تاریخ انتشار۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : 219160

شبکه افق با «نگین شرق» به دنبال تغییر دیدگاه نسبت به سیستان و بلوچستان

در مستند طوبی که این هفته از شبکه افق پخش شد داستان سفر دختری غربی بود که از اروپا به زاهدان می آید تا اخبار منفی غرب درباره اختلاف اهل سنت با شیعه در این منطقه را خنثی کند.
شبکه افق با «نگین شرق» به دنبال تغییر دیدگاه نسبت به سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) مجموعه مستند «نگین شرق» که از شبکه افق درحال پخش است موضوعات گوناگون پیرامون استان سیستان و بلوچستان را بررسی می کند.

این شبکه با پخش این مجموعه مستند در صدد تغییر دیدگاه نسبت به سیستان و بلوچستان است و در نظر دارد با نمایش این مجموعه چند قسمتی پیشرفتهای ایجاد شده در استان را نسبت به سالهای اخیر به مخاطبان معرفی کند.

در مستند طوبی که چهارشنبه شب گذشته از این شبکه پخش شد داستان سفر دختری غربی بود که از اروپا به زاهدان می آید روایت شد. این دختر که کاترین نام داشت و از طریق اینترنت با دوتن از دختران سیستانی آشنا شده بود برای یافتن پرسشهایی درباره اختلاف بین مذاهب در ایران و به پیشنهاد دو دوستش راهی ایران شد.

او در سفر به زاهدان و گشت و گذار در زندگی مردم اهل سنت و شیعه این منطقه دریافت که آنچه رسانه های غربی همواره در تلاشند از آن به عنوان جنگ بین مذاهب اسلامی به ویژه اهل سنت و شیعیان در ایران یاد و تبلیغ کنند، شایعه و تبلیغاتی منفی است و در ایران اسلامی وجود ندارد.
 
وی در ابتدا به یکی از مساجد اهل سنت زاهدان بنام مسجد عزیزی رفت. او در گفتگو با مولانا عبدالعزیز امام جماعت این مسجد دریافت که طایفه معروف سید در زاهدان که نیمی از جمعیت آن اهل سنت  و نیمی از شیعیان هستند در این مسجد نمازجماعت مشترک می خوانند و ضمن داشتن وحدت، تعاملات خوبی باهم دارند.

امام جماعت مسجد به کاترین گفت: نمازجماعت این مسجد سابقه ای یکصد ساله دارد و مولانا قاضی سید محمد
اولین امام جماعت آن بود.

این دختر متولد اروپا سپس به بازار شهر رفت و تعامل خوب دو طایفه سنی و شیعه را مشاهده کرد و در گفتگو با شماری از بازاریان و مغازه داران زاهدان دریافت که مسئله تفرقه و تفاوت این دو مذهب، حاصل تبلیغات رسانه هاست.

او در یکی از مدارس این شهر نیز با دانش آموزان که بصورت مشترک تحصیل می کردند گفتگو و تبلیغات شبکه های انحرافی را درخصوص علاقه نداشتن جوانان سیستان و بلوچستان به ایران و به ویژه تیم فوتبال کشورمان خنثی کرد.

مستند طوبی سپس با به تصویرکشیدن مراسم خواستگاری دو خانواده شیعه وسنی و موافقت پدر سنی عروس برای ازدواج دخترش با یک جوان شیعه داماد، نشان داد که مردم سنی و شیعه در استان سیستان و بلوچستان روابط خانوادگی و دوستی های عمیق و پایداری دارند.

از مجموعه «نگین شرق» تاکنون مستند چابهار که معرفی جامعی از بخش های مختلف تجاری، اقتصادی، بازرگانی، طبیعی، اجتماعی و انسانی این بندر  است پخش شده.  موضوع توسعه کشاورزی و دامداری ، آموزش عالی در سیستان و بلوچستان و نیز نگاهی به جاذبه های تاریخی وگردشگردی این استان از دیگر مستندهایی است که در   مجموعه نگین شرق پخش شده است.

 
https://taghribnews.com/vdcg3y9xzak9qq4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی