تاریخ انتشار۲۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب : 256708
وزیر دفاع ترکیه:

بعد از پاکسازی داعش، در خصوص بعشیقه با عراق گفت و گو می کنیم

وزیر دفاع ترکیه گفت: موضوع حضور نیروهای نظامی ترکیه در بعشیقه عراق را بعد از پاکسازی منطقه از داعش و تبدیل دوباره موصل به شهر امن، به طور دوستانه با عراق گفت و گو و حل خواهیم کرد.
بعد از پاکسازی داعش، در خصوص بعشیقه با عراق گفت و گو می کنیم
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "فکری ایشیک" در آنکارا با اشاره به سفر شنبه گذشته "بینالی ییلدریم" نخست وزیر ترکیه به عراق که وی نیز در این سفر ییلدریم را همراهی می کرد، افزود: بعد از دو سال، سفری بسیار مهم در بالاترین سطح از ترکیه به عراق بود که در این سفر موضوع حضور نیروهای نظامی ترکیه در بعشیقه نیز بحث و بررسی شد.

وی اظهار داشت: همان طور که بینالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه نیز تأکید کرد، حضور نیروهای نظامی ترکیه در بعشیقه ناشی از یک ضرورت و الزام است و با پاکسازی داعش از منطقه و تبدیل موصل به شهری امن، ترکیه این موضوع را به طور دوستانه با عراق حل و فصل خواهد کرد و عراق نباید در این زمینه نگرانی داشته باشد.

ایشیک همچنین گفت: نیروهای ترکیه تا کنون حدود 700 داعشی را از پای در آورده و به هزاران نفر از نیروهای الحشد وطنی برای مقابله با داعش آموزش داده است.

"حیدر العبادی" تأکید کرده است که بدون خروج کامل نیروهای ترکیه از عراق، روابط آنکارا و بغداد نمی تواند عادی شود.

در همین حال "هاشم علی اکبر ابراهیم علوی" سفیر عراق در آنکارا امروز گفت: نیروهای ترکیه در بعشیقه بعد از پایان عملیات ارتش عراق در موصل، از منطقه خارج خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه عملیات موصل ظرف سه ماه آینده به پایان خواهد رسید، گفت: بعد از این عملیات، نیروهای ترکیه نیز از بعشیقه خارج خواهند شد.

سفیر عراق اضافه کرد: در صورت عقب نشینی نیروهای ترکیه، سایر موضوعات نیز قابل گفت و گو خواهد بود و ما انتظار نداریم که ترکیه در قلمروی عراق، دست به عملیات بزند.

وی در خصوص حضور نیروهای ترکیه درمنطقه شنگال ایزدی ها در شمال عراق نیز گفت: عراق اجازه نخواهد داد که از قلمروی خود تهدیدی علیه کشورهای همسایه صورت گیرد و پ.ک.ک و یا هر گروه خارجی چنین اجازه ای ندارند.

اظهاراتی که مقامات ترکیه بعد از سفر بینالی ییلدریم به بغداد در خصوص ادامه حضور نیروهای ترک در بعشیقه داشتند و همچنین سفر سه نفر از وزیران همراه هیات ییلدریم به بعشیقه و گفت و گوی تلفنی اردوغان با نظامیان حاضر در این پایگاه در جریان این دیدار، موجب ناراحتی بغداد شده است.
 
https://taghribnews.com/vdcfxvd0cw6dtea.igiw.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی