وجود ندارد چون حضور آنها دیگر معنایی ندارد. مذاکره زمانی معنا دارد که آتش بس شود.
 
* مرتضی رحیمی، سفیر سابق ایران در یمن نیز ضمن ابراز امیدواری از اینکه حمله زمینی عربستان به یمن هرگز اتفاق نیفتد، گفت: بسیار بعید است که چنین اشتباهی از عربستان رخ بدهد، چرا که عربستان با توجه به سابقه ارتباطش با یمن، بهتر از هرکس از تبعات این حمله آگاه است.
وی افزود: چنین رخدادی برای کشورهای منطقه و جهان اسلام ایجاد هزینه کرده و به هیچ وجه به مصلحت جهان اسلام و مسلمانان ازجمله کشور عربستان و یمن نیست. عربستان می داند که چه دشواری هایی در این مسیر هست هم به لحاظ شروع هم به لحاظ اداره، همچنین این امر هزینه هایی در زمینه های سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی برای کشورهای منطقه از جمله عربستان به دنبال خواهد داشت.
وی تاکید کرد: یمنی ها باید با یمنی ها مذاکره کنند، دیگران از جمله عربستان هم باید به برگزاری این مذاکره کمک کنند تا مسائل و مشکلات حل شود. جمهوری اسلامی ایران هم حرفش اساسا همین است که مسائل کشور یمن به خود یمن مربوط می شود.
رحیمی تصریح کرد: عربستان و سایر کشورها تجربه کرده اند که بهترین کار کمک به انجام این مذاکرات است. یمنی ها باید مشکلاتشان را بر سر میز مذاکره حل کرده و گفتگوی ملی تشکیل دهند و بتوانند خروجی مناسبی که همان ایجاد استقلال، امنیت و ثبات برای یمن و سایر کشورهای منطقه از جمله عربستان است، از این مذاکرات بگیرند.
وی در پایان افزود: نگرانی همه کشورهای منطقه از به هم خوردن امنیت در یمن، با ایجاد یک دولت مسقل فراگیر ملی در این کشور برطرف خواهد شد و در مجموع من به آینده یمن خوش بین هستم.
 
 
 
 
 
 
https://taghribnews.com/vdcfe0dyxw6d11a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی