تاریخ انتشار۲۶ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : 227954

ادامه جنجال‌ها در اعتراض به اظهارات نخست وزیر فرانسه علیه حجاب

درخواست "مانوئل والس" نخست وزیر فرانسه برای منع داشتن حجاب اسلامی در دانشگاه‌های این کشور، جنجال‌های جدی را دری دولت موجب شده است
ادامه جنجال‌ها در اعتراض به اظهارات نخست وزیر فرانسه علیه حجاب
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "مانوئل والس" درگفتگو با روزنامه لیبراسیون گفت: ما باید مانع پوشش حجاب بشویم اما قوانینی در قانون اساسی فرانسه هست که چنین اجازه ای به ما نمی دهد.

نخست وزیر فرانسه درعین حال گفت: مقام‌های دولتی و دانشگاه باید درقبال قوانین سکولاریسم در آموزش عالی قاطعانه رفتار کنند.

ادعای والس دراین باره که بیشتر شهروندان فرانسوی فکر می کنند که اسلام با ارزش‌های جمهوری فرانسه مغایرت دارد، جامعه مسلمانان فرانسه را شگفت زده کرده است؛ اظهارات جنجال برانگیز نخست وزیر فرانسه با مخالفت‌های جدی اعضای دولت چپ میانه وی روبرو شده است.

"تییری ماندون" وزیر آموزش عالی فرانسه با تأکید بر این که نیازی به داشتن قانون درباره حجاب در دانشگاه نیست، افزود: دانشجویان بالغند و کاملا حق داشتن حجاب را دارند و داشتن حجاب درجامعه فرانسه ممنوع نیست.

"نجات فالو بلقاسم" وزیر آموزش فرانسه نیز تصریح کرد که وی با اعمال هر گونه منع قانونی علیه حجاب در دانشگاه‌های دولتی فرانسه مخالف است زیرا دانشجویان جوانان بالغی هستند که از آزادی عقیده و مذهب برخوردارند.
بلقاسم افزود: بسیاری از دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های ما تحصیل می کنند؛ آیا می خواهیم آنها را صرفا به دلیل داشتن نوعی از پوشش در فرهنگ‌شان از تحصیل محروم کنیم؟

پیشتر برخی از سیاستمداران جناح چپ ازجمله "نیکلاسارکوزی" رئیس جمهورسابق فرانسه منع داشتن حجاب در نهادهای آموزش عالی را خواستار شده بودند؛ این در حالی است که مقام‌های دانشگاهی پافشاری می کنند دانشجویان باید هرطور مایلند در این زمینه عمل کنند و اعمال چنین ممنوعیتی غیرقانونی است.

فرانسه بیشترین شمار مسلمانان را در اروپا دارد و سخت ترین قوانین را در رابطه با داشتن حجاب اسلامی در اماکن عمومی،بین کشورهای اروپایی داراست.
دولت فرانسه در سال 2004 ميلادي نيز دانش‌آموزان مسلمان و حتی والدین آن‌ها را از ورود به مدارس و حضور در کلاس‎های درس با پوشش اسلامی، منع کرد.

این ممنوعیت که حجاب را نماد مذهبی آشکار تلقی می‌کند، خشم جامعه مسلمانان فرانسه را برانگیخته است.
https://taghribnews.com/vdcgnu9xtak9xy4.rpra.html
مرجع : پرس تی وی
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی