تاریخ انتشار۱۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب : 167644
با حضور شعرا و ادبای کردزبان سراسر کشور:

سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و ادبیات کردی رضوی به کار خود پایان داد/ جشنواره ادبیات کردی رضوی نمونه عینی تقریب مذاهب اسلامی است

سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و ادبیات کردی رضوی با معرفی نفرات برتر بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.
سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و ادبیات کردی رضوی به کار خود پایان داد/ جشنواره ادبیات کردی رضوی نمونه عینی تقریب مذاهب اسلامی است
 به گزارش خبرنگار تقریب از سنندج، همزمان با ایام مبارک دهه کرامت و با حضور مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از ادبا و نویسندگان کردزبان سراسر کشور سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و ادبیات کردی رضوی طی دو روز در سنندج برگزار شد. 

برگزاری عصر داستان رضوی در روز نخست این جشنواره ، تجديد بيعت شعرا و ادباي كردزبان كشور با آرمان‌هاي شهداي روحانی كردستان و زیارت مرقد مطهر حضرت هاجر خاتون(س) خواهر گرامی امام رضا(ع) در سنندج از جمله برنامه‌های جنبی این جشنواره معنوی در کردستان بود. 

در مراسم اختتامیه این جشنواره نیز مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) تبعیت از منویات رهبری و تداوم راه شهدا را زمینه‌ساز عزت و تعالی ایران اسلامی در تمامی‌ حوزه‌ها عنوان کرد. 


سیدجواد جعفری اظهار کرد: تلاش‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان برای برگزاری جشنواره فرهنگ و ادبیات کردی رضوی، مسئول دبیرخانه و رابط خبری بنیاد در استان کردستان شایسته تقدیر است. 

وی افزود: عشق و ارادت مردم کردستان به اهل بیت(ع) در طول تاریخ همواره منشأ تحولات فرهنگی در کشور بوده و آثار بسیار زیادی از عرفا، ادبا و شعرای این خطه از میهن اسلامی در مدح و ثنای ائمه اطهار و خاندان رسول الله(ص) به یادگار مانده است. 

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در ادامه سخنان خود با تبریک هفته دولت به همه دولت‌‌مردان اظهار کرد: ۳۳ سال پیش در چنین روزی توسط منافقان کوردل حادثه‌ای تروریستی در دفتر نخست وزیری اتفاق افتاد و رئیس جمهور و نخست وزیر جمهوری اسلامی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. 

جعفری افزود: نام‌گذاری سالروز شهادت این دو شهید والامقام با عنوان هفته دولت دارای معنا و مفهومی والا بوده و این مهم را برای همگان نمایان می‌کند که تداوم عزت و اقتدار نظام اسلامی و موفقیت دولت‌مردان در گرو استمرار راه شهداست. 

وی خاطر نشان کرد: تقارن دهه کرامت امسال با هفته دولت یک پیام ویژه را برای همه ما به ارمغان آورده است و آن هم تأسی از سیره ائمه اطهار(ع) و تداوم راه شهداست. 

جعفری تصریح کرد: باید هیچگاه از پیروی از ولی‌امر مسلمین جهان و مقام معظم رهبری غفلت نکنیم و استمرار راه شهدایی که برای زنده نگه‌داشتن آموزه‌های اسلامی جان خود را فدا کردند را مدنظر داشته باشیم. 

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در ادامه سخنان خود اظهار داشت: تاریخ اسلام با تمام فراز و فروز‌هایش و تمام اتفاقات بزرگی که از آنها در صفحه‌های تاریخ گاهی به عنوان سرآغاز تحولی بزرگ یاد می‌شود از سه هجرت به عنوان هجرت‌های سرنوشت‌ساز یاد می‌کند. 

جعفری افزود: یکی از دلایل برجسته این سه هجرت این است که هرکدام پیام‌آور بهاری تازه و سرسبز پس از زمستانی از اندیشه‌های فرعونی و ظلمانی بودند لذا این هجرت‌ها را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ اسلام دانست که شجره طیبه اسلام را تنومند کردند. 

وی خاطر نشان کرد: هجرت رسول اکرم(ص) از مکه به مدینه منجر به پایه‌گذاری اسلام و ایجاد حکومت اسلامی شد، ۶۱ سال بعد هجرتی تاریخی و سرنوشت ساز در تقویم تاریخ اسلام ثبت شد که از طرف فرزند رسول خدا حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از مدینه به کوفه انجام شد و خونی تازه را در رگ‌های آزادی‌خواهان جهان به راه انداخت. 

جعفری اظهار داشت: سومین هجرتی که از ذهن اسلام پاک نخواهد شد و هر روز پررنگ‌تر می‌شود و به برکات و حسنات آن افزوده می‌شود هجرت سلطان سریر ارتضاء حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) از مدینه به مرو در سال ۲۰۱ هجری است و این مهم تنها یک سفر ساده نبود بلکه طوفانی از حقایق بود که حکومت پوشالی مأمون را در هم کوبید. 

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در ادامه سخنان خود افزود: روزی که امام مهربانی به ایران هجرت کردند و قدم پر از رحمت و برکتشان را در این مرز و بوم گذاشتند ورود فرهنگ غنی رضوی به ایران شکل رفت و هجرت ایشان دمیدن روح تازه‌ای در قالب اسلام ناب محمدی(ص) بود. 

جعفری افزود: امام رضا(ع) از راه رسید تا نقشه جاده ولایت و شاهراه حقیقت و مسیر عزت را پایه‌گذاری کنند و دنیا را یک بار دیگر به اسلام ناب محمدی(ص) و عطر دل‌انگیز جد بزرگوارشان وصل کنند.

وی خاطر نشان کرد: اگرچه امام به شهادت رسیدند اما به برکت آن هجرت تاریخی بنیانی عظیم از تمدن اسلامی در ایران شکل گرفت و از دل این تمدن باشکوه انقلاب شگرف اسلامی جوشید و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برپا شد و بارگاه ملکوتی‌اش به پناهگاهی برای مشتاقان و دردمندان تبدیل شد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در پایان سخنان خود از تمامی تلاش‌های صورت گرفته در خصوص برگزاری برنامه‌های ویژه دهه کرامت در استان کردستان به ویژه سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و ادبیات کردی از همه مسئولان و متولیان امر و اصحاب فرهنگ و ادب این استان تقدیر کرد و بر حمایت‌های ویژه این بنیاد از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در استان کردستان تأکید کرد. 


مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جشنواره فرهنگ و ادبیات کردی رضوی را نمونه عینی وحدت و تقریب مذاهب اسلامی دانست و بر تقویت فعالیت‌های مرتبط با این حوزه تأکید کرد. 

همایون امیرزاده ، اظهار کرد: فرهنگ و ادبیات کردی سرشار از باورهای عمیق دینی و اعتقادی است و ادبا، عرفا و شعرای کردستانی خدمات ارزنده‌ای به ادبیات و فرهنگ ایران اسلامی ارائه کرده‌اند. 

وی افزود: ادبیات کردی سرشار از مضامین بلند عاشقانه و کنایات والایی بوده و نهضت ترجمه این آثار امروز یک ضرورت واقعی در جامعه به شمار می‌رود. 

امیرزاده خاطرنشان کرد: باید آثار فاخر ادبی که به زبان کردی خلق شده‌ به زبان فارسی ترجمه شود و استفاده عموم افراد جامعه از مضامین و آموزه‌هایی که در ادبیات کردی موج می‌زند در اولویت قرار گیرد و نگاه‌های ما به داخل باشد. 

وی افزود: نهضت ترجمه آثار کردی باید به تمامی آحاد جامعه حتی هم‌وطنان خارج از کشور نیز خدمت ارائه کند و تلاش‌های بیشتری در این حوزه صورت گیرد. 

مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای ترجمه آثار ادبی کردی به زبان فارسی از مترجمان این استان حمایت ویژه خواهد کرد. 

امیرزاده در ادامه به ضرورت اجرای برنامه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری با محوریت وحدت و انسجام اسلامی و تقویت تقریب بین مذاهب اسلامی اشاره کرد و گفت: برگزاری جشنواره فرهنگ و ادبیات کردی رضوی با توجه به ارادت ویژه مردم متدین و ولایتمدار کردستان به اهل بیت (ع) از امور مهم و تحسین برانگیز است. 

وی افزود: امام رضا (ع) حلقه اتحاد میان فرق و مذاهب اسلامی بوده و ارادت مردم اهل سنت کردستان نسبت به این امام همام در تمامی آثار فرهنگی و هنری آنها به ویژه در آثار مداحان، مولودی‌خوانان، شعرا و نویسندگان موج می‌زند. 

مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: امید است جشنواره‌های موضوعی با محوریت ترویج فرهنگ رضوی در مناطقی همچون کردستان که سرشار از وحدت و تقریب بین مذاهب است روز به روز گسترش یابد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیم جعفری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان مراسم اظهار کرد: فراخوان سومین جشنواره فرهنگ و ادبیات کردی رضوی از آذرماه سال گذشته تدوین و به همه استان‌های مختلف کشور ارسال شد و در پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز به همه ادبا و شعرای کردزبان سراسر دنیا ارائه شد. 

وی افزود: خوشبختانه پس از اعلام فراخوان جشنواره شاهد استقبال خوب شعرا و ادبای کرد زبان برجسته کشور بودیم و در نهایت ۱۴۵ اثر ادبی از ۷۵ شاعر و ادیب کرد زبان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان تصریح کرد: این ۱۴۵ اثر از ۴۵ شاعر و ادیب آقا و ۳۰ شاعر و ادیب خانم برای دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری خاطر نشان کرد: آخرین مهلت دریافت آثار به دبیرخانه سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و ادبیات کردی رضوی ۲۰ مرداد ماه بود و پس از اتمام این مهلت خوشبختانه از استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، تهران و کردستان شاهد ارسال آثار بودیم. 

وی افزود: این جشنواره در پنج بخش شعر ملی، شعر بین‌المللی، داستان کوتاه ملی، تجلیل از کارکنان مبلغ و مروج فرهنگ رضوی و مفاخر فرهنگ و ادبیات کردی رضوی برگزار شد. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان، اظهار کرد: بخش ملی داستان کوتاه مختص به آثاری بوده که در قالب داستان کوتاه و به زبان کردی در وصف امام رضا (ع) نوشته شده است و با توجه به تقارن ایام دهه کرامت با گرامیداشت هفته دولت بخش ویژه تجلیل از کارکنان مبلغ و مروج فرهنگ رضوی به تجلیل از کارکنان هنرمند، نویسنده و روزنامه‌نگار که مبلغ و مروج فرهنگ رضوی در سراسر کشور بوده‌اند، اختصاص داده شده است. 

وی خاطرنشان کرد: بخش تجلیل از مفاخر فرهنگ و ادبیات کردی نیز به تجلیل از هنرمندان، شعرا، نویسندگان و ادبای کردی تعلق دارد که شامل آثار مکتوب و فاخری بوده که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان، اظهار داشت: ترویج و اشاعه فرهنگ و ادبیات رضوی، معرفی، نشر و تقویت مبانی تعمق و تفکر رضوی در جامعه ایران اسلامی، فضاسازی جامعه با اصول و ارزش‌های اسلامی برگرفته از سیره ائمه معصومین (ع)، جامه عمل پوشاندن به دغدغه‌های ادبی و فرهنگی رهبر معظم انقلاب اسلامی در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری در پایان همچنین تعامل شعرا و فعالان فرهنگی و ادبی برای تولید آثار فاخر در حوزه فرهنگ رضوی، تقویت روحیه استکبارستیزی و نشر دستاوردهای انقلاب اسلامی از طریق شعر، تقویت همبستگی و وحدت اسلامی، هم‌افزایی، بصیرت فرهنگی و نشر بیداری اسلامی، ایجاد نشاط اجتماعی و همگرایی ملی و بها دادن به جایگاه زبان و ادبیات کردی به عنوان ثروت ملی را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد. 


دبیر اجرایی سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و ادبیات کردی رضوی در این مراسم، اظهار کرد: فرهنگ و سنن هر قومی در اشعار و آثار ادبی نویسندگان و ادبای آن قوم تبلور می‌یابد. 

شهین سیف افزود: شعر و ادبیات داستانی رساترین وسیله برای انتقال پیام بوده و برترین آثار فرهنگی که از لحاظ محتوا به درجات بسیار عالی رسیده‌اند در قالب شعر و داستان بودند و مؤسسه فرهنگی هنری سروش با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان برگزاری سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و ادبیات کردی رضوی را برعهده گرفت. 

وی خاطر نشان کرد:‌ خوشبختانه در سومین جشنواره شاهد استقبال بسیار خوب ادبا و شعرای کردزبان سراسر کشور بودیم و در مجموع ۱۴۵ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال و کار داروی آن‌ها انجام شد. 

در ادامه این مراسم نیز بیانیه هیئت داوران توسط دکتر نسرین علی‌اکبری از داوران این جشنواره قرائت شد و بر اساس آرای داوران در بخش شعر کسی شایسته رتبه نخست نبود و به ترتیب رتبه‌های دوم تا هشتم این بخش به هادی مؤمنی از الشتر، شهین مجیدی از سنندج، طاهره تختی از بیجار، علی فلاحی از قروه، یزدان بابایی از صحنه کرمانشاه، زینب اکبری از صحنه، بهمن میرزایی از کرمانشاه تعلق گرفت. 


در بخش داستان کوتاه نیز هیئت داوران هیچ آثاری را شایسته عناوین اول تا چهارم ندانست و رتبه پنجم تا هشتم این بخش نیز به شکوفه فتاحی از کرمانشاه، ناهید قادری از کرمانشاه، مرتضی اسدی از هرسین و حبیب عنبری از کنگاور رسید. 

همچنین در این جشنواره از ابوالقاسم معمار، منصور دولتی و اکرم بهرام‌چی به عنوان شاعران پیشکسوت، باباعلی مردوخی، زهره معاذی، سهیلا شیخی، امجد ویسی، سیدعباس سیدشکری، ماجد رموذی، محمدعلی مؤمنی و امید محمدی به عنوان کارکنان مروج فرهنگ رضوی تجلیل به عمل آمد. 

در بخش مروجان و مبلغان سیره نبوی و فرهنگ رضوی سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و ادبیات کردی رضوی کردستان نیز در حوزه تولید‌کنندگان و ارائه دهندگان مطرح سیره علمی از ماموستا خلیل آدابی تجلیل به عمل آمد. 


در حوزه تألیف و ترجمه آثار مفاخر محور علمی و پژوهشی از ماموستا ملاحیدر مصطفوی تجلیل شد و در حوزه مدیر و رؤسا محور اجرا و مدیریت نیز از محمدمهدی طالبی تجلیل به عمل آمد. 

کانون فرهنگی هنری تخصصی مهدیه سریش‌آباد در حوزه اشخاص حقیقی و حقوقی محور اجرا و مدیریت، مؤسسه فرهنگی قرآنی یاسین در حوزه تولیدات نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای، سایت و وبلاگ‌های مؤثر محور فناوری اطلاعات و مؤسسه فرهنگی قرآنی معراج نیز در حوزه تهیه‌کنندگان و توزیع کنندگان آثار و محصولات فرهنگی، هنری و آرش حسین‌پناهی در حوزه تولید‌کنندگان آثار و محصولات فرهنگی و هنری مورد تجلیل قرار گرفتند.
https://taghribnews.com/vdcfjedyjw6dvva.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی