تاریخ انتشار۱۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : 203571

اجلاس دو روزه خبرگان رهبری/ آیت الله یزدی: آمریکا و اسرائیل عامل مسائل موجود در سوریه، عراق ، لبنان و یمن هستند

هجدهمین و آخرین اجلاسیه نمایندگان ملت در دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری صبح امروز به ریاست آیت الله محمد یزدی برگزار شد. آیت الله یزدی گفت: هدف از ایجاد بحران درمنطقه ایجاد اختلاف و تفرقه میان مسلمانان و حفظ و بقای رژیم صهیونیستی است.
اجلاس دو روزه خبرگان رهبری/ آیت الله یزدی: آمریکا و اسرائیل عامل مسائل موجود در سوریه، عراق ، لبنان و یمن هستند
 
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) هیجدهمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری صبح امروز با حضور  رئیس جمهور ، رئیس قوه قضائیه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که از اعضای مجلس خبرگان هستند و دیگر نمایندگان در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

آیت الله محمد یزدی در این جلسه با تشریح اوضاع و تحولات کشورهای منطقه گفت: همه  مسائل به وجود آمده در سوریه، عراق ، لبنان و یمن از طرف امریکا و اسرائیل است و روح انسان از کشتار زنان و کودکان در یمن آزرده می شود.

آیت الله یزدی درخصوص موضوع سوریه نیز تصریح کرد: امریکا درپی تغییر حکومت  سوریه است و در حالی که مردم این کشور حق تصمیم گیری در این زمینه را دارند امریکا می گوید حکومت سوریه باید برود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: سرچشمه اوضاع و احوال به وجود آمده در منطقه ، امریکا و اسرائیل هستند و هدف ، حفظ و بقای رژیم صهیونیستی در خاورمیانه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت یاد شهدا گفت : ماه شهریور ماهی است که باید یاد شهدای دفاع مقدس، محراب، هسته ای ، دولت و دیگر شهدای عزیز را گرامی بداریم.
آیت الله یزدی تاکید کرد: خون پاک این شهدا نظام را نگهداشته است و به واسطه عنایات معنوی و باطنی شهدا بسیاری از فتنه ها از سر مملکت کوتاه می شود.


آیت الله یزدی در ادامه با اشاره به موضوع انتخابات پیش رو گفت: در خصوص انتخابات پیش رو با هیچ کس تعارف نداریم، وزارت کشور مجری و شورای نگهبان ناظر است و نظارت هم استصوابی است و تماشایی نیست.

وی افزود: وزارت کشور در نظر دارد مراحل انتخابات از جمله نام نویسی و بعد از آن الکترونیکی انجام شود و ما مطلعیم که تجهیزات لازم را در اختیار ندارند و می خواهند از چین و کره خریداری کنند و شورای نگهبان می گوید به این موضوع اعتماد ندارد زیرا باید اطمینان پیدا کنیم که دستگاهها از نظر نرم افزاری و سخت افزاری مورد تایید است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: برخی کارشناسان و حتی اعضای شورای نگهبان در زمینه این نوع تجهیزات تخصص دارند و تا شورای نگهبان تصمیم نگیرد و تایید نکند نمی شود از این دستگاهها در انتخابات استفاده کرد چرا که احتمال سوء استفاده وجود دارد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری ابراز امیدواری کرد انتخابات پیش رو ، انتخاباتی خوب و مبتنی بر اصول قانون اساسی با در نظر داشتن  نظارت استصوابی باشد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین با اشاره به توافق ایران با کشورهای عضو گروه 1+5 گفت: موضوع برجام چون برای کشور تعهدآور است طبق قانون اساسی باید در مجلس شورای اسلامی بررسی شود.
آیت الله یزدی با اشاره به مسئله برجام گفت: مسئله برجام مخالفان و موافقانی در محافل مختلف دارد که در خصوص آن در حال بحث هستند.
وی افزود: کشور در حال گذراندن یکی از مقاطع حساس تاریخی است و باید بدانیم آیندگان در خصوص آنچه در این مقطع می گذرد و درباره موضوع گفتگوهای هسته ای قضاوت خواهند کرد.
آیت الله یزدی گفت : ‌سعی کنیم موضوع برجام مسیر قانونی خود را طی کند و چون این موضوع تعهد آور است باید طبق قانون اساسی با آن برخورد شود.
وی افزود: از تیم مذاکره کننده باید تقدیر کرد چرا که در تاریخ مذاکرات دیپلماتیک نداشتیم که تیم مذاکره کننده ما بتواند با حوصله و دقت در خصوص موضوع  بحث و بررسی کند.
رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: این شبهه ای که می گویند امضایی در کار نیست و مجلس نباید موضوع برجام را بررسی کند از نظر ما صحیح نیست.
وی با بیان اینکه خود کلمه برجام می گوید اقدامات جامع مشترک و تعهدآور است تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید مراقب باشیم موضوع مذاکرات ، سیاست خارجی کشور را تغییر ندهد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: ما امریکا را اولین دشمن خود می دانیم چرا که جنایات آن قابل شمارش نیست.
آیت الله یزدی افزود: برنامه های ضد و نقیض و فتنه های دنیای اطراف ما همه با حمایت آمریکاست از جمله فتنه در عراق ، سوریه ، یمن و لبنان.
وی اضافه کرد: آیا آمریکا واقعا با داعش می جنگد در حالی که سلاح های آنها (داعش) و پول و کمک به آنها با حمایت امریکایی هاست.
رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: هدف امریکا ایجاد اختلاف و تفرقه میان مسلمانان و حاکمیت آنان است.
آیت الله یزدی افزود: باید بگوییم این خوابی که امریکا در پی آن است که ایران را به بازار مصرف و درآمد خود همچون زمان قبل از انقلاب تبدیل کند به گور خواهد برد.

وی تصریح کرد: با دشمن نمی شود به غیر از موضوع هسته ای مذاکره کرد و مذاکره در خصوص هسته ای ربطی به روابط دو  و سه جانبه ندارد و به راحتی نمی شود با امریکا روابط برقرار کرد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: مخاطب من دولتمردان
و رئیس جمهور هستند و باید در رفت و آمد هیئت های گوناگون از کشورهای مختلف مواظب باشیم که موضوع اقتصاد مقاومتی از یاد نرود.

آیت الله یزدی گفت: باید  دستگاههای مولد داخلی و کارخانجات داخل را تقویت کنیم چرا که بسیاری از دستگاههای کارخانجات زیر ظرفیت خود کار می کنند و باید با مولدین کشور صحبت شود و آنها را به کار گیرند و تولید مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: نباید جوری باشد که حتی همین قلم و کاغذ پیش روی ما از چین و کره آورده شود و آیا نمی شود که به این موضوع توجه کرد ؟ در حالیکه تولیدکنندگان نیز باید موضوع کیفیت را مورد توجه قرار دهند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادماه این جلسه گفت: وقتی زمان بسط ید پیش آمد و یکی از فقها حاکمیت را در دست گرفت دیگر فقها نباید در حکومت دخالت کنند.

آیت الله محمد یزدی در ادامه سخنان خود که شامل بحث حاکمیت و موضوع مسائل روز بود به تشریح موضوع حاکمیت فقیه پرداخت و با اشاره به موضوع حاکمیت پیامبر اکرم (ص) افزود: فقیه عادل مشورت می کند اما تصمیم با حاکم است.

وی با بیان اینکه مشورت، ابزار و کمکی برای اراده تصمیم گیری است تاکید کرد: طبق روایات، فقیه جامع الشرایط منصوب از طرف خدا، پیامبر یا امامان برای تصدی مقام حکومت است.

رئیس مجلس خبرگان گفت: حق حاکمیت فقها از طرف خدا به پیامبر و از طرف پیامبر به ائمه و بعد از آن به فقهای عظام تفویض و واگذار شده است و فقها مجعول و منصوب هستند.

آیت الله یزدی با بیان اینکه‌ حاکمیت و قضاوت شاخه ای از ولایت و حکومت است گفت: همه موجودات هستی از کوچک تا بزرگ و اجسام و نباتات و کرات و کهکشان ها به طور الزامی و قهری مسیری را که آفرینش برای آنها تعیین کرده است به طرف هدف  حرکت می کنند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: در این بین انسان موجودی است که از لحظه شکل گیری و طی مراحل جنینی و کودکی و نوجوانی ، جوانی تا پیری و مرگ، خداوند حاکم بر اوست و انسان در بخشی از اعمال خود اختیار دارد یعنی می تواند کاری را انجام دهد یا  ندهد اما آثار آن کار قهری است.

آیت الله یزدی تاکید کرد: اختیار، امتیاز درجه اول انسان است و نتیجه این اختیار یکسان نیست  لذا یک قدرت تشخیص و خرد در کنارش گذاشته شده است تا نتیجه خوب و بد را از هم جدا کند.

وی گفت: خداوند به دلیل اختیار به انسان عقل هم داده است  که می تواند براساس آن از تولد تا قبل از مرگ را اداره کند اما درباره موضوع انسان پس از مرگ تا بی نهایت ، وحی به کمک انسان آمده است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود:  خرد مجسم بیرونی و عقل ، پیامبر درونی است.

آیت الله یزدی افزود: انسان در بخشی از اعمال خود آزاد است و کسی حق حاکمیت بر او را ندارد و خود باید سرنوشت خود را در دست گیرد.

وی گفت: به نظر ما هیچکس  جز آفریننده انسان حق حاکمیت بر انسان را ندارد و خدا نیز می تواند برنامه راهنمایی انسان را تعیین کند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود:‌خدا حق حاکمیت بر انسان را دارد و ملاک حق حاکمیت خداوند، علم اوست.

آیت الله یزدی تصریح کرد:  ملاک در حاکمیت تکوینی، خود حاکمیت و در حاکمیت تشریعی، علم خداوند است و  خدا بر آفریده خود حق حاکمیت دارد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: خداوند براساس تشریع و از طریق وحی حق حاکمیتش را به پیامبر داده است به خصوص پیامبر اسلام که هم رسول ، هم حاکم ، هم رهبر و هم امام هستند.

آیت الله یزدی گفت: این حق حاکمیت با نص خداوند و با ادله بعد از پیامبر به امامان از امام علی (ع) تا امام دوازدهم (عج) واگذار می شود و آنها مبادی و آمران و حاکمان منصوب خداوند هستند.

وی افزود: ‌در زمان امام دوازدهم و غیبت که از اسرار الهی است این حق حاکمیت به فقهای عظام تفویض و واگذار شده و فقها مجعول و منصوب هستند برای رهبری و به دست گرفتن نظام حاکمیت از طرف ولی عصر و دیگر ائمه هدی (ع).

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: فقها عام و متعدد هستند و طبع حکومت آن نیست که تصمیم گیرنده متعدد باشد و تصمیم حاکمیتی را باید یک نفر بگیرد و در زمان قبض ید و در حد توان خود این حاکمیت الهی را اعمال می کند.

آیت الله یزدی گفت : حضرت امام در جریان انقلاب و حکومت نظامی دستور ورود مردم به خیابان ها را دادند و یا در جریان انقلاب خانم ها خواستند که به میدان بیایند در حالیکه برخی فقها ورود خانمها به خیابان را منوط به اجازه شوهر می دانستند و دستورات امام در این دو زمینه براساس تصمیمات حاکم شرعی بود.

وی افزود: تصمیم شورایی  نمی تواند حاکمیت را از مخاطره ، جدال و درگیری ها نجات دهد.

آیت الله یزدی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان ویژگیهای بارز مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: ایشان فقیهی جامع الشرایط ، مدیر ، دارای تدبیر و دقت در امور و تشخیص زمان و مکان هستند که روز به روز آثار تدبیر و دقت ایشان برای ما روشن می شود.

وی افزود: رهبری بعد از رحلت امام (ره) کشتی انقلاب را در فراز و نشیب های مختلف عبور دادند تا  من و شما بتوانیم امروز در محیطی امن زندگی کنیم.


 
https://taghribnews.com/vdcfemd0yw6dxta.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی