تاریخ انتشار۱۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : 167978
مواضع و ديدگاه‌هاي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي؛

كتاب «ولي احياء کننده» در لبنان منتشر شد

تنا
انتشارات دارالمحجه البيضاء در بيروت، کتابي با عنوان «ولي احياء کننده» به قلم حجت‌الاسلام شيخ نعيم قاسم، قائم‌مقام دبيرکل حزب‌الله لبنان را در ۶۰۸ صفحه منتشر کرد.
كتاب «ولي احياء کننده» در لبنان منتشر شد
اين کتاب در حقيقت مواضع و ديدگاه‌هاي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تمام مسايل سياسي، فرهنگي، اقتصادي، نظامي و اجتماعي است که به طور خلاصه و فهرست‌وار با ذکر متن اصلي سخنان ايشان و مصاديق موفقيت‌هاي به دست آمده در دوران رياست جمهوري و پس از آن در دوران زعامت و رهبري نظام را ارايه مي‌دهد.

مهم‌ترين ويژگي اين کتاب، پرداختن به جزيي‌ترين مسايل و دقيق بودن محتواي آن همراه با ذکر موفقيت‌هايي است که در دوران رهبري رهبر معظم انقلاب به دست آمده و به صورت موضوعي تنظيم شده است.

کتاب در شش فصل کلي و هر فصل به موضوعاتي اختصاص يافته که در جمع بيست وشش موضوع به شرح ذيل مي باشد:

فصل نخست: احياي دين که به چهار موضوع به قرار ذيل پرداخته است:

۱- خط امام خميني (ره)، به سيره و روش عملي زندگي امام (ره) و انديشه‌ي ديني و سياسي ايشان از زبان مقام معظم رهبري پرداخته است.

۲- بيداري اسلامي، ايران را به عنوان مهد بيداري اسلامي معرفي و دشمني مستکبران نسبت به ايران را شرح و بهار عربي را يک بيداري ناقص معرفي مي‌کند.

۳- ايمان و برکات آن، اسلام را به عنوان منشأ خير و برکت ميظداند و بازگشت مردم به خداوند متعال را اساس موفقيت‌هاي زيربنايي و علمي انقلاب مي‌داند.

۴- بصيرت، ضمن تعريف آن، معتقد است که بصيرت انسان را به سوي حق هدايت و مانند نوري راه را براي وي روشن مي‌کند و سرانجام به لزوم داشتن بصيرت اشاره مي‌كند.

فصل دوم: برنامه‌ريزي استراتژيک و راهبردي که شامل سه موضوع است:

۱- سندهاي راهبردي، نگاهي به سند چشم‌اندازه بيست‌ساله انداخته و به نام‌گذاري دهه‌ي چهارم انقلاب توسط مقام معظم رهبري به دهه‌ي پيشرفت و عدالت اشاره كرده و سپس به چهار نشست راهبردي در ايران و هدف از برپايي آنها را بيان مي‌کند و در ادامه به طرح علمي جامع و برخي از جزييات آن طرح مانند سند تحول ساختار آموزش و پرورش، سند راهبردي نخبگان، توجه به علوم انساني، تحول در حوزه‌هاي علميه و اصالت دادن به فرهنگ اشاره مي‌كند.

۲- نامگذاري سال، يکي ديگر از ابتکارهاي مقام معظم رهبري نام‌گذاري سال‌هاست که در اين کتاب به برخي نام‌گذاري‌ها اشاره و هدف از اين نام‌گذاري ها را بيان مي‌کند؛ مانند سال وحدت ملي و مشارکت عمومي، سال پيامبر اعظم (ص)، سال وحدت ملي و انسجام اسلامي، سال جهاد اقتصادي و برخي از ديگر نامگذاري‌ها.

۳- وسعت اطلاعات مقام معظم رهبري، به ديد وسيع ايشان در زمينه‌هاي مختلف اشاره دارد.

فصل سوم: حاکميت مردم و پيروزي كه در آن به پنج موضوع پرداخته شده است:

۱- ولايت فقيه، مفهوم ولايت خاص و عام و سپس ولايت فقيه و حکومت اسلامي شرح داده شده و پس از آن به سمت‌هايي که مقام معظم رهبري از آغاز نهضت اسلامي داشته‌اند اشاره و تأييد صلاحيت ايشان توسط امام خميني (ره) و سپس انتخاب وي به سمت رهبري توسط مجلس خبرگان بيان شده و به نظر معظم‌له در خصوص ولايت فقيه اشاره مي‌کند.

۲- حاکميت ديني مردم، جمهوري اسلامي ايران نمونه‌ي عملي اين حاکميت بوده و در ادامه نويسنده توضيح مي‌دهد که جمهوري اسلامي ايران با دموکراسي غربي چه تفاوت‌هايي دارد و انتخابات را به عنوان رکن اصلي نظام اسلامي معرفي مي‌کند.

۳- عاشورا، در اين موضوع به تربيت عاشورايي و نقش مجالس عزاداري در احياي آموزهظهاي ديني و تأکيد مقام معظم رهبري به احياي اين مجالس و ارشادات ايشان در اين باره اشاره مي‌كند.

۴- موضوع حضرت امام مهدي (عج)، به مسأله‌ي انتظار و کيفيت آن و اهميت زمينه‌سازي براي ظهور حضرت حجت (عج) مطالبي اشاره و برپايي نظام جمهوري اسلامي ايران را يکي از مقدمات ظهور برمي‌شمرد.

۵- پيروزي در مقابله با چالش‌ها، يکي از تأکيدهاي هميشگي رهبر معظم انقلاب بوده و از آغاز انقلاب همراه نظام بوده است؛ مانند جنگ تحميلي، فشارها و تحريم‌هاي اقتصادي، پرونده‌ي هسته‌اي، ميدان علم و تکنولوژي و اينكه يکي از دلايل اين پيروزي‌ها، شايستگي ملت ايران و رهبري شايسته‌ي آن است.

فصل چهارم: مقابله با جنگ نرم که در اين فصل پنج موضوع مطرح شده است:

۱- دشمني با اسلام، منظور همان دشمني غرب و شرق با ايران از همان آغاز پيروزي انقلاب اسلامي است.

۲- جنگ نرم و فتنه‌ي سال ۸۸، به راهنمايي‌هاي رهبر انقلاب درخصوص مقابله با جنگ نرم و خنثي کردن فتنه‌ي فتنه‌گران و در نهايت به اجراي قانون براي همه به عنوان مرجعي که بايد همگي به آن پاي‌بند باشند، اشاره مي‌کند.

۳- نقد سازنده و مثبت، رهبر انقلاب مردم را به ارايه‌ي نقد سازنده و عدم سرپوش گذاشتن بر روي اشتباهات تشويق مي‌كنند.

۴- حق استفاده از انرژي هسته‌اي صلح‌آميز، به بيانات رهبر انقلاب در اين خصوص و ارايه‌ي راهکارهايي براي ادامه‌ي اين مسير اشاره دارد، سپس مطالبي درباره‌ي مقابله غرب در برابر پيشرفت علمي ايران بيان كرده و بعد به بيان حرمت ساخت و استفاده از سلاح هسته‌اي از ديدگاه اسلام مي‌پردازد.

۵- مذاکره با آمريکا، بياناتي از رهبر انقلاب و ديدگاه‌هاي ايشان در خصوص مذاکرات هسته‌اي با آمريکاست.

فصل پنجم: ارکان اصلي تشکيل‌دهنده‌ي جامعه که به شش موضوع اصلي ذيل پرداخته شده است:

۱- آموزش و پرورش، به اهميت آموزش و پرورش و نقش معلم در اين حوزه و پس از آن تربيت ديني و تزکيه‌ي نفوس، مطالبي از بيانات معظم‌له ارايه شده است.

۲- اهتمام به قرآن کريم که به مسأله‌ي توجه به گسترش مفاهيم و آموزش قرآن کريم در کشور و نيز برگزاري مسابقات مختلف قرآني در سطوح مختلف داخلي و بين‌المللي و تأکيد رهبر معظم انقلاب بر حضور دايمي قرآن در عرصه‌هاي مختلف سياسي و اجتماعي و فرهنگي مطالبي بيان شده است.

۳- زن و خانواده، توجه و تأکيد رهبري انقلاب به جايگاه زن و نقش او در ساختار خانواده و نيز تأکيد بر اداي حقوق زنان در جامعه و مسأله‌ي عفاف و حجاب و اشتغال زنان و حضور آنها در عرصه‌ي انقلاب و عرصه‌هاي سياسي، اجتماعي، علمي و فرهنگي در جامعه و سپس به نگاه غرب به زن‌ها اشاره شده است.

۴- جوانان و انقلاب، توجه به اينکه حضور جوانان بزرگ‌ترين پيروزي انقلاب به شمار مي‌رود، به حضور جوانان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و تأسيس آن پس از پيروزي انقلاب و موفقيت‌هاي اين نهاد انقلابي اشاره كرده و بسيج را يکي از پديده‌هاي شاخص انقلاب معرفي مي‌کند.

۵- به فوايد حج و برقراري ارتباط با خالق يکتا و جهاد با نفس و شست‌وشوي درون از رذايل اخلاقي در اين فريضه‌ي الهي اشاره و در ادامه به مسأله‌ي برائت از مشرکين به عنوان يکي از برکات حج و يک فريضه‌ي سياسي ـ عبادي اشاره شده است.

۶- استفاده از هنر، به تأکيدات رهبر انقلاب به استفاده‌ي درست از هنر و اصلاح اين ذهنيت غلط که هنر مخالف با دين است، اشاره داشته و صداوسيما را به عنوان مرکز هدايت مردم معرفي مي‌کند.

اصل ششم: مسايل مهم که به سه موضوع وحدت اسلامي، مسأله‌ي فلسطين به عنوان اصلي‌ترين مسأله‌ي نظام و همچنين حزب‌الله، الگويي براي جهاد و جنبش‌هاي مردمي مي‌پردازد و به نظرات معظم‌له درباره‌ي اين سه موضوع مهم و راهنمايي‌هاي ايشان اشاره مي‌کند.

و در پايان پيوست کتاب که شامل سه پيوست قوانين و طرح توسعه‌ي پنج‌ساله‌ي پنجم، متن سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي و همچنين تبيين سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است.
https://taghribnews.com/vdcfeedycw6dv1a.igiw.html
مرجع : رايزني فرهنگي ايران در لبنان
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی