تاریخ انتشار۴ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب : 34801
دیلی تلگراف؛

پیش بینی شرایط خاورمیانه در سال ۲۰۱۱

آیا ایران می تواند تا ۱۲ ماه دیگر خود را از خطر حمله نظامی دور نگه دارد؟ آیا سرانجام صلح در فلسطین اشغالی و کرانه باختری برقرار خواهد شد؟ آیا غرب از حملات القاعده در امان خواهد ماند؟ آیا ابهامات دیکتاتوری مصر و پادشاهی عربستان از میان خواهد رفت؟
خاورمیانه
خاورمیانه
روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» در یادداشتی به تحلیل و پیش بینی وقایع سال آتی میلادی در خاورمیانه پرداخته است. این روزنامه به طور مجزا موضوعات مهم مرتبط با کشورهای ایران، مصر، عربستان سعودی، لبنان و وضعیت فلسطینیان و صهیونیست ها را مورد ارزیابی و تحلیل قرار داده و به گونه ای به ترسیم شرایط آنها در سال ۲۰۱۱ پرداخته است.

۱. ایران
به نوشته این روزنامه قدرت های غرب تمایلی به بمباران ایران توسط آمریکا ندارند. مساله ای که همسایگان عرب این کشور بر اساس آنچه در سایت «ویکی لیکس» منتشر شد، خواهان آن هستند.در ادامه نوشته این روزنامه امده است ، در شرایطی که سال هاست برخی کشورها ادعا می کنند که ایران تنها چند ماه با ساخت بمب هسته ای فاصله دارد، این بار دو مساله است که ممکن است تحقق این امر را امکان پذیر سازد. تهران هم اکنون در حال ساخت موشک های دوربرد و در حال غنی سازی اورانیوم با درصد غنای بالاتر است. با این همه احتمال حمله نظامی به این کشور در سال ۲۰۱۱ بسیار کم است.

۲. مصر
جمعیت روبه رشد اما فقیر مصر به خوبی از افول قدرت کشور خود در جهان عرب آگاهی دارند که این مساله نیز با حکومت «حسنی مبارک»، رییس جمهوری مصر، همزمان شده است. مردی که اگرچه توانست ثبات را به کشورش بازگرداند اما نه در میان مردم اش و نه در میان حامیان آمریکایی کشورش محبوبیتی ندارد. او ممکن است در سن ۸۲ سالگی یک بار دیگر بر کرسی قدرت تکیه زند یا آن که پسرش «جمال» را جایگزین خود سازد. به هر روی آیا او اجازه خواهد داد که رقابتی واقعی میان او و «محمد البرادعی»، رئیس سابق اژانس بین المللی انرژی هسته ای سازمان ملل شکل بگیرد؟ همه این طور فکر نمی کنند.

۳. عربستان سعودی
اگرچه پادشاه «عبدالله» تلاش کرده است دوره ای با اصلاحات محدود چون؛ شکل گیری یک دانشگاه مختلط، چند سازمان حقوق بشری و یک روند جانشینی فرمالیته را نظارت کند، اما برای آن دسته که پادشاهی عربستان را منبعی جز نفت و دردسر نمی بینند، این مساله از اهمیت چندانی برخوردار نیست. به طور قطع روندی که در آن قدرت از پادشاهی ۸۷ ساله که در بیمارستان به سر می برد به ولیعهدی که ۸۲ سال دارد و بیمار است و سپس به «پرنس نایف» ۷۶ ساله می رسد، نمی تواند فرآیند درستی باشد.

۴. لبنان
لبنان اغلب در جنگ و خونریزی است و صلح در این کشور دوام چندانی ندارد. اما در آستانه اعلام حکم دادگاه ترور «رفیق حریری» آرامش لبنان به مراتب شکننده تر شده است. «حزب الله» تهدید کرده است که در صورت دستگیری اعضایش انتقام خواهد گرفت و این امر محکی خواهد بود میان خواسته های دولتی که غرب از آن حمایت می کند و گروه مخالفان .

۵. اسراییل در برابر فلسطینی ها
اگرچه به بن بست رسیدن آخرین مذاکرات صلح این بار بر سر مساله شهرک سازی ها، امری متداول بود اما به قیمت تحقیر «محمود عباس» و آشکار شدن چهره واقعی اسراییلی تمام شد که نشان داد حتی در برابر خواسته های آمریکا هم تسلیم نخواهد شد. با این شرایط آیا وضعیت موجود بهبود خواهد یافت؟

https://taghribnews.com/vdcfycdm.w6djxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی