تاریخ انتشار۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۸:۰۹
کد مطلب : 231986

مذاکرات بی نتیجه صلح یمن

اول باید شکل سیاسی و دولت انتقالی مشخص شود و انتخابات مجلس و ریاست جمهوری انجام شود و قانون اساسی را بنویسد و سپس دولت فراگیر، مسئولیت پادگان ها و شهر ها را بر عهده بگیرد
مذاکرات بی نتیجه صلح یمن
        

       
         مذاکرات صلح یمن
با وجود گذشت چند هفته به نتایج ملموسی دست نیافته و این درحالی است که آتش بس برقرارشده در این کشور، بطور روزانه با بمباران هواپیماهای عربستان نقض می شود. درپی وقفه ای چند روزه در مذاکرات صلح یمن، امیر کویت از طرفین خواسته است تا بار دیگر برسر میز مذاکره حاضر شده و به این گفتگوها که کشورش میزبان آن است، ادامه دهند.

       به این مناسبت، خبرنگارخبرگزاری تقریب با "رضا میرابیان" کارشناس مسائل منطقه  گفتگویی را انجام داده ونظر وی را در خصوص مذاکرات طرف های یمنی در کویت جویا شده است. آنچه درپی می آید، حاصل این گفتگوی کوتاه است:
 
*****
 

خبرگزاری تقریب: در مذاکرات یمن، طرف های یمنی تا کنون به چه نتایجی رسیده اند و چه تأثیراتی بر روند جنگ یمن داشته است ؟

رضا میرابیان: مذاکرات اخیر کویت تا کنون نتیجه عملی و مثبت نداشته. علت آن زیاده خواهی طرف مقابل است. که خواهان امتیازات نظامی بدون تن دادن به امتیازات سیاسی است. مبنای گفتگو ها، قطعنامه شورای امنیت در دو بخش سیاسی و امنیتی- نظامی است. طرف مقابل اول خواستار آن است که بخش امنیتی- نظامی اجرا شود؛ بدین معنا که انصار الله از شهر ها و پادگان ها خارج شود و سلاح ها را تحویل دهد. حال این سلاح، به چه کسی تحویل دهد؟ این جای سوال است!. و بعد مذاکره کند برای تشکیل دولت.
 
    انصار الله معتقد است فعلاً که زمین و سلاح در دست دارد، اگر این ها را واگذار کند، هیچ تضمینی برای مذاکره سیاسی نیست. لذا اول باید شکل سیاسی و دولت انتقالی مشخص شود و انتخابات مجلس و ریاست جمهوری انجام شود و قانون اساسی را بنویسد و سپس دولت فراگیر، مسئولیت پادگان ها و شهر ها را بر عهده بگیرد. و طرف مقابل و عربستان تمایلی به این کار ندارند. و به نظر می رسد سعودی ها در مذاکرات جدی نیستند.

 
خبرگزاری تقریب: هر یک از قدرت های بزرگ و طرف های منطقه ای چه دیدگاهی نسبت به این موضوع دارند؟

رضا میرابیان: در منطقه کشورهای حاشیه ای خلیج فارس و امارات هستند که عموما از موضع عربستان حمایت می کنند. و غربی ها هم تلویحاً از عربستان حمایت می کنند. اما تا کنون سعودی ها در روی زمین در یمن موفق نبوده اند و در کارزار نظامی هم موفق نبودند.

 
خبرگزاری تقریب: چه چشم اندازی را می توان برای آینده این مذاکرات ترسیم کرد؟

رضا میرابیان: به نظر می آید راه حل زودرسی در دست نیست. و به نظر نمی آید در آینده نزدیک یمن، راه حلی سیاسی در افق آن پیدا شود. به دلیل این که طرف مقابل خواستار تسلیم انصار الله هست و به هیچ وجه، انصار الله تسلیم نمی شود. بنا بر این اگر طرف مقابل انصار الله را در آینده سیاسی بگنجاند، می شود به حل موضوع امیدوار بود.



 
https://taghribnews.com/vdcg7q9x3ak9wy4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی