تاریخ انتشار۱۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : 282051
//حج؛ محور وحدت اسلامی//(35)

حجاج ایرانی در سومین روز" تشریق" از منا به مکه باز می گردند

تنا
حج پنجمین رکن اساسی اسلام است که در سال نهم هجری بر مسلمانان فرض شد. آیات و احادیث متعددی درباره اهمیت و تاکید رفتن به حج وارد شده است. خداوند عزوجل می فرماید: «و أتموا الحج و العمرة لله» [سوره بقره: 196] (حج و عمره را برای خدا بجا آورید.)
حجاج ایرانی در سومین روز" تشریق" از منا به مکه باز می گردند
امروز یکشنبه در ادامه اعمال حج  تمتع که مصادف با سومین روز"تشریق" می باشد حجاج با رمی جمرات (سه گانه) وبا اذان ظهر از سرزمین منا عازم مکه می شوند .گروهی از حجاج با اتوبوس و گروهی پیاده راهی محل اسکان خود می شوند که بعلت ترافیک زیاد آنهائی که پیاده می روند چندین ساعت قبل از اتوبوسها به مقصد می رسند .

زائران روز جمعه وارد منا شدند وسه روز ودو شب درانجا بسر بردند که روز جمعه  پس از رمی جمره و قربانی وحلق یا تقصیر از احرام خارج شدند و روز دوم پس از رمي جمرات سه گانه (صغرى ، وسطى، كبرى) که شب دوم  را در چادر های منا بیتوته کردند و این خود یکی دیگر از ارکان حج است (که از اذان مغرب تا طلوع آفتاب در انجا (منا)بایستی بسربرند).

 حجاج با بازگشت به مکه مکرمه با انجام " طواف نساء"واجبات حج تمتع را به پایان می رسانند. و از آن به بعد حجاج طبق  برنامه ریز ی سازمان حج و زیارت از روز (دوشنبه)  به وطن باز می گردند. وبقیه زائران با انجام زیارتهای مستحبی در مکه بسر می برند تا نوبت بازگشتشان برسد.

ایام تشریق 

تَشْریقْ، عنوانی برای روزهای ۱۱ تا ۱۳ ذیحجه. حج‌گزاران بخش مهمی از مناسک حج مثل قربانی و رمی جمرات را در همین ایام انجام می دهند. به همین دلیل این ایام در فرهنگ اسلامی، آداب و جایگاهی ویژه دارند. در برخی از منابع، از ایام تشریق به عنوان یکی از عیدهای اسلامی یاد شده است. 

درباره دلیل نام‌گذاری ایام تشریق، در منابع لغوی و دینی آمده است که گوشت قربانی را برای استفاده نیازمندان و مستمدان، زیر آفتاب خشک می‌کرده‌اند تا از بین نرود و این کار، نیاز به حرارت و نور کافی خورشید داشته است. 

از امام صادق (ع) نقل شده است که مشرکان در روزهای تشریق پس از پایان مناسک حج در منا گرد می‌آمدند و از پدران خویش یاد و بدان‌ها فخرفروشی می‌کردند. به همین سبب، مسلمانان مأمور شدند که در آن هنگام ذکر خدا کنند.

منا (منی)

مِنا (مِنیٰ) محلی در پنج کیلومتریِ شرق شهر مکه در عربستان سعودی است که بیشترین اعمال حج در آن‌جا انجام می‌شود.

در وجه نامگذاری آن اختلاف است. برخی می‌گویند: هنگامی‌که جبرئیل خواست از آدم جدا شود به وی گفت «تمَن» از خدای خود چیزی بخواه؛ آدم گفت: «اتمنی الجنه» (بهشت را آرزو دارم)؛ و به نقلی جبرئیل به حضرت ابراهیم چنین پیشنهادی کرد، او آرزو کرد ای کاش به‌جای اسماعیل، خداوند قربانی‌شدن گوسفندی را بپذیرد. بنابراین، چون این دو ماجرا هر دو در همین سرزمین اتفاق افتاد، به آن «مِنی» گفته‌اند، یعنی سرزمین تمنا و آرزوی آدم و ابراهیم.

رمی جمرات در مِنا از مهم‌ترین ارکان اعمال ایام تشریق است، و در روایات آمده‌است که ابلیس برای بار اول در جمره عقبه خود را بر حضرت ابراهیم نمایاند و آن حضرت با سنگریزه‌هایی او را از خود دور ساخت، و ابلیس دیگربار در جمره وسطی و اولی راه را بر او بست و ابراهیم بار دیگر او را با پرتاب سنگ گریزان کرد. و ابلیس به‌هنگام فرار به‌سرعت گریخت. و جمره و اِجمار به‌معنای شتاب‌کردن و گریختن است؛ زیرا شیطان در این مکان از برابر ابراهیم گریخت، و لذا افراد باید در این محل با رمی جمره و انداختن سنگ بر شیطانِ ظاهر، شیطانِ درون را نیز سرکوب کنند تا نفسِ آنان از شیطان پیروی نکند. از دیگر وظایف حاجی در مِنا ذبح قربانی است، در همان مکانی که ابراهیم، اسماعیل خویش را به قربان‌گاه برد.

تدوین:علی اکبر بامشاد
 
https://taghribnews.com/vdcft0d0yw6dcxa.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی