تاریخ انتشار۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۹:۴۴
کد مطلب : 262711
وزارت خارجه روسیه:

عملیات ائتلاف سعودی در یمن مرگبار و ویران کننده است

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که بمباران شهرهای یمن به وسیله هواپیماهای عربستان سعودی و ائتلاف وابسته، مرگبار شده و خرابی های گسترده ای به بار آورده است.
عملیات ائتلاف سعودی در یمن مرگبار و ویران کننده است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از پایگاه خبری وزارت خارجه روسیه، "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد بر اثر تشدید اقدامات نظامی در یمن اوضاع این کشور فاجعه بار می شود.
 
در این بیانیه با اشاره به اظهارات اخیر "استیون براین" معاون امور انسانی دبیر کل سازمان ملل اوضاع یمن ارزیابی شده است.
 
سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: معاون دبیر کل سازمان ملل اوضاع یمن را بحران بزرگ انسانی در سطح جهانی توصیف کرد.
 
زاخارووا در بیانیه خود نوشته است: در جنگ داخلی یمن با شرکت مستقیم ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی از ماه مارس سال 2015 تا کنون دست کم 7500 نفر کشته، بیش از 40 هزار نفر مجروح شده اند و 19 میلیون نفر دیگر هم نیاز به کمک های انسانی دارند.
 
وی ادامه داد: هفت میلیون نفر از مردم یمن از گرسنگی رنج می برند که بیشتر کودکان هستند و دو میلیون نفر دیگر هم مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود آورده است: ائتلاف تحت رهبری عربستان در یک اقدام خونین دیگر، 10 ماه مارس جاری بازار شهر خوخه را بمباران کردند که بر اثر آن دهها بی گناه کشته و شمار زیادی نیز مجروح شدند.
 
وی افزود: برنامه حمله به شهر حدیده یمن توسط نیروهای ائتلاف موجب نگرانی شدید شده است. اقدامات جنگی در این منطقه قطعا موجب می شود ساکنان محلی خانه های خود را ترک کنند و امکان کمک رسانی به شهر صنعا از دست خواهد رفت که پیامدهای آن را به سختی می توان تصور و پیش بینی کرد.
 
زاخارووا با بیان اینکه بمباران های هوایی به تاسیسات یمن ادامه دارد، افزود: مدارس، بیمارستان ها و تاسیسات حمل و نقل ویران شده است. به دلیل ادامه محاصره هوایی و موانعی که برای انتقال محمولات از طریق دریایی ایجاد شده است، یمن گرفتار کمبود شدید سوخت است و بر اثر نایابی دارو، شمار زیادی از یمنی ها هر روزه جان می دهند.
 
زاخارووا اشاره کرد: گروههای تروریستی داعش و القاعده از این فرصت استفاده کرده و موقعیت خود را در مناطق مختلف به ویژه جنوب یمن محکم کرده اند که اوضاع انسانی را سخت تر کرده است.
 
وی خاطرنشان کرد: در این اوضاع، رسانه های غربی و سازمان های غیردولتی بین المللی غالبا در مورد یمن سکوت می کنند. غرب به اوضاع یمن در مجامع بین المللی هیچ علاقه ای نشان نمی دهد که کاملا متضاد با فعالیت بیش از حد زیاد آن در سوریه است.
 
زاخارووا افزود: سفارت روسیه در صنعا به کارکنان سازمان ملل مسئول رسیدگی به مسائل انسانی یمن به سرپرستی ج.مک گلدریک کمک می کند. با کمک مسکو دفتری در یمن ایجاد شده که بین سازمان ملل و مقام های محلی هماهنگی ایجاد می کند و در وهله اول برای دسترسی مردم به کمک های انسانی تلاش می کند.
 
روسیه در پایان بیانیه خواستار توقف هر چه زودتر اقدامات جنگی شده و تصریح کرده است که مناقشه یمن راه حل نظامی ندارد. طرف های درگیر باید پشت میز مذاکره نشسته و با میانجیگری سازمان ملل، مسائل و اختلافات خود را از راههای سیاسی حل و فصل کنند.
 
ائتلاف چند کشور عربی به پیشگامی عربستان به حملات هوایی خود در یمن علیه غیرنظامیان و تاسیسات زیربنایی در سراسر این کشور که از فروردین سال 94 آغاز کرده، ادامه می دهد و از ابتدای این عملیات نیز این کشور محاصره شده است.
 
https://taghribnews.com/vdcgqx9xqak93u4.rpra.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی