تاریخ انتشار۳۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۲
کد مطلب : 289874

کارگاه آموزشي بين المللي "زن و خانواده در شریعت اسلامی و قانون مدنی" در لبنان

اولين کارگاه آموزشي بين المللي "زن و خانواده در شریعت اسلامی و قانون مدنی" توسط اتحاديه جهانی زنان مسلمان در تاریخ چهارشنبه و پنجشنبه 27 - 26 مهرماه 96 در بیروت – لبنان برگزار شد.
کارگاه آموزشي بين المللي "زن و خانواده در شریعت اسلامی و قانون مدنی" در لبنان
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، این کارگاه دو روزه در سه جلسه برگزار شد و در آن شبهات وارده به کنوانسیون های بین المللی حقوق زنان و اشکالات وارده از منظر اسلامی مطرح گردید و حاضرین با هدف تقریب نظرات و مذاهب، دیدگاه های مختلف خود را با هدف دستیابی به تعریفی واحد از این مسئله به بحث گذاشتند.
 
در جلسه افتتاحیه این کارگاه دکتر طوبی کرمانی دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان ضمن خوشامدگویی به حاضرین و معرفی اهداف و وظایف اتحادیه گفت امروزه هجمه های بیشماری به زن مسلمان وارد می شود که نیست  مگر به دلیل شناخت استکبار از اسلام حیاتبخش و جایگاه زن مسلمان. اما متاسفانه جایگاه زن مسلمان در آموزه ها و احکام اسلام آنچنانی که باید برای مسلمانان شناخته شده نیست بنابراین ترفندها و حیله های استکبار جهانی حتی در کشورها و جوامع اسلامی کارگر افتاده است. بنابراین در دنیای امروز  این آوازه بلند است که اسلام در احکام و قوانین بر زن جفا نموده و کمیسیون های حقوق بشری تشکیل می شود تا حق زن مسلمان را بازستانند.
 
دکتر کرمانی در باب اهداف این کارگاه گفت بر آن شدیم تا با تشکیل این کارگاه اولا زن در نگاه و آموزه های اسلامی را بازشناسانیم و بعضی از قوانین مدنی جمهوری اسلامی ایران که با قرآن سازگاری دارد را مطرح کنیم و در آخر دریابیم که چرا و چه عواملی سبب شده است که استکبار جهانی چنین کنوانسیون هایی تشکیل دهد و خطرات و تعارضات این کنوانسیون ها با احکام اسلامی چیست.  در پایان وی ایمن داشتن زن و خانواده مسلمان را در برابر این هجمه ها و توصیه های راهبردی را از اهداف این کارگاه برشمرد.
 
 در ادامه جلسه افتتاحیه آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و رئیس هیئت امنای اتحادیه جهانی زنان مسلمان، به بيان اهمیت و محوریت نقش زن در خانواده پرداخت و زن صالح را زیربنای ساخت خانواده صالح و خانواده صالح را پایه جامعه سالم دانست.  آیت الله اراکی سپس به بیان نقش زن در تمدن سازی اسلامی پرداخت و مبنای مشارکت زن در تمدن سازی اسلامی از ابتدای تاریخ اسلام و تا به امروز را در چهار نکته کلیدی خلاصه کرد. نکته اول رعایت عدالت و نه مساوات در تنظیم حقوق و وظایف زن است که عدالت خود بر اساس مصلحت، توان، نیاز و استحقاق هر شخص تعیین می گردد. نکته بعدی در مورد تمدن اسلامی اصالت نقش جنسیتی افراد در جامعه اسلامیست بدین معنا که نباید زنانگی زن را برای مشارکت اجتماعی وی فدا نمود و این اشکالیست که به جامعه غربی وارد است. چرا که جامعه غربی زنانگی زنان را سلب نموده و جامعه ای صرفا مردانه ایجاد می کند که زنان برای مشارکت در آن وادار می شوند نقش مردانه ای بگیرند و این امر موجب از بین رفتن بنیان خانواده و مشکلات اخلاقی بسیار می شود.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت نکته سوم حائز اهمیت در تمدن سازی اسلامی وحدت شخصیت خانواده است. از منظر اسلامی  هنگامی که زن و مرد پیوند زناشویی می بندند و خانواده ای تشکیل می دهند دارای شخصیت و سرنوشت واحد خواهند بود که در آن زن و مرد هریک دیگری را تکمیل می کنند و "خانه" تعبیری از این مجموعه واحد و متکامل است که خود نکته شامل اهمیت چهارم است. چرا که خانه در جامعه اسلامی به عنوان واحدهای سازنده جامعه نقش اساسی دارد و جامعه سالم در گرو پاک بودن تک تک این واحدهاست. و خانه نمونه و الگو، خانه ی مطهر پیامبر است که خداوند آن را تطهیر نموده تا با ارتباط معنوی و عاطفی با این خانه و خاندان جامعه پاکی ساخته شود و این از سنت های الهیست که نور الهی از یک خانه ی مرکزی در سراسر خانه ها منتشر شود و جامعه ای ارزشمدار پایه ریزی شود. این خانه مرکزی در اسلام خانه امیرالمؤمنین امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) است که تا به امروز این نقش پاکسازی را در جامعه ایفا می کند و بهترین شاهد بر آن زیارت اربعین امام حسین(ع) است.
 
در جلسه اول کارگاه دکتر محمود حکمت نیا اصول حاکم بر نظام خانواده در فقه امامیه را با تأکید بر حقوق ایران مطرح نمود كه با مداخلات حاضرين همراه بود.
 
در کارگاه دوم خانم دکتر فاطمه بداغی در موضوع زنان و خانواده در قوانین جمهوری اسلامی ایران صحبت كرد و سپس حجت الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم پیرامون توازن حقوق و تكاليف زن و مرد در شريعت اسلامي به سخنرانی پرداخت  و گفت آنچه که مطلوب است نه برابری بلکه رعالیت عدالت است. و موضوعات مطرح شده با مداخلات حاضرین و بحث در مورد شبهات ادامه یافت.
 
 در جلسه اختتامیه دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان به نقد و بررسی کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان از منظر اسلامی پرداخت و ضمن ارائه جمع بندی از حاضرین و اساتید کارگاه تقدیر به عمل آمد.
 
 
https://taghribnews.com/vdcfe1d0jw6dcca.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی