تاریخ انتشار۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب : 184401

تشریح برنامه ها و دستاورد های معاونت اجتماعی مجمع تقریب

دكتر عبدالله سهرابی معاون اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با حضور در خبرگزاری تقریب به تشریح برنامه ها و دستاوردهای این معاونت پرداخت.
تشریح برنامه ها و دستاورد های معاونت اجتماعی مجمع تقریب
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)،‌ وی در ابتدای اظهارات خود با تقدیر از تلاشهای خبرگزاری تقریب در پیشبرد اهداف مجمع تقریب، گفت: بحث ارائه عملکرد و تشریح فعالیت ها و ماموریت ها مهمترین موضوعی است که وظیفه همه مدیران و مسئولین است اما در حوزه مجمع تقریب مذاهب احساس می کنیم که امروز ماموریت دوچندان شده است.

وی افزود: به دلیل اجرای سیاست های نابخردانه استکبار جهانی و تلاش هایی که برای به انحراف کشاندن مسلمانان ایجاد شده به ویژه بعد از بروز بیداری اسلامی، امروز  شاهد یک انحراف و ایجاد شکاف بین صفوف مسلمین در منطقه هستیم.

معاون اجتماعی مجمع در ادامه خاطرنشان كرد: البته این موضوع هم مربوط به این زمان نیست؛ اگر برگشتی به تاریخ داشته باشیم مشاهده خواهیم کرد که در مسیر تاریخ هزار و چند صد ساله جهان اسلام انحرافات دیده شده اما شرایطی نیست که جهان اسلام بخواهد هزینه انحرافات و تبلیغات منفی در به چالش کشیدن تفکر رسالتی پیامبر و اهل بیت(ع) را پرداخت كند.

وی افزود: امروز با توجه به شرایط حاكم، طبیعی است که ماموریت های دستگاه هایی که به نوعی با موضوع وحدت و تقریب ارتباط دارند سنگين باشد به ویژه در مجمع تقریب مذاهب این مسئولیت بیشتر متوجه ماست و ضرورت دارد که برنامه ریزی جدی و سازماندهی مناسبی با به کارگیری ابزار و امکانات مالی و پشتیبانی های معنوی دستگاه هایی که به نوعی در ماموریت
ما سهیم هستند را باید شاهد باشیم. 

موضوع ديپلماسی وحدت و ورود مجمع به فاز جديد

سهرابی تصریح كرد: بعد از انتصاب آیت الله اراکی دبیر کل محترم مجمع، نگاه ها كمی فنی تر شد و با توجه به حکمی که مقام معظم رهبری توشیح فرمودند به موضوع دیپلماسی وحدت و تقریب اشاره شده است؛ با این نگاه مجمع وارد فاز جدیدی از کارهای اجرایی شده و سعی شد در ساختار معاونت ها تغییری ایجاد شود و یکی از این بحث ها تشکیل معاونت اجتماعی بود.

وی با اشاره به برگزاری كنفرانس وحدت، گفت: ما به طور شفاف می توانیم برگزاری اجلاس وحدت را مدنظر داشته باشیم؛ در طول ۲۸ دوره گذشته مجمع فعالیت های خوبی داشت؛ اما عمده نگاه مجمع نگاه علمایی و توجه به شخصیت ها و نخبگان جهان اسلام بود در یک سال گذشته با تشریح معاونت اجتماعی مقداری این نگاه ها عوض شد. 


مصوبات اصلی كنفرانس27 وحدت اسلامی

وی با اشاره به مصوبات كنفرانس سال گذشته، اظهار داشت: در این كنفرانس دو مصوبه داشتیم یکی بحث تشکیل اتحادیه امور بانوان و دیگری اتحادیه تجار و بازرگانان؛ ظرف ۸ ماه اتحادیه امور بانوان را طراحی کردیم که در هتل آزادی شکل گرفت با حضور بیش از ۶۴ مهمان خارجی و بسیاری از مهمانان داخلی؛ تشکیل اتحادیه تجار و بازرگانان نیز گوشه ای از کار معاونت اجتماعی به حساب می آمد که نگاه مدیریت جدید این بود که از همه ابزارهای موجود جهان اسلام در حوزه تقریب باید استفاده کنیم جوانان نخبگان دانشجویان دانش آموزان تجار و بازرگانان، رسانه ها و بانوان. 

گستردگی كنفرانس 28 

معاون اجتماعی مجمع با اشاره به ویژگیهای كنفرانس اخیر، بیان داشت: تلاش داشتیم مهمان های جدیدی در حوزه وحدت بکارگیری شوند . همه ساله بیش ا ز ۳۰۰ مهمان دعوت می شدند؛ امسال دوماه قبل از تشکیل اجلاس با رده های بالای وزارت امور خارجه وارد مذاکره شدیم و برای اولین بار همه
وزارتخانه ها، سرکنسولگری ها، و دفاتر نمایندگی ها در خارج از کشور را درگیر کردیم؛ بیش از ۶۰۰ نفر از سفارتخانه ها خواستار دعوت شدند که ما با توجه به بودجه محدودی که داشتیم نمی توانستیم پذیرای آنها شویم و سعی کردیم در فاز اول بتوانیم از هر نمایندگی حداکثر ۱ تا ۵ مهمان دعوت کنیم.

وی در ادامه با بیان این كه امروز در جهان اسلام اشتهای زیادی برای موضوع وحدت و تقریب وجود دارد، گفت: امیدواریم بتوانیم در برنامه سال آتی که در دست ماست مصوبات  تصویب شده در جلسات را عملیاتی کنیم؛‌از سوی دیگر نگاه بعدی مجمع این است که نشست ها به صورت تخصصی برگزار شود؛ عمده نگاه مدیریت جدید مجمع این است که در کشورهای مختلفی که مورد هدف ماست و در بحث بیداری اسلامی مقدم بودند و نقش بسزایی داشتند  دقت نظر بیشتری باشد؛ در عین حال همه این جریانات اتش زیر خاکستر هستند و مترصدند روزی علیه حکومت هایی که غیر دموکراتیک تشکیل شده و غیر مردمی هستند خود را به بروز و ظهور برسانند و فکر می کنم مصادیق این الان پیش روی خود ما هست موضوع عراق سوریه بحرین و یمن نمونه ای از آن است. 

اقدامات و ماموريتهای معاونت اجتماعی

دكتر سهرابی به وظایف معاونت اجتماعی اشاره و اظهار داشت: با توجه به نگاه حضرت آیت الله اراکی به توجه جدی به موضوع احزاب جهان اسلام، دانشجویان و نخبگان، دانشگاهیان و تجار و بازرگانان موثر مسلمان در جهان اسلام ماموریت هایی به حوزه معاونت ما واگذار شد كه از جمله آن برگزاری اجلاس اتحادیه تجار و بازرگانان در اردیبهشت سال جاری بود كه با استقبال بسیار بالایی برگزار شد . شاید نگاه بعضی مسئولان این بود که چرا مجمع وارد این مقوله شده است. درواقع مجمع دنبال کار تجارتی نیست لكن بیشتر دنبال این
است که از این بستری که از کنار این فعالیت تجار و بازرگانان در جهان اسلام شکل میگیرد بخشی از درآمد ها را خودشان در قالب سازمان های خیریه و از جمله سازمان هایی که در مجمع تشکیل و در حال سازمان دهی است به نام سازمان "سخا" یا خیر اسلامی به نتیجه برسانند.

وی افزود: ما از این سازمانها برای حمایت از مجموعه مسلمانان استفاده می كنیم که در مسیر تحقق خواسته هایشان به وسیله گروه های انحرافی مثل داعش دچار خسارت شده اند؛ ما باید بتوانیم از این پتانسیل ها در جهت حمایت مادی و معنوی از این قشری که آسیب دیده اند به نوعی دست گیری كنیم . و این ماموریتی که بر دوش ما گذاشته شده و تاکید امام و مقام معظم رهبری می باشد؛ ما از اول انقلاب به دنبال این نگاه بودیم که ماموریت نظام جمهوری اسلامی دفاع از همه مظلومان در همه جای دنیا به ویژه مسلمانان است . 

تشكيل سه كميته اصلی

معاونت اجتماعی مجمع به دیگر فعالیتهای معاونت اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: بخش دوم موضوع تشكيل سه کمیته احزاب، دانشجویان و نخبگان و احزاب جهان اسلام بود؛ بر خلاف کمیته تجارو بازرگانان که دارای سابقه ای بود در این زمینه خیلی سابقه ای نداشتیم و دچار مشکل و چالش بودیم اما موضوع احزاب جهان اسلام خیلی مهم بود؛ ما برای اولین بار در جمهوری اسلامی موفق شدیم ۱۳ و ۱۴ حزب مطرح کشور را دعوت کنیم و با استقبال خیلی خوبی هم مواجه شدیم .تعدادی از احزاب مثل حزب موتلفه اسلامی که ریشه ای در مبارزات دارد، حزب اعتدال و توسعه ، حزب مردم سالاری دینی ، کارگزاران ، و... را دعوت کردیم
و برای آنان جالب بود که مجع متولی این برنامه شده است. حرکت جالب و خوبی بود . سفرهایی به لبنان و سوریه صورت گرفت و صحبت هایی هم شد . با توجه به این که حزب موتلفه در سال ۸۷ یک نشست را با حضور ۱۱ حزب جهان اسلام برگزار کرده بود بنا به دلایلی موفق نشدند این روند را ادامه بدهند، ما تلاش کردیم که در همان مسیر حرکت بکنیم و با فعالیت هایی که احزاب دیگر داشتند این مقدمات فراهم شد؛ فکر می کنم در سفر آتی دبیر کل مجمع به لبنان این موضوع آنجا در دستورکار قرار خواهد گرفت و نشست دوم برای عملیاتی کردن مصوبات اجلاس امسال صورت خواهد گرفت .

وی در ادامه با اشاره به كميته احزاب جهان اسلام، خاطرنشان كرد: كميته احزاب جهان اسلام به ریاست آقای خلیل حمدان معاون دبیر کل جنبش امل به نمایندگی از آقای نبیه بری تشكیل شد نائب رئیس این جلسه آقای کواکبیان و دبیر اجلاس هم آقای حمید ترقی معاون بین الملل حزب موتلفه بود بحث های جدی و چالشی مطرح شد که البته قرار شد دبیرخانه موقت در تهران شکل بگیرد که برای اجرایی کردن این مصوبات در لبنان این را به جمع بندی نهایی خواهیم رساند .

سهرابی در ادامه با اشاره به موضوع "دانشجویان و نخبگان جهان اسلام " گفت: درواقع آنچه در بخش مبارزات و بیداری اسلامی نقش اول را بازی میکند نقش جوانان است. دو مجموعه در این رابطه وجود داشت كه شامل "اتحادیه دانشجویان مسلمان" و شاخه "جوانان کنفرانس اسلامی" ایسیسکو هستند توجه به سابقه و تجربه خوبشان از هردو دعوت به همکاری شد . جوانان کنفرانس اسلامی در اجرا با کمبود وقت مواجه شدند اما اتحادیه دانشجویان مسلمان استقبال کردند و همه مهمانان
را دعوت کردند و من فکر می کنم یک آغاز خوبی برای استفاده از توان جوانان صورت گرفته است .

وی افزود: موضوع بعد بحث تجار و بازگانان است . در اردیبهشت ماه سال جاری در کیش كنفرانسی داشتیم و پیشنهاد شده بود که دبیرخانه این اتحادیه در آنجا باشد که خوشبختانه مکانی را خود بازرگانان ایرانی مقیم خارج برای ما فراهم کردند تا در یک فرصت مناسب با تعدادی مهمان خارجی این دبیرخانه را شکل بدهیم و کار را با حمایت بخش خصوصی آغاز کنیم . 

لزوم بهره گيری از پتانسيل اهل سنت داخل

وی در ادامه گفت: خوشبختانه با کمک روحانیت و نخبگان تلاش های بسیار خوبی صورت گرفته است و البته ما این ها را کافی نمیدانیم. شاید ضرورت دارد به موضوع داخلی توجه داشته باشیم و در مجموعه جمعیتی که از اهل سنت وجود دارد از آنها بهره گرفته شود؛ ما باید بیشتر به این مسائل در جهت تحقق عینی وحدت در داخل به توافق برسیم که آثار خوب آن را هم می بینیم که انشاالله در استان ها دفاتری راه بیفتد و مجامع محلی شکل گرفته و بتوانیم با ارتباطات روزمره ای که با قشر های مختلف برقرار می کنیم کارها را به انجام برسانیم. 

ساخت مستند اهل سنت ايران

سهرابی در ادامه به ساخت یك مستند اشاره كرد و گفت: یک کار بسیار خوبی که انجام شد ساخت مستند خدمات جمهوری اسلامی به اهل سنت پس از انقلاب بود؛ یکی از مواردی که در خارج از كشور بیش از حد جوسازی تبلیغاتی بر علیه آن می کنند موضوع رسیدگی به امور اهل سنت است که با تلاش دوستان یک مستندی ساخته شد که در اختتامیه كنفرانس پخش شد و در پکیج فرهنگی به مهمانان اهدا گرديد .
https://taghribnews.com/vdcfxjdyyw6dcja.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی