تاریخ انتشار۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب : 184150
وزیرامورخارجه ایتالیا در تهران؛

همگرایی ایران و ایتالیا درمذاکرات هسته ای و تروریسم

ظریف: مخالفت نخست وزیر رژیم صهیونیستی با هرگونه راه حل هسته‌ای تلاش برای سرپوش گذاشتن بر اشغالگری این رژیم و سرکوب ملت فلسطین است.
همگرایی ایران و ایتالیا درمذاکرات هسته ای و تروریسم

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) محمدجواد ظریف امروز در نشست خبری مشترک با همتای ایتالیایی‌اش تصریح کرد: درمذاکرات با 1+5 به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یافتیم اما در بسیاری از حوزه‌های دیگر اعم از موضوعات هسته‌ای و موضوعات مربوط به تحریم،اختلاف نظرها باقی است.

ظریف درباره سخنرانی آینده نتانیاهو در کنگره امریکا و تأثیر آن در توافق هسته‌ای گفت:‌ بسیار جای تأسف است که گروهی منافعشان را در تنش و بحران می‌بینند و از هیچ راه حلی استقبال نمی‌کنند.

وی افزود: آنچه واقعیت دارد این است که نتانیاهو مخالف هرگونه راه حل است و این بیانگر تلاش برای استفاده از موضوعی غیرواقعی و بحرانی ساختگی به منظور سرپوش نهادن بر واقعیات منطقه بویژه اشغال، سرکوب ملت فلسطین و نقض حقوق مسلم آنان است.

وی هدف دیگر رژیم صهیونیستی را از مخالفت با هرگونه توافق هسته‌ای، ادامه سیاست‌های تجاوزگرانه این رژیم در غزه، کرانه باختری، ‌بیت المقدس و دیگر مناطق اشغالی برشمرد.

وی گفت: البته این سیاستی قدیمی است که با هراس‌افکنی، ‌دروغ‌پردازی، جوسازی و ایجاد فضا حتی در داخل دیگر کشورها تلاش می شود که از برقراری آرامش در این منطقه جلوگیری شود که البته معتقدیم این تلاشی بیهوده است و نباید این تلاش مانع رسیدن به توافق شود.

ظریف تصریح کرد: بارها تکرار کرده‌ایم که تحریم‌ها برای رسیدن به هیچ هدفی مفید نبوده است و امریکا و کشورهای غربی باید به این نتیجه برسند که تحریم‌ها سرمایه نیستند بلکه مانع رسیدن به تفاهم هستند.

وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه تحریم‌ها مانع رسیدن به تفاهم هسته‌ای است افزود: هر زمانی که این واقعیت پذیرفته شود در آن زمان برای رسیدن به توافق هسته‌ای بسیار نزدیک هستیم.

وزیرامورخارجه در ادامه با بیان اینکه زمینه‌ها برای گسترش همکاری‌ها میان ایران و ایتالیا بسیار فراهم است افزود‌: بسیار خوشحالم که دومین بار در طول مسئولیتم میزبان وزیر خارجه ایتالیا هستم گرچه نخستین بار است که وزیر خارجه کنونی به ایران آمده است.

وی گفت: این نشانه عمق روابط ایران و ایتالیاست که روابط تاریخی مبتنی بر منافع مشترک دو ملت و دو کشور دارند و امیدوارم این روابط در حوزه‌های مختلف گسترش یابد.

وزیرامورخارجه ایتالیا نیز در این نشست درباره مذکرات هسته‌ای گفت: ‌موضع ایتالیا در این زمینه دست یافتن به راه حل درچارچوب صلح، منافع جامعه بین‌المللی، تبادل تجاری بازرگانی میان کشورهای درگیر در این پرونده و منافع کشورهایی است که نقش مستقیم‌تری دراین باره ایفا می کنند.

وی افزود: مطمئنیم دستیابی به توافق موجب تقویت نقش سازنده ایران،‌ موفقیت درچارچوب منافع اروپا و واقعیتی مهم برای امریکا خواهد بود.

پائولو جنتیلونی با اعلام آمادگی کشورش برای گسترش همکاری با جمهوری اسلامی ایران افزود‌:
اطمینان دارم بافت اقتصادی فعالی بین دوکشور برقرار است و به‌ ویژه در زمینه بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی می توانیم همکاری کنیم.

  جنتیلونی گفت: منافع مشترکی در زمینه مبارزه با ا فراط‌گرایی داعش و همکاری های مشترک برای یافتن راه حل بحران ها در دیگر مناطق خاورمیانه داریم و این در چارچوب منافع ایتالیا در مدیترانه نیز صدق می کند.

وی افزود: کشورم متعهدانه درزمینه مبارزه با تروریسم در چارچوب همکاری با هم‌‌پیمانان خود در مبارزه با داعش عمل می کند.
پائولو جنتیلونی ابراز امیدواری کرد موفقیت‌های کنونی عراق در مبارزه با داعش زمینه‌ای برای رسیدن به موفقیت نهایی باشد.

پائولو جنتیلونی همچنین با اشاره به بحران لیبی هم گفت: ایتالیا متعهدانه از اقدامات سازمان ملل متحد به عنوان میانجی‌گر در لیبی و جلوگیری از نزدیک شدن وقایع این کشور به مرزهای ایتالیا حمایت می کند.
https://taghribnews.com/vdcgnt9qzak97q4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی