تاریخ انتشار۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : 214768
جابری انصاری:

گفتگو برای کنترل اوضاع نیجریه و آذربایجان/ تشکیل کارگروه درسفارتخانه ها برای انتشار نامه رهبری/ تغییر فضای روابط درصورت اراده قطعی ریاض

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تشدید درگیریها فقط به نفع دشمنان است، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای کنترل گسترش ابعاد حوادث نیجریه و جمهوری آذربایجان ، رایزنی هایی را با دولتهای این دو کشور آغار کرده که موفقیت آمیز بوده است.
گفتگو برای کنترل اوضاع نیجریه و آذربایجان/ تشکیل کارگروه درسفارتخانه ها برای انتشار نامه رهبری/ تغییر فضای روابط درصورت اراده قطعی ریاض
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، " حسین جابری انصاری" در اولین نشست خبری خود پس از انتصاب به عنوان سخنگوی وزارت امورخارجه، در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری تقریب درباره تشدید حملات علیه شیعیان نیجریه و آذربایجان گفت:  قبل از اربعین تحولاتی در یکی از مناطق جمهوری آذربایجان اتفاق افتاد که جمهوری اسلامی ایران، از آغاز برای کنترل گسترش ابعاد این حادثه تلاش کرد و گفتگو هایی که در این زمینه با دولت آذربایجان انجام شد، موفقیت آمیز بوده است.

وی با اشاره به اینکه تحولات آذربایجان فقط یک حادثه بود نه یک روند، ابراز امیدواری کرد، همین مسیر در آینده نیز ادامه پیدا کند.

جابری انصاری افزود: ما خواهان ثبات و آرامش در دولتهای همسایه خود هستیم و امیدواریم در شرایط کنونی،  زمینه های همبستگی ملی ما بین اجزای جوامع تقویت شود و روابط دولتها و ملتها در مسیر طبیعی خود پیش برود.

وی درباره حوادث نیجریه هم گفت: حوادثی که در دو روزگذشته در نیجریه اتفاق افتاد، تأسف شدید جمهوری اسلامی ایران را به دنبال داشت؛ دولت نیجریه دولتی بزرگ در سطح قاره آفریقا و عضو سازمان تعاون اسلامی است، روابط و همکاریهایی بین ایران و نیجریه وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد، امیدواریم این حادثه تأسف بار مسیر دولت و ملت نیجریه را که با خطر گسترده تروریسم و افراطی گری در سطح قاره آفریقا مواجه است، منحرف نکند؛ ما هم برای همبستگی داخلی در این کشور از ارتباط خود با دولت نیجریه برای برای مدیریت و هدایت این حادثه تأسف بار استفاده می کنیم، تا مشکلات بیشتری ایجاد نشود.

جابری انصاری با بیان اینکه، تشدید درگیریها درمناطق مختلف فقط به نفع دشمنان است، گفت: سیاست ایران همواره این بوده است تا برای جلوگیری از حوادثی که همبستگی کشورهای همسایه را تهدید می کند، تلاش کند؛ در زمینه آذربایجان و نیجریه هم ما از مجاری دیپلماتیک گفتگوهایی با دولت این کشورها داشته ایم که  امیدواریم این گفتگو به ثبات و آرامش بیشتر منطقه منجر شود.

سخنگوی وزارت خارجه درپاسخ به سؤالی درباره فاجعه منا و کمیته حقیقت یاب نیز گفت: این فاجعه، فاجعه انسانی بزرگ بود که متأسفانه با نحوه مواجهه نامناسب با آن، ابعاد آن بسیار پیچیده تر و تبدیل به یک مسأله بزرگ با ابعاد سیاسی هم شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: در فصل حج و با حضور گسترده حجاج احتمال وقوع فجایع انسانی وجود دارد؛ در سال های گذشته هم این اتفاق ها در برخی دوره ها و سال های برگزاری حج اتفاق افتاد.

جابر انصاری ادامه داد: آنچه فاجعه منا را به بحران و شبه بحران تبدیل کرد و در افکار عمومی ایران به یک مانع و عایق بزرگی در برابر هرگونه روابط و همکاری ها در سطح منطقه ای تبدیل شد، نحوه مواجهه غیرمنطقی و سوء مدیریتی که در تعامل با این بحران انجام شد.
وی اضافه کرد: سیاست ما در پیگیری موضوع واضح است، دولت عربستان به عنوان دولت میزبان مناسک حج، به طور طبیعی مسئولیت حقوقی و جنبه های مختلف میزبانی را عهده دار است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: وقتی درفصل حج و در سرزمین عربستان چنین فاجعه ای با ابعاد گسترده اتفاق می افتد، به طور طبیعی آنچه اهمیت دارد، تعامل سیاسی و مدیریت درست بحران در گام اول و در گام دوم پذیرفتن مسئولیت های حقوقی و انسانی این فاجعه بزرگ است.

جابر انصاری خاطرنشان کرد: در چارچوب روابط و کانال های رابطه ای بین دو کشور و ظرفیت های بین المللی و منطقه ای درحال پیگیری موضوع هستیم و امید است باتوافقی که با عربستان ایجاد می شود و تعامل منطقی که دولت عربستان با موضوع خواهد کرد، جنبه های حقوقی، انسانی و مسئولیت های دولت عربستان به طور مشخص به نتیجه برسد و کاهش دهنده جنبه ای از جنبه های آلام و خانوادهای قربانیان این حادثه و ملت بزرگ ایران باشد.

"جابر انصاری" درباره اقدام های وزارت خارجه پیرامون نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان غرب نیز گفت: همزمان با انتشار پیام دوم رهبرمعظم انقلاب به جوانان غرب، مجموعه اقدام ها و هماهنگ هایی در وزارت امورخارجه برای انتشار درست این پیام در سطح جهان انجام و کارگروه هایی در سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.

وی افزود: در نخستین گام علاوه بر ترجمه هایی که همزمان با انتشار پیام انجام شده بود، این نامه از طرف سفارتخانه های ایران، به 17 زبان محلی جهان هم ترجمه شد تا زمینه های انعکاس گسترده تر پیام فراهم شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: مجموعه ای از تحرکات، اقدام ها و هماهنگی ها در چارچوب دیپلماسی عمومی هم برای پیگیری، طرح و بازنشر ایده ها و فضای کلی پیام در کشورهای مختلف جهان در حال هماهنگی و اجراست که به مرور گزارش آن در اختیار افکار عمومی قرار می گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مسائل سوریه هم گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران مورد بحران سوریه از ابتدا روشن و مبتنی بر چند اصل اساسی بوده که یکی از آنها مخالفت با استفاده ابزاری از تروریسم برای تحقق اهداف سیاسی در چارچوب اختلاف های داخلی یک کشور است.

جابر انصاری افزود: این سیاست روشنی است که استمرار می یابد، در این چارچوب،  تاکنون بر اساس درخواست دولت سوریه کمک ها و حضور مستشاری نظامی انجام شده است و این روند هم ادامه پیدا می کند.

سخنگوی وزارت خارجه کشور در مورد احضار چند باره کاردار سفارت ایران در بحرین هم گفت: مسأله بحرین، مسأله ای عمیق و گسترده داخلی بین بخش وسیعی از جامعه بحرین و دولت بحرین است و جمهوری اسلامی ایران، هیچ تلاشی برای تشدید بحران در این کشور و دخالت در امور داخلی آن نداشته و تلاش ما همواره تشویق برای گفتگو و حصول توافق سیاسی که تأمین کننده حقوق و ملت این کشور باشد، بوده است.

جابری انصاری درباره روابط  ایران و عربستان و گفتگوهای وزرای خارجه دو کشور هم گفت: سياست جمهوری اسلامی بر اساس گفتگو با همسايگان است و عربستان هم يكي از همسايگان مهم ايران است و روابط دو كشور ظرفيت هاي مهمي براي تغيير فضاي موجود دارند.
وی تاکید کرد: اگر اراده قطعي در دولت عربستان وجود داشته باشد، زمينه برای تغيير فضای فعلی فراهم خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص فلسطین هم گفت: مسأله فلسطین دردی است که بر جبین انسانیت نقش بسته است و شاهدیم که خواسته های مشروع فلسطینیان همواره از طرف صهیونیستها نقض می شود و برخوردهای بین المللی و برخورد دولتهای منطقه با رژیم صهیونیستی برخوردی در مدار منافع ملتها نیست.

وی با بیان اینکه سیاست ایران همواره حمایت از خواسته های مشروع ملت فلسطین است، افزود: ادامه اشغال فلسطین و کشتار سازمان یافته مردم بی گناه  و اعمال تروریسم علیه آن از زمینه های اصلی بحران در غرب آسیا و انتقال بحران به بقیه مناطق دنیاست.

جابری انصاری که مدتی مسئولیت سفارت ایران در لیبی را بر عهده داشته است، در این نشست خبری در پاسخ به سؤ الی درباره پیگیری سرنوشت امام موسی صدر در وزارت خارجه تصریح کرد: پیگیری وضعیت امام موسی صدر و روشن شدن سرنوشت ایشان، همواره مورد توجه دولت‌های مختلف در جمهوری اسلامی ایران بوده و یکی از دستور کارها برای پیگیری بوده است.
انصاری با بیان اینکه گفت‌وگوهای مختلفی در ارتباط با این موضوع در مراحلی با دولت قبلی لیبی( معمر قذافی ) انجام شده  و پیگیری و اقداماتی صورت گرفته است افزود: در میانه راه به دلایلی دولت سابق لیبی از مسیری که مشخص شده بود و توافقات صورت گرفته برای پیگیری این موضوع، خارج شد و روند را به هم زد.

وی با بیان اینکه پیگیری این موضوع علاوه بر گفت‌وگوهای دو جانبه از روندها و طرق دیگری نیز پیگیری می‌شد تصریح کرد: بعد از سقوط دولت سابق لیبی این تصور وجود داشت که زمینه برای مشخص شدن وضعیت این پرونده بیشتر از گذشته فراهم می‌شود اما به دلیل تحولات لیبی از جمله شکل گیری گروهها و یا حتی دولتهای مختلف در این کشور، باز این پرونده تحت الشعاع قرارگرفت و به دلیل نبود دولت مرکزی در لیبی، عملا آن توقعی که در ارتباط با این موضوع وجود داشت محقق نشد.
جابری انصاری ادامه داد: امیدواریم با بازگشت آرامش در کشور لیبی زمینه برای پیگیری این موضوع هر چه زودتر فراهم شود.

جابر انصاری همچنین در پاسخ به سؤالی درباره حضور نیروهای ترکیه در مناطقی از عراق و درگیری لفظی دو کشور ترکیه و عراق، گفت: اصل اساسی در تعامل با کشورهایی چون عراق و سوریه باید حفظ تمامیت ارضی و استقلال آن‌ها باشد؛ سوریه و عراق درحال حاضر با بحران گسترده تروریسم روبرو هستند و مجموعه اقداماتی را در جهت برخورد با تروریستها در پیش گرفتند.

وی تصریح کرد: اقدامات دولت‌های دیگر چه دولت‌های همسایه و چه دولتهای فرامنطقه ای در ارتباط با سوریه و عراق باید بر پایه اصولی باشد که گفته شد؛  آن‌ها نباید بدون هماهنگی با دولت‌های مرکزی عراق و سوریه اقدام به انجام فعالیتهایی کنند چرا که این موضوع باعث پیچیده تر شدن بحران خواهد شد و اقدام اشتباهی است.

دیپلمات ارشد کشورمان تاکیدکرد: امیدواریم دولت ترکیه به این موضوع توجه و اقدامات خود را با دولت مرکزی عراق هماهنگ کند تا در پرتوی این موضوع زمینه برای مبارزه با تروریست بیش از گذشته فراهم شود.

 
https://taghribnews.com/vdcfvjd0cw6dyea.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی