تاریخ انتشار۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب : 257564
شیخ نعیم قاسم:

حزب الله تا زمانی که نیاز باشد در سوریه می ماند

"شیخ نعیم قاسم" معاون دبیرکل حزب الله لبنان تأکید کرد که حزب الله برای مقابله با تروریسم تکفیری تا زمانی که نیاز باشد در سوریه باقی می ماند اما جزئیات نظامی به تحولات میدانی بستگی دارد.
حزب الله تا زمانی که نیاز باشد در سوریه می ماند
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "شیخ نعیم قاسم" در گفت وگو با روزنامه لبنانی الدیار که امروز(جمعه ) منتشر شد، در پاسخ به سؤالی درخصوص آینده حضور نظامی حزب الله در سوریه بعداز آزادسازی حلب، افزود: مقاومت در مقابل تروریسم تکفیری بخشی جدا ناپذیر از رویاروئی با اشغالگران صهیونیستی است.

وی اظهارداشت:برای دشمن اسرائیلی رویاروئی مستقیم سخت است و به همین دلیل به همکاری با آمریکا و برخی عرب ها برای ورود به جنگ غیرمستقیم و از طریق تکفیری ها متوسل شده است.

معاون دبیرکل حزب الله تاکید کرد: البته خسارت محور مقابل(ضد مقاومت) به خاطر شکست تروریسم و همچنین شورش تروریست ها علیه حامیان خودشان مضاعف شده است.

شیخ نعیم قاسم در پاسخ این پرسش که موضع شما در خصوص نتایج سفر اخیر رئیس جمهوری لبنان به سعودی و قطر و مواضع ژنرال« میشل عون» در این سفر به ویژه در خصوص مقاومت چیست؟ گفت: سخنان رئیس جمهوری لبنان در سفر به سعودی و قطر، نظر ما در باره عملکرد و رفتار ژنرال عون و تلاش های او برای گشایش در روابط با کشورهای عربی و غیرعربی را تغییر نداده است.

وی افزود: بنابر این ما نه قبل و نه بعداز این سفر درباره اصل برنامه ها و اقدامات ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری لبنان ملاحظه ای نداشته ایم.

معاون دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: حزب الله معتقد است که سفر ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری لبنان به هر کشوری به جز رژیم اسرائیل حق طبیعی او است که با برنامه ها و گزینه هایش برای بازیابی نقش موثر و فعال لبنان در منطقه و جامعه جهانی هماهنگ می باشد.

شیخ نعیم قاسم تصریح کرد: بنابراین ما حتی یک لحظه هیچ حساسیتی در خصوص سفر ژنرال عون به سعودی از لحاظ شکل و محتوای این سفر نداشته ایم.

معاون دبیرکل حزب الله در ادامه این گفت وگو تاکید کرد: البته روشن است که پرونده مقاومت با اشغالگری اسرائیل و تجاوزهای آن مرتبط است زیرا رویاروئی با تجاوزگران با همه شیوه های ممکن برای حمایت از لبنان و آزادسازی بخش های اشغالی آن حق ما است.

شیخ نعیم قاسم خاطرنشان کرد: در گذشته همه تلاش های دشمنان مقاومت برای ضربه زدن به آن با هدف خدمت به اسرائیل با شکست مواجه شده است.

وی تصریح کرد که مقاومت و همپیمانان و دوستان آن تاکنون موفقیت های بزرگی را در رویاروئی با دشمن اسرائیلی و تروریسم تکفیری که بخشی از طرح صهیونیستی است، رقم زده اند.

معاون دبیرکل حزب الله در پاسخ به این سوال، آیا به باقی ماندن ژنرال عون در همپیمانی با مقاومت بعداز ورودش به کاخ ریاست جمهوری لبنان، اطمینان دارید؟ اظهارداشت: ما شک نداریم که رئیس جمهوری عون حامی اصلی مقاومت علیه اشغالگری اسرائیل است؛ زیرا او در لحظه های بسیار سخت در کنار مقاومت ایستاده است.

شیخ نعیم قاسم گفت: ژنرال عون در روزهای اول تجاوز سال 2006 رژیم صهیونیستی علیه لبنان (جنگ 33 روزه) نخستین طرفی بود که در حمایت از مقاومت موضعگیری کرد و همچنین مخالفت او با طرح اسرائیلی در منطقه و لبنان و اقامت دائم آوارگان فلسطینی در لبنان معروف است.

وی تأکید کرد: ما مطمئن هستیم که ژنرال عون حتی در مقام ریاست جمهوری تغییر نمی کند، گزینه های اصولی و دیدگاه های راهبردی او که براساس آنها به مقام ریاست جمهوری رسیده است هرگز تغییر نمی کند و او به مشی مقاومت باور دارد.

معاون دبیرکل حزب الله در پاسخ به این پرسش، آیا حزب الله قصد دارد اظهارات و مواضعش را در قبال سعودی نرمتر کند تا تلاش های ژنرال عون برای بهبود روابط با سعودی آسانتر شود؟ گفت: مواضع حزب الله علیه سعودی به سیاست های منفی ، اشتباه و جنون آمیز ریاض در قبال ملت های منطقه مرتبط است.

شیخ نعیم قاسم افزود: بنابر این سعودی باید این روش اشتباه را کنار بگذارد و در جست وجوی راه حل ها برای بحران های منطقه ای از طریق تفاهم با قدرت های موثر منطقه باشد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش برخی برای مسئول خواندن حزب الله بخاطر مواضعش ضد سعودی، تنها فرار از مشکلات واقعی است به ویژه اینکه ریاض در مشکلات و پیچیدگی هایش غرق شده و اصلا معلوم نیست که در برنامه هایش کمک به لبنان را گنجانده است و یا نه.

معاون دبیرکل حزب الله در پاسخ به این پرسش، برخی می گویند که لبنان در این مرحله« تحت کنترل و مراقبت» قراردارد و سعودی نمی تواند به لبنان کمک کند اگر حزب لله به حملاتش علیه آن ادامه دهد، نظر شما چیست؟ اظهارداشت: مطلوب نیست که روابط رسمی بین دو کشور بد باشد.

شیخ نعیم قاسم در عین حال تاکید کرد: اما همزمان احدی نمی تواند برای ما شرط بگذارد که باید چشم خود را بر روی اشتباهات سیاسی آن ببندیم در زمانی که باید آنها را بیان و نظر خود را ارائه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: گروهی نیستیم که بتوان به بهانه برخی کمک ها از ما باجیگری و اخاذی کنند، هر طرفی که می خواهد به لبنان کمک کند ، اساس آن باید اصل همکاری بین کشورها باشد.

معاون دبیرکل حزب الله تصریح کرد: برخی نمی توانند مواضع ما را پیراهن عثمان کنند تا بتوانند از مسئولیت خود فرار و واقعیت ها را مشوش کنند، سعودی اگر می خواهد به لبنان کمک کند این کمک در درجه اول برای تامین منافع خودش می باشد.

شیخ نعیم قاسم در ادامه این گفت وگو تاکید کرد که حزب الله مخالف برگزاری انتخابات آینده پارلمانی لبنان( ماه مه 2017) براساس قانون کنونی است اما در عین حال ازبرگزاری انتخابات براساس هر قانونی و یا از هرگونه ائتلافی نمی ترسد.

وی خاطرنشان کرد: حزب الله بدنبال کم و یا زیاد شدن نمایندگانش در پارلمان نیست بلکه می خواهد نمایندگان مجلس لبنان برآیند آرای واقعی مردم باشند.

معاون دبیرکل حزب الله درپاسخ به این سوال، آیا پیام های مثبت رد و بدل شده اخیر بین حزب الله و حزب« نیروهای لبنانی» به ریاست« سمیرجعجع» ممکن است به گفت وگوهای سیاسی دو جانبه منجر شود؟، گفت: در این مرحله موضوع گفت وگوهای سیاسی مطرح نیست اما تماس هائی بین برخی نمایندگان و یا وزیران دو حزب در پارلمان و دولت وجود دارد.

شیخ نعیم قاسم در پاسخ به پرسشی در باره روابط حزب الله و سعد حریری نخست وزیر لبنان و تاثیر آن در موفقیت دولت لبنان تصریح کرد: گفت وگوهای بین حزب الله و حزب جریان المستقبل در شرایط سخت و پیچیده برگزار شد، پس می تواند در این شرایط که اوضاع بهتر و شرایط برای تعامل آسانتر و دایره همکاری ها وسیعتر است، ادامه یابد.
 
 
https://taghribnews.com/vdcg3u9xtak9nn4.rpra.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی