تاریخ انتشار۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : 188939
ریچارد نورتون روزنامه نگار انگلیسی؛

بریتانیا در باتلاق درگیری های خاورمیانه چاله ای عمیق تر برای خود می کند

تنا-لندن
عربستان بزرگترین بازار فروش سلاح های نظامی انگلستان است و دولت بریتانیا مجوز فروش سالانه حدود 4 میلیارد پوند اسلحه را به عربستان دارد.
بریتانیا در باتلاق درگیری های خاورمیانه چاله ای عمیق تر برای خود می کند
روزنامه گاردین نوشت دولت بریتانیا در حال کندن چاله ای عمیق تر در منطقه خلیج فارس است و برای این کار از خود رغبت هم نشان می دهد.
به گزارش خبرنگار تقریب (تنا) از لندن ، روزنامه گاردین در مقاله ای به قلم ریچارد نورتون با انتقاد از سیاست های دولت دیوید کامرون در خاورمیانه نوشت:هنگامی که از فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس در آخرین سفرش به واشنگتن پرسیده شد که بریتانیا چه حمایت هایی از عربستان سعودی انجام خواهد داد گفت :"حمایت های سیاسی والبته حمایت های فنی و تدارکاتی" .وی افزود "بریتانیا روابط قوی با نیروی هوایی عربستان دارد ما آنها را آموزش می دهیم و بخش بزرگی از نیروی هوایی عربستان با تجهیزات ومهمات بریتانیایی تجهیز شده از جمله هواپیماهای تورنادو وتایفون که ساخت انگلیس است ."

نویسنده با اشاره به بمباران یمن می افزاید: این اولین بار است که هواپیماهای جنگی ساخت بریتانیا توسط نیروی هوایی یک کشور خارجی علیه کشور دیگری بکار گرفته می شود.

فیلیپ هاموند می گوید ما عربستان سعودی را در هر جنگی که درگیر آن شود به طریق عملی حمایت خواهیم کرد.
گاردین در ادامه این مقاله می نویسد، عربستان بزرگترین بازار فروش سلاح های نظامی انگلستان است ودولت بریتانیا مجوز فروش سالانه حدود 4 میلیارد پوند اسلحه را به عربستان دارد.

نویسنده آنگاه به نقل از اندرو اسمیت عضو سازمان مبارزه با تجارت اسلحه می گوید :متاسفانه به کار گیری جت های جنگنده بریتانیا در بمباران یمن جای تعجب ندارد زیرا دولتهای انگلیس از گذشته تاکنون به صورت پی درپی تقریبا بدون چون و چرا از رژیم عربستان حمایت کرده اند، صرف نظر از سوء استفاده هایی که انجام شده است.

مقاله نویس گاردین سپس از قول اندرو اسمیت می افزاید ، این مردم عادی وغیر نظامی هستندکه هزینه های این جنگها را می پردازند و در حال حاضر شاهد هستیم که عده زیادی از مردم بی گناه بواسطه حمله به یمن کشته وزخمی شده اند.
ریچارد نورتون در تحلیلی از چرایی این اشتیاق بریتانیا برای حضور در خاورمیانه می نویسد:در پی اشتیاق آمریکا برای کاهش نیروهای نظامی خود در خلیج فارس ،انگلستان به دنبال پر کردن این شکاف وجایگزین کردن نیروهای خود و بازیافتن موقعیت گذشته خود در شرق کانال سوئز است .
سال گذشته دولت بریتانیا قراردادی را با دولت بحرین امضاء کرد که بر مبنای آن یک پایگاه دریایی دائمی در این کشور احداث می کند. همزمان بریتانیا یک تفاهمنامه امنیتی نیز با قطر برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات امنیتی امضاء کرد که براساس آن روابط سازمان های امنیتی دو کشور عمیق تر خواهد شد.  اکنون نیز دولت جدید بریتانیا که بعد از انتخابات ماه آینده روی کار خواهد آمد در مورد پیامدها وعواقب چنین روابط نزدیکی و البته تقویت منافع پر سود تجاری سخت فکر خواهد کرد .

نویسنده همچنین در ادامه مقاله خود می گوید : میشل استفان ،محقق در انستیتوی خدمات سلطنتی هشدار داده است که "قرارداد جدید بریتانیا با بحرین برای ساخت پایگاه دریایی دائم در این کشور از هم اینک مشکلات بزرگی را بوجود آورده است زیرا ناتوانی رژیم بحرین در مقابله با ناآرامی های سیاسی داخلی که عمدتا اکثریت جمعیت شیعه این کشور را در بر می گیرد ، بریتانیا را در برابر یک معمای دیگر اخلاقی در خاورمیانه قرار داده است زیرا ایجاد این پایگاه نظامی دریایی ، در واقع تایید تلویحی رژیم سلطنتی بحرین وتصمیمات آن در برابر ناآرامی ها وسرکوب مخالفان خود است."
https://taghribnews.com/vdcfmcdy1w6dc1a.igiw.html
مرجع : روزنامه گاردین
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی