تاریخ انتشار۲ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب : 242631

علل افزایش بازداشت ها در بحرین

مردم بحرین تسلیم فشار و سرکوب نشده اند و با وجود این که، رژیم آل خلیفه از هیچ اقدام ضد حقوق بشری تا کنون دریغ نکرده است، کماکان در صحنه هستند
علل افزایش بازداشت ها در بحرین
 
بسمه تعالی
 
     خبرنگار تقریب(تنا) در باره  مسائل جاری بحرین، به ویژه افزایش موج بازداشت ها در این کشور گفتگویی با احمد کاظم زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا داشته است که مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید:
 
****

 
 
 خبرگزاری تقریب: علل افزایش موج بازداشت ها در بحرین را در چه مسائلی باید جستجو کرد؟ آیا ضعف رژیم بحرین و تقویت انقلاب این کشور، دلیل اصلی چنین رویدادی نیست؟

 
احمد کاظم زاده: ادامه بازداشت ها در راستای اقدامات سرکوب صورت می گیرد که از 5 سال پیش در این کشور بی وقفه و به طرق مختلف انجام می شده است.

     این اقدامات نشان می دهد که مردم بحرین تسلیم فشار و سرکوب نشده اند و با وجود این که، رژیم آل خلیفه با حمایت و پشتیبانی هایی که از سوی رژیم آل سعود دریافت می کند، از هیچ اقدام ضد حقوق بشری تا کنون دریغ نکرده است، اما با این همه مردم بحرین و انقلابیون کماکان در صحنه هستند و هیچ گاه تسلیم نشدند.

     همین مقاومت ها از سوی مردم موجب شده است که این رژیم به بازداشت ها ادامه دهد تا از این راه بتواند نوعی ترس در دل مردم ایجاد کند که تا کنون این اقدامات بی نتیجه مانده است.

      همچنین باید به این مسئله اشاره  کرد که سکوت جامعه بین الملل در قبال اقدامات سرکوب رژیم آل خلیفه و بده بستان هایی که رژیم سعودی با مجامع بین المللی و دولت های غربی انجام می دهد، آن دل و جرأت را در رژیم آل خلیفه ایجاد کرده است که  با طیب خاطر، بتواند به اقدامات سرکوب و بازداشت ها ادامه دهد.
 
 
    خبرگزاری تقریب: به چه دلیل، سازمان های بین المللی در برابر اقدامات ضد حقوق بشری رژیم بحرین تحرکات عملی و جدی از خود نشان نمی دهند؟
 
احمد کاظم زاده: سازمان ملل تحت فشار کشورهای غربی و اخیراً هم عربستان است که به این رویکردهای دوگانه روی می آورد، همچنان که در مواردی در خصوص رویداد های سوریه نیز،  براساس منافع این دولت ها و عربستان ، موارد نقض حقوق بشر را نادیده می گیرد.

      بارها رسانه های غربی و عربی در مورد رویداد سوریه تبلیغات سوء می کنند، اما در مواردی که خلاف منافع آل سعود است، به نوعی چشم شان را می بندند که ما در بحرین و یمن نیز شاهد این موارد هستیم. جنایت هایی که عربستان در یمن انجام داده بنا به اذعان خود منابع غربی بی سابقه بوده است و در خیلی از زمینه ها در خصوص ارتکاب جنایت و نقض حقوق بشر و حمله به مسلمانان از صهیونیست ها هم پیشی گرفته اند.

     نکته دیگری که در این زمینه باید به آن اشاره کرد دلارهای نفتی است که رژیم عربستان از آنها برای بستن دهان مسئولان غربی و نهادهای بین المللی استفاده می کند و این مسئله به صدر اخبار هم رسیده است به طوری که چند هفته پیش بان کی مون به این مقوله اعتراف کرد.

       آمریکا هم در این مسئله در کنار عربستان بوده است، همین حملاتی که در یمن صورت گرفته هم با همکاری آمریکا بوده است.
 
 
    خبرگزاری تقریب: دلایل اهمال ورزی رسانه های جهانی و منطقه ای در انعکاس اعتراضات مسلمانان نسبت به رویدادهای بحرین چیست؟
 
احمد کاظم زاده: علت اصلی هم در سکوت رسانه ها و هم در سکوت کشورهای اسلامی به اعمال نفوذ عربستان بر می گردد. در اسنادی هم که «ویکی لیکس» افشا کرد به این مسئله اذعان شد که عربستان حتی رسانه های غربی را هم می خرد با دلارهایی که معمولا در پوشش کمک به برخی از کشورهای عربی اسلامی تزریق می کند از این طریق، مواضع آنها خریداری می شود.

     اکنون که عربستان با کسر بودجه مواجه شده و طبق اخباری که به رسانه ها درز کرده، خیلی از شرکت های بزرگ این کشور قادر به پرداخت حقوق کارکنان خود هم نیستند، شاید این فشارها بر روی اقداماتی که عربستان از طریق تزریق دلارهای نفتی انجام می داد، اثر بگذارد.

  با وضعیت فعلی شاید بتوان امید داشت که عربستان دیگر نتواند از طریق دلارهای نفتی به خرید مواضع ادامه دهد و آن ها را در کنار خود داشته باشد.
 

    خبرگزاری تقریب: با توجه به شرایط موجود بحرین چه چشم اندازی را می توان در میان مدت و بلند مدت برای این کشور متصور شد؟
 
احمد کاظم زاده: بخشی از تحولات بحرین که به معادلات داخلی بر می گردد، روندی که طی 5 سال گذشته ادامه داشته نشان می دهد :  آینده هم جدا از این روند نخواهد بود و مردم کماکان به قیام خود تا پرداخت حداقل بخشی از مطالبات خود ادامه خواهند داد به این دلیل که اگر بحث عقب نشینی در کار بود این امر در گذشته می توانست صورت بگیرد.

      مردم بحرین با  توجه به شرایط موجود هیچ راه بازگشتی برای خود تصور نمی کنند. بخشی از تحولات هم از منطقه تاثیر می پذیرد و این بستگی به این خواهد داشت که روند تحولات در دیگر حوزه های بحرانی از جمله یمن و سوریه به چه شکلی رقم بخورد.

       اگر در یمن و سوریه گشایش هایی ایجاد شده و تفاهم هایی صورت گیرد، حتما بر روی بحث بحرین هم اثرگذار خواهد بود.




 
https://taghribnews.com/vdcfm0d0yw6djva.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی